Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 18:27

13
اردیبهشت
استامینوفن (3)

استامینوفن (3)

زنان باردار و شیرده باید در مورد مصرف بیش از اندازه این دارو بسیار مراقب باشند؛ چون اُوردوز شدن آن در این دوران می‌تواند برای مادر یا نوزاد بسیار خطرناك و حتی مرگبار باشد.

 

 اگر باردارید، قصد باردار شدن دارید یا به نوزادتان شیر می‌دهید، باز هم باید پزشك را در جریان قرار دهید. اگر حین مصرف این دارو باردار شدید، حتما به او بگویید.

 چنانچه به بیماری خاص «فنیل كتون اوری» یا (PKU) مبتلا هستید، حتما پزشك را مطلع كنید. این بیماری یك بیماری ارثی است كه در صورت تشخیص آن در بدو تولد نیاز به ملاحظات غذایی بسیار دقیق برای تغذیه نوزاد دارد؛ در غیر این صورت او دچار عقب‌ماندگی ذهنی شدیدی خواهد شد.

چنین بیماری تا آخر عمر باید از یك رژیم غذایی خاص پیروی و از خوردن برخی غذاها پرهیز كند تا بتواند مانند افراد عادی به زندگی خود ادامه دهد. پزشك با اطلاع از این موضوع مهم می‌تواند نوعی از این دارو را برای شما تجویز كند كه وضعیت خاص شما بدتر نشود.

 اگر از مكمل‌های رژیمی، ویتامین‌ها و مكمل‌های غذایی یا مواد معدنی استفاده می‌كنید، پزشك خود را در جریان بگذارید.

عوارض جانبی مصرف استامینوفن

هر دارو به موازات اثرات درمانی، دارای عوارض جانبی هم هست و این واقعیت درباره این داروی بظاهر ساده و معمولی هم صدق می‌كند. مصرف استامینوفن گاه می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. اگر پس از مصرف هر نوع آن دچار یكی از عوارض قرمزی پوست، ظاهر شدن لكه‌ها یا دانه‌های قرمز، خارش، كهیر، ورم گلو، صورت، زبان، لب‌ها‌، چشم‌ها، دست‌ها، پا‌ها، قوزك پا یا گرفتگی پاها یا اشكال در بلع یا تنفس شدید، فورا به پزشك مراجعه كنید.

خوردن این دارو می‌تواند عوارض دیگری هم داشته باشد. در صورت مشاهده هر علامت غیرعادی به پزشك اطلاع دهید. خوب است بدانید كه هر مسكنی اگر در همان اوایل بروز درد مصرف شود، بهتر اثر می‌كند. اگر صبر كنید تا علائم‌تان شدید شود، ممكن است خوب عمل نكند.

مصرف بیش از اندازه استامینوفن (overdose)

اگر بیمار به هر علتی بیش از حد استامینوفن خورده است، فورا او را به اولین مركز درمان مسمومیت‌های دارویی برسانید. گاهی اوقات خود فرد متوجه می‌شود كه بیش از اندازه خورده و فورا به اطرافیان اطلاع می‌دهد، ولی هنوز علائمی بروز نكرده است. در این شرایط هم فورا او را به چنین مركزی برسانید.

علائم مصرف زیاد استامینوفن می‌تواند تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، عرق كردن، خستگی بسیار شدید، خونریزی غیر عادی یا كبودی، درد در قسمت راست بالای معده، زردی پوست یا چشم‌ها یا علائمی شبیه آنفلوانزا باشد.

مصرف استامینوفن و بارداری

یكی از مهم‌ترین سوالاتی كه درباره هر دارویی مطرح می‌شود، بی‌خطر یا مضر بودن آن در دوران بارداری برای مادر و جنین است. در واقع، زمانی كه این دارو طبق دستور پزشك و با رعایت احتیاط‌‌های توصیه‌شده مصرف شود، خطری مادر و جنین را تهدید نخواهد كرد. پزشكان برای تسكین تقریبا هر دردی در دوران بارداری معمولا این دارو را تجویز می‌كنند.

پژوهش‌های متعدد بی‌خطر بودن آن را ثابت كرده‌‌اند. اگر خوردن این دارو در این دوران حساس ضروری باشد، بهتر است در كوتاه مدت و به صورت یك یا دو قرص هر 8 ساعت یكبار مصرف شود. در واقع، این دارو در دوران بارداری تنها باید زمانی تجویز شود كه مصرف آن واقعا و به طور قطع ضروری باشد.

شما به عنوان یك زن باردار هیچ دارویی را نباید بدون مشورت با پزشك متخصص و سرخود مصرف كنید كه به طور قطع استامینوفن هم یكی از آنهاست. تنها زمانی مجاز به خوردن این دارو هستید كه پزشك دستور آن را داده باشد.

مصرف استامینوفن و شیردهی

اگر حین مصرف این دارو باردار شدید، به پزشك اطلاع دهید. دیده شده كه تركیبات استامینوفن در مقادیر اندك در شیر مادر نفوذ می‌كند، ولی در زمان شیردهی، مانند دوران بارداری، مصرف استامینوفن فقط با دستور پزشك متخصص و در دوز تجویز شده مجاز است.

زنان باردار و شیرده باید در مورد مصرف بیش از اندازه این دارو بسیار مراقب باشند؛ چون اُوردوز شدن آن در این دوران می‌تواند برای مادر یا نوزاد بسیار خطرناك و حتی مرگبار باشد.

این اتفاق ممكن است به كبد مادر و جنین آسیب جدی وارد كند. اگر كبد شما به هر دلیل اختلال عملكرد دارد، بهتر است از خوردن این دارو در بارداری اجتناب كنید. بهتر است استامینوفن در سه‌ماهه آخر بارداری مصرف نشود؛ زیرا خون را رقیق می‌كند و خطر خونریزی حین زایمان افزایش می‌یابد. همچنین، می‌تواند باعث طولانی شدن زمان زایمان شود.

و در آخر پاسخ به چند سوال رایج درباره مصرف این داروی رایج و پر‌مصرف

 آیا وقتی استامینوفن می‌خورم باید رژیم غذایی خاصی را رعایت كنم؟

تا زمانی كه پزشك تغییری در غذاهای روزانه شما نداده است، همان غذاهای قبلی را می‌توانید بخورید.

 اگر فراموش كردم یك نوبت را بخورم، چه كار كنم؟

اگر پزشك به شما دستور داده كه این دارو را مرتب و سر ساعات خاصی بخورید، به محض اینكه یادتان آمد، بلافاصله آن را بخورید؛ ولی اگر زمانی است كه بسیار نزدیك به زمان مصرف دوز بعدی است، دوز فراموش‌شده را نخورید و مطابق روند قبل ادامه دهید. برای اینكه دوز فراموش‌شده را جبران كنید، مقدار دارو را دو برابر نكنید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- استامینوفن- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- استامینوفن- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: فنیل كتون اوری، بیماری ارثی، عقب‌ماندگی ذهنی، عوارض جانبی استامینوفن، استامینوفن و بارداری، استامینوفن و شیردهی تعداد بازديد: 598 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز