Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 12:34

22
دی
بیوداروی ایرانی ام اس در دسترس بیماران- بخش اول

بیوداروی ایرانی ام اس در دسترس بیماران- بخش اول

گروهی از پزشكان متعهد و بیماران نیازمند این دارو دست به دامان رسانه‌های جمعی شدند.

در طی هفته‌های اخیر و به دنبال نایاب شدن داروی اكتووكس در داروخانه‌های كشور و پس از مراجعات متعدد بیماران ام اس مصرف‌كننده این دارو به داروخانه‌ها، پزشكان معالج، سازمان غذا و دارو و شركت تولیدی و پیرو اطلاع‌ از این امر كه با وجود تولید این دارو در داخل كشور و تحت استاندارد‌های پذیرفته شده، اجازه ورود آن به بازار توسط سازمان غذا و دارو صادر نگردیده است، گروهی از پزشكان متعهد و بیماران نیازمند این دارو دست به دامان رسانه‌های جمعی شدند تا شاید پاسخی برای ابهامات خود دریافت نمایند.

لیكن در این بین برخی از بزرگواران مجالی یافتند كه با استفاده از تربیون صنفی دارو‌های بیولوژیك كشور و در پی مطامع و منافع شركت‌های ذینفع خود به هتك حرمت و ایراد اتهام به یكی از قدیمی‌ترین و خوشنام‌ترین شركت‌های دارویی كشور اقدام نمایند كه پیش از هرچیز استفاده از عبارت خود ساخته «تولید نما» در رابطه با شركتی كه به‌جز حوزه دارو‌های بیولوژیك درحوزه جامدات دارویی نیز دارای كارخانجات تولیدی و تولیدات دارویی شناخته شده‌ای در حد استاندارد‌های بین‌المللی است، نه‌تنها نشان از سطحی‌نگری و بد اخلاقی حرفه‌ای گوینده دارد، بلكه نشانی نیز از سطح ادبی و فرهنگی مبهم گفتار به همراه دارد.

چرا كه در جست‌وجوی این عبارت در فرهنگ‌نامه لغات دهخدا، معین، عمید، فرهنگ تخصصی صنعت و... دریافتیم كه استفاده از چنین عبارتی در فرهنگ و ادب این كشور مسبوق به سابقه نبوده است و یا شاید اینگونه هتك حرمتی در مورد تلاش مقدس برای تولید در این مرز و بوم، معمول نبوده است.

با گذر این چنین حب و بغض‌های افراط گرایانه و منفعت‌طلبانه، شركت تولید‌كننده داروی اكتووكس بر خود لازم می‌داند كه اذهان عمومی، از جمله بیماران، پزشكان خدوم، مدیران و سیاستگذاران ارجمند كشور را با ذكر خلاصه‌ای از سوابق و عملكرد خود و با اظهارات سطح علمی و تكنولوژیك دست یافته كه مایه مباهات ملی می‌باشد، روشن نماید.

مدیران كنونی این شركت كه نسل سوم پیشگامان صنعت دارو‌سازی كشور به شمار می‌روند وارث مجموعه دارویی شدند كه در سال 1348 به ثبت رسیده و بیش از 45 سال فعالیت خالصانه و كارشناسانه در حوزه دارو داشته است.

این مجموعه در سال‌های 89 و 90 با تشویق مدیران وقت وزارت بهداشت و درمان و با احساس انتقال فن‌آوری تولید دارو‌ها به ویژه تولید دارو‌های بیولوژیك و جلوگیری از ایجاد انحصار در این صنعت اقدام به دریافت موافق اصولی تولید دارو‌های شیمیایی و بیولوژیك نموده و در سال 1390 موفق به دریافت IRC و مجوز واردات و تولید دارو‌های فوق گردیده و همزمان اقدام به ساخت كارخانجات تولید جامدات، تولید بیولوژیك از ماده اولیه و كارخانه تولید بیولوژیك از سطح كشت سلولی نمود.

سپس با آغاز از مرحله بسته‌بندی ثانویه به سرعت مراحل تولید را سپری نموده و در انتها سال 93 و ابتدای 94 موفق به تولید از ماده اولیه (API) به صورت فرمولاسیون و Filling گردید و در كنار آن، تولید بیش از دهه‌ها داروی غیر بیولوژیك را نیز به ثمر رساند كه چنین دستاورد زمانی، با كسب بالاترین سطح GMP، در نوع خود در سطح كشور مثال‌زدنی و قابل توجه بوده است و همواره مطابق با الزامات و برنامه‌های ارایه شده به سازمان غذا و دارو بوده است.

در ادامه این شركت با تكمیل بخش تولید از سطح كشت سلولی و خرید كلیه دستگاه‌ها و طرح‌های تولید و عقد قرارداد با شركت‌های بنام خارجی همچون امگا بیوتك كه از تولید‌كننده‌های عمده دارو‌های بیولوژیك با پیشینه‌ای بیش از 15 سال در آرژانتین است و همچنین شركت Mabxience كه از شركت‌های معتبر اروپایی در این حوزه است، تعهد نموده است كه در سال آتی به تولید از سطح سلولی نیز نائل خواهد گردید.

پیشرفت در مراحل تولید، عینا مانند آنچه كه این شركت تجربه نموده است رایج‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین شیوه دستیابی اغلب شركت‌های بیوسیمیلارساز به این تكنولوژی در جهان بوده است، زیرا واردات اولیه در سطح محدود و تولید از ماده اولیه در كنار مطالعات بالینی دقیق و برآورد‌های علمی نیاز‌های بازار دارویی كشور عالمانه‌ترین و منطقی‌ترین روشی است كه مانع از اتلاف سرمایه‌های انسانی و مالی می‌گردد، چرا كه شروع كشت سلولی یك دارو بدون شناخت اثر‌بخشی، ایمنی و بازخورد پزشكان و متخصصان و بدون شناخت جایگاه آن در بازار دارویی كشور ضمن اتلاف سرمایه‌های مذكور زمینه‌های انحصار‌طلبی و رانت‌گرایی را فراهم خواهد ساخت تا بازار تضمین شده‌ای برای اینگونه تولیدات مهیا گردد...

 

برای خواندن بخش دوم -بیوداروی ایرانی ام اس در دسترس بیماران- اینجا کلیک کنید.

 

 

برچسب ها: درمان ام اس، داروی اكتووكس، داروی ام اس، داروها و مکمل ها، بیوداروی ایرانی ام اس تعداد بازديد: 862 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز