Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 21:42

2
مهر
گـــريــپ فـــروت و داروهــا

گـــريــپ فـــروت و داروهــا

آب گریپ فروت دارای مواد مغذی فراوانی چون ویتامینC، پتاسیم و لیكوپن است؛ ولی، در نوشیدن آب این میوه زمانی كه داروهای خاصی را مصرف می‌كنید، باید دقت نمایید.

آذین صحابی

 

چه داروهایی متأثر از گریپ فروت هستند؟
بیشتر داروها این ویژگی را ندارند؛ ولی، بیش از 50 نوع دارو وجود دارد كه با مواد شیمیایی موجود در این میوه تداخل می‌كنند. داروهایی كه برای درمان مشكلات زیر به كار می‌روند، چنین خاصیتی دارند:
- ریتم غیر طبیعی قلب
- آلرژی‌ها
- اضطراب
- آسم
- لخته‌های خونی
- سرطان
- سرفه
- افسردگی
- آمفیزم (نوعی ناراحتی ریوی) 
- صرع
- سكته یا بیماری‌های قلبی
- پرفشاری خون
- كلسترول بالا
- ایدز
- عفونت
- درد
- بزرگی پروستات
- سكته مغزی
البته، همه داروهایی كه برای درمان مشكلات بالا تجویز می‌شود، چنین خاصیتی را در برابر گریپ فروت ندارد. برای اطمینان بیشتر باید با پزشك‌تان در این باره مشورت كنید تا اگر عادت به مصرف گریپ فروت دارید، آن را با انواع خاصی از این دارو مصرف نكنید.

 

آیا مصرف آب گریپ فروت مفید است؟
آب گریپ فروت دارای مواد مغذی فراوانی چون ویتامینC، پتاسیم و لیكوپن است؛ ولی، در نوشیدن آب این میوه زمانی كه داروهای خاصی را مصرف می‌كنید، باید دقت نمایید. اگر به طور معمول آب گریپ فروت  می‌نوشید و حس می‌كنید كه داروهای‌تان عوارضی بیشتر از حد معمول داده، حتماً با پزشك مشورت كنید. همه داروهایی را كه سازمان غذا و داروی آمریكا (FDA) تأیید كرده است، پیش از تأیید از لحاظ تأثیر آب گریپ فروت روی آنها آزمایش می‌شود. اگر دارویی چنین واكنشی را نسبت به گریپ‌فروت نشان بدهد، در كاغذ راهنمای آن این نكته درج خواهد شد. زمانی كه پزشك دارویی را برای شما تجویز می‌كند، حتماً درباره محدودیت‌های مصرف غذا همراه با آن از او بپرسید. هر قدر شما از آب این میوه بیشتر بخورید، امكان بروز این اثرات ناخوشایند بیشتر خواهد شد. 
دیده شده كه گاهی نوشیدن یك لیوان از آب این میوه می‌تواند روی داروهایی خاص اثرات نامطلوب بگذارد. ولی، نگران نباشید، تعداد این داروها زیاد نیست و در بیشتر موارد شما می‌توانید با خیال راحت آب گریپ فروت بنوشید.

 

اگر آب گریپ فروت روی دارویی اثر بگذارد، چه خواهد شد؟
این حالت بیشتر به نوع دارویی كه مصرف می‌كنید، بستگی دارد. بعضی اوقات مشكلات خفیفی پیش می‌آید؛ ولی، بعضی اوقات هم این مشكلات شدیدتر است. به طور كلی، امكان بروز عوارض شدیدتر در افراد مسن بیشتر است.
برای مثال، اگر داروی ضد پرفشاری خون مصرف می‌كنید، ممكن است با مصرف آب گریپ فروت فشار خون‌تان ناگهان پایین بیاید یا اگر دارویی برای پایین آوردن كلسترول خون مصرف می‌كنید، ممكن است با نوشیدن آب این میوه دچار ضعف عضلانی شده یا برای كبد‌تان مشكلاتی به وجود آید.

 

چگونه می‌توانیم از بروز مشكل پیشگیری كنیم؟
- پیش از مصرف دارو درباره محدودیت‌های غذایی آن بپرسید و به ویژه این كه آیا نوشیدن آب گریپ فروت در زمان مصرف این دارو مانعی دارد یا خیر.
- زمان مصرف دارویی كه با آب گریپ فروت تداخل دارد، دقت كنید فرآورده‌های غذایی دیگری كه مصرف می‌كنید، دارای عصاره این میوه نباشد. برای مثال هنگام خریدن مربا یا آب‌میوه‌های مصنوعی دقت كنید.
- همیشه برچسب‌های هشدار داروها را بخوانید. اگر پرسشی دارید، حتماً از مسؤول داروخانه یا پزشك‌تان بپرسید.
- اگر هنگام مصرف دارو عوارض جانبی ناخوشایندی حس كردید، با پزشك در میان بگذارید.
- وقتی پیش پزشك جدیدی می‌روید، درباره همه داروهایی كه می‌خورید با او صحبت كنید. گاهی داروهای گوناگون نیز با هم تداخلاتی دارند كه اگر پزشك از همه داروهای مصرفی شما آگاه باشد، از تجویز دارویی جدید كه با قبلی‌ها تداخل داشته باشد، خودداری می‌كند.

 

بعضی از داروهایی كه نوشیدن آب گریپ فروت در زمان مصرف آنها می‌تواند عوارض ناگواری داشته باشد عبارتند از:
- داروهای ضد افسردگی مثل:  سرترالین(زولوفت)، بوسپیرون
- داروهای سركوب كننده سیستم ایمنی مثل: سیكلوسپورین، تاكرولیموس
- داروهای ضد صرع مثل: كاربامازپین(تگرتول)
- بلوك كننده‌های كانال كلسیم(برای درمان فشار خون) مثل: نیفدیپین، فلودیپین، نیزولدیپین
- داروهای پایین آورنده كلسترول خون مثل: اتروواستاتین، لواستاتین و سیمواستاتین
دقت كنید كه حتی اگر 24 ساعت پس از نوشیدن آب این میوه داروی‌تان را بخورید، باز هم عوارض ناخواسته بروز خواهد كرد.
در سال 2005 محققان دانشكده پرستاری دانشگاه روچستر با انجام تحقیقاتی بر تأثیر گریپ فروت بر برخی داروها صحه گذاشتند. نتایج این تحقیق در ژورنال پرستاری آمریكا به چاپ رسید. این ژورنال مخصوص فعالیت پرستاری در آمریكاست.

 

برچسب ها: تداخل غذا و دارو، گریپ فروت، تداخل گریپ فروت با داروها، تداخل آب گریپ فروت با داروها، خواص گریپ فروت تعداد بازديد: 1230 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز