Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 20:48

26
اسفند
از ایبوبروفن بیشتر بدانید (1)

از ایبوبروفن بیشتر بدانید (1)

شما نباید پس از خواندن عوارض جانبی داروها وحشت كنید و از خوردن دارو منصرف شوید. اینها تنها برای آگاهی بیمار از خطرات احتمالی هستند و اینكه از هر حالت جدیدی نترسید و تصور نكنید.

آذین صحابی

 

 

 

درد یكی از اجزای جدایی‌ناپذیر زندگی ما انسان‌هاست و هیچ كس نمی‌‌تواند ادعا كند كه تا به حال درد نكشیده است. درد‌ها از هر نوعی كه باشند- ناراحت‌كننده‌اند و هر كس در چنین مواقعی به دنبال راهی است كه زودتر درد‌ش ساكت شود یا اگر درد‌ش از نوع درد‌های مزمن و همیشه با اوست، كاری كند كه تخفیف یابد.

انواع داروهای مسكن كه ما اغلب آنها را به صورت قرص یا آمپول می‌شناسیم برای تسكین درد‌ها ساخته می‌شوند. البته حتما خیلی‌ها را هم دیده‌اید كه به طور كلی با مسكن خوردن مخالفند و برای خود هم دلایلی دارند كه درستی یا نادرستی آنها را پزشك باید تشخیص دهد. بیشتر این افراد معتقدند مسكن خوردن اعتیاد می‌آورد و این قرص‌ها هزار و یك عوارض دارند.

مثلا خانم جوانی كه روزهای اول دوران قاعدگی‌اش را می‌گذراند كمر و زیر شكمش درد می‌كند، وقتی از او می‌پرسید چرا یك مسكن ساده مثل ایبوبروفن نمی‌خورد تا دردش ساكت ‌شود و كمتر رنج بكشد، می‌گوید به این درد هر قدر هم كه شدید و آزار‌دهنده باشد عادت دارد و همیشه آن را تحمل می‌كند. 

عده‌ای دیگر هم برعكس هستند و به محض آنكه اولین هشدار‌های درد را حس می‌كنند، مسكن می‌خورند تا از شدت یافتن آن پیشگیری كنند. ما در اینجا نمی‌خواهیم بگوییم كدام دسته از این افراد درست عمل می‌كنند، بلكه قصد داریم یكی از انواع این مسكن‌های رایج را كه اغلب می‌توان بدون نسخه هم تهیه كرد، به شما معرفی كنیم تا نحوه مصرف درست آن را یاد بگیرید، درد‌هایی را كه خوردن این مسكن به تسكین آنها كمك می‌كند بشناسید.

درباره عوارض جانبی احتمالی آن اطلاعاتی كسب كنید، درباره مصرف آن در دوران بارداری یا شیردهی بدانید و اینكه هنگام خوردن این مسكن – به ویژه اگر شرایط جسمی یا روانی خاصی دارید- چه ملاحظاتی را رعایت كنید. به این ترتیب درد‌تان راحت‌تر ساكت می‌شود و احتمال بروز خطرات احتمالی هم به حداقل می‌رسد. در اینجا با مسكن معروف «ایبوبروفن» بیشتر آشنا می‌شوید.

ایبوبروفن چیست؟

این دارو جزء داروهای ضدالتهابی و غیراستروئیدی است كه با كاهش هورمون‌هایی كه باعث بروز التهاب در بدن و ایجاد درد می‌شوند، درد را ساكت می‌كند یا تخفیف می‌دهد. ایبوبروفن غیر از اینكه به عنوان مسكن استفاده می‌شود، برای پایین آوردن تب هم مفید است. بیشتر اوقات درد‌هایی كه ناشی از وجود التهاب در یك نقطه از بدن هستند به ایبوبروفن پاسخ می‌دهند.

دندان‌درد، كمردرد، درد‌های ناشی از التهاب مفاصل، مثلا در بیماری آرتریت روماتوئید، اوستئوآرتریت، گلودرد‌های ساده، پیچ‌خوردگی‌ها، كشیدگی‌‌ها، درد‌های عضلانی، درد ناشی از خونریزی قاعدگی، سردرد‌های تنشی، میگرن یا درد‌هایی كه به خاطر جراحت‌های ساده فرد را رنج می‌دهند، از جمله درد‌هایی هستند كه بیشتر مواقع با خوردن این مسكن ساكت یا كمتر می‌شوند. این دارو همچنین استخوان درد ناشی از آنفلوآنزا را هم تسكین می‌دهد.

در كودكان زیر 12 سال این دارو برای پایین آوردن تب و درد‌‌های ناشی از سرماخوردگی، گلودرد، واكسن یا گوش درد مصرف می‌شود. اگر برای ساكت كردن درد می‌خواهید بروفن بخورید، به یاد داشته باشید كه مسكن‌ها در شروع درد و پیش از شدت گرفتن، بهتر و زودتر اثر خواهند كرد. اگر صبر كنید تا درد كاملا خودش را نشان دهد و بعد مسكن مصرف كنید، كنترل درد سخت‌تر خواهد شد.

هنگامی كه بروفن می‌خورید این ملاحظات را در نظر بگیرید

بعضی‌ها با خوردن بروفن خواب‌آلود می‌شوند؛ بنابراین بهتر است پس از مصرف این دارو رانندگی و یا با دستگاه‌هایی كه كار با آنها نیاز به دقت بسیاری دارد، كار نكنید؛ چون می‌تواند خطر مرگ یا جراحت سنگین داشته باشد. گاهی اوقات پوست كسی كه بروفن می‌خورد بیش از قبل به نور خورشید حساس می‌شود؛ پس بهتر است كرم ضد‌آفتاب بزنید و لباس‌های پوشیده به تن كنید.

سالمندان باید در خوردن این دارو بسیار دقت كنند؛ زیرا احتمال خونریزی معده ناشی از مصرف ایبوبروفن در این افراد بیشتر است. درباره اینكه آیا زنان باردار و شیرده می‌توانند بروفن بخورند یا خیر، در ادامه خواهید خواند.

عوارض جانبی مصرف بروفن

خوردن این دارو عوارض گوناگونی دارد كه تعدادی از آنها شایع‌ترند و در بیشتر بیماران مشاهده شده‌اند، برخی دیگر كمتر دیده شده‌اند و تعدادی از آنها هم بسیار نادر‌ هستند. این عوارض ممكن است بسیار ساده و زودگذر یا خطرناك و تهدیدكننده باشند. به هر حال این خاصیت جدایی‌ناپذیر هر دارویی است.

پژوهشگران پیش از اینكه دارویی را برای مصرف انسانی روانه بازار كنند، مدت‌ها روی آن تحقیق و هر عارضه‌ای را كه با مصرف این دارو مشاهده شود، گزارش می‌كنند. بروز حالاتی كه در زیر می‌خوانید، در بیماران مختلف متفاوت است؛ ایجاد عوارض جانبی هر دارو به عوامل مختلفی بستگی دارد كه خصوصیات منحصر به فرد فیزیكی و روانی هر بیمار در این زمینه تعیین‌كننده است. 

شما نباید پس از خواندن عوارض جانبی داروها وحشت كنید و از خوردن دارو منصرف شوید. اینها تنها برای آگاهی بیمار از خطرات احتمالی هستند و اینكه از هر حالت جدیدی نترسید و تصور نكنید حال‌تان بدتر شده است. البته حالاتی هم هستند كه به محض مشاهده آنها باید به پزشك مراجعه كنید، چون می‌توانند مرگبار باشند. در بروشور داروها همه عوارض شایع و نادر درج و همچنین مشخص شده است كه كدام‌ها خطرناك هستند و نیاز به اقدام تخصصی دارند.  

عوارض شایع قرص بروفن

درد یا سوزش معده، حالت تهوع، استفراغ، ترش كردن، سردرد، اسهال، یبوست، خواب‌آلودگی یا گیجی از عوارض شایعی هستند كه همراه با مصرف این دارو مشاهده شده‌اند. اگر هر كدام از این حالات ادامه پیدا كرد یا بدتر شد، فورا پزشك را در جریان بگذارید...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- از ایبوبروفن بیشتر بدانید- اینجا كلیك كنید.

برای خواندن بخش سوم- از ایبوبروفن بیشتر بدانید- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: درد‌های مزمن، داروهای مسكن، ایبوبروفن، هشدار‌های درد، ایبوبروفن چیست، خونریزی معده، عوارض جانبی مصرف بروفن تعداد بازديد: 2880 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز