Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 00:38

6
آبان
التهاب را جدی بگيريد

التهاب را جدی بگيريد

بی‌شك چاقی باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها از دیابت گرفته تا آلزایمر می‌شود.

دکتر حمید محقق؛ پزشک داخلی

 

كدام غذاها را انتخاب كنید
سعی كنید غذاهای سالم و ضد التهاب به مقدار فراوان بخورید؛ مثل سبزیجات، ماهی‌ها، میوه‌ها، غلات، آجیل‌ها و حبوبات. حتی می‌توانید از كتاب‌های رژیم غذایی ضد‌التهابی نیز كمك بگیرید. از خوردن غذاهای التهاب‌زا، مثل غذاهای فرآوری شده، شكر، شهد ذرت با فروكتوز بالا و چربی‌های هیدروژنه، الكل و كافئین نیز تا حدود زیادی بپرهیزید.
برخی از غذاها حساسیت‌زا و محرك هستند و باید از مصرف آنها خودداری كرد. افرادی زیادی دچار حساسیت‌های غذایی هستند، ولی از این مساله بی‌اطلاعند. حساسیت‌های غذایی در بدن افراد مشكلات فیزیكی بسیاری به همراه دارد. هر ماه یكی از غذاهای مشكوك را از برنامه غذایی خود حذف كنید تا متوجه شوید كه به كدام یك حساسیت دارید. این غذاها عبارتند از: گوجه‌فرنگی، سویا، محصولات لبنی، سیب‌زمینی، ذرت، بادام‌زمینی، كره بادام زمینی، مركبات.

 سیستم گوارش خود را سالم نگه‌دارید

سیستم گوارش خود را با انجام دو كار سالم نگه دارید. اولاً برنامه غذایی خود را با پروبیوتیك‌ها تكمیل كنید. این باكتری‌های سالم در سیستم گوارش بدن زندگی می‌كنند و معروف‌ترین آنها لاكتوباسیلوس اسیدوفیلوز و ال.بیفی دوس نام دارند. هم اکنون در بازار فراورده‌های حاوی پروبیوتیک مانند ماست‌های پروبیکی در دسترس هستند. دوماً، سیستم گوارش بدن‌تان را به شكل موثری تحریك كنید. یك و یك‌دوم قاشق چایخوری سركه سیب را با یك و یك‌دوم فنجان آب تركیب كرده و حدود 20 دقیقه قبل از خوردن غذا بخورید. به این ترتیب عمل هضم غذا در بدن‌تان بسیار بهتر و سالم‌تر صورت می‌گیرد و التهابات بدن نیز كاهش می‌یابد. این كار برای كاهش سوزش سردل ریفلاكس نیز مفید است.

میزان التهاب بدن خود را چك كنید
با مراجعه به پزشك، میزان التهاب حاد بدن خود را بررسی كنید. پزشك‌تان میزان CRP(پروتئین واكنشی C) و ESR (سرعت رسوب گلبول‌های قرمز) شما را اندازه‌گیری می‌كند تا میزان التهاب بدن‌تان مشخص شود.

مواردی كه زندگی‌تان را تغییر می‌دهد

التهاب هم بهترین دوست شماست و هم بدترین دشمن، وقتی یك زنبور نیش‌تان می‌زند، وقتی‌كه لبه تیز یك كاغذ پوست دستتان را می‌بُرَد، وقتی كمی گردوخاك و یا یك ویروس بینی شما را تحریك می‌كند و باعث عطسه‌تان می‌شود، در واقع بدن‌تان در حال نشان دادن واكنش است. گلبو‌ل‌های سفید خون، در مدت كوتاهی از بدن در برابر عامل خطرناك و تهدید كننده محافظت كرده و به التیام آن كمك می‌كنند. اما مقدار بیش از حد هر چیز می‌تواند دردسرساز شود و در این مورد محرك‌های خاصی التهابات حاد به وجود می‌آورند. تیم دفاعی بدن آرام نمی‌شود. سلول‌های دفاعی هرگز آرام نمی‌گیرند و گاه باعث آسیب‌دیدگی دستگاه‌های مختلف بدن می‌شوند و آنها را بیشتر مستعد آسیب دیدگی می‌كنند.

اهمیت التهاب در چیست؟
التهاب یك مكانیزم بسیار مهم و اصلی بدن است كه سلامت سلول‌های بدن را حفظ می‌كند، اما تعدادی از بیماری‌ها نیز در اثر آن به وجود می‌آیند. برخی افراد به طور ژنتیكی بیشتر از دیگران مستعد التهاب هستند، اما با استفاده از برخی روش‌ها می‌توان آنها را كنترل كرد.
چربی‌های سالم‌تر مصرف كنید

چربی‌هایی كه مصرف می‌كنیم، در واقع ساختار اصلی هورمون‌های پیش‌التهابی (هورمون‌های مورد نیاز برای مقابله با عامل تهدید كننده) و هورمون‌های ضد التهابی (هورمون‌های مورد نیاز كه برای التهاب آسیب دیدگی‌ها مخصوصا بعد از عامل خطر مورد نیاز هستند) را تشكیل می‌دهند.

التهاب حاد، عامل اولیه بسیاری از بیماری‌هاست

بیشتر مردم در مورد بیماری‌های خود ایمنی چیزهایی شنیده‌اند، یعنی وقتی كه بدن مكانیزم بسیار فعال دفاعی خود را از طریق تب بالا، آرتروز، نقرس و . . . راه می‌اندازد. می‌توانید به فهرست بیماری‌هایی كه در اثر التهاب حاد به وجود می‌آیند، سرطان، آلزایمر، دیابت نوع2، بیماری قلبی، پاركینسون، استئوپروز (پوکی استخوان) و حتی افسردگی را بیفزایید. دانشمندان می‌گویند یكی از بهترین راه‌ها برای داشتن عمر طولانی و زندگی سالم كاهش التهاب مزمن در بدن است.

خطر التهابات حاد در بدن، مثل خطر افزایش چربی‌های بدن آشكار نیست
بی‌شك چاقی باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها از دیابت گرفته تا آلزایمر می‌شود. اما چاقی دلیل اصلی التهاب نیز هست. همه می‌دانیم كه افزایش تجمع چربی‌ها در بدن نتیجه پرخوری و كم‌تحركی است، اما از این مساله كه چاقی باعث تحریك التهابات می‌شود، بی‌‌اطلاع هستیم. سلو‌ل‌های چربی از هورمون‌هایی مثل استروژن و لیپتین تشكیل شده‌اند. چربی‌های اضافی بدن ایجاد التهابات اضافی می‌كنند.

نمی‌توان تمام چیزهایی كه منجر به افزایش التهابات در بدن می‌شوند، را كنترل كرد
عوامل التهاب‌زا در پیرامون ما جاری هستند: در هوایی كه نفس می‌كشیم، در اشعه‌های UV كه جذب می‌كنیم، در مواد پاك كننده مصرفی، در لوازم آرایشی، در نور شمع‌ها و در تمام میكرب‌ها؛ اما یكی از منابع اصلی التهابات‌ها استرس حاد و مزمن است. وقتی كه استرس مداوم می‌شود، پاسخ به آن التهاب مداوم خواهد بود. برخی از عوامل التهاب‌زا را نمی‌توان به طور كامل از زندگی كرد، ولی با تلاش می‌توان تا حد ممكن آنها را پاك نمود. دست‌هایتان را بشویید، ورزش كنید، غذایی‌هایی ضد التهاب مصرف كنید، از مواد سمی دور بمانید، سیگار نكشید و استرس‌های روزمره خود را تا حد امكان كاهش دهید.

برچسب ها: التهاب، التهاب ناشی از چاقی، التهاب حاد، جدی بودن التهاب، میزان التهاب بدن تعداد بازديد: 802 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز