Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 10:02

12
خرداد
بیماری عفونی بر‌می‌گردند (1)

بیماری عفونی بر‌می‌گردند (1)

ساب تایپ‌های ویروس ایدز و مقاومت دارویی ویروس ایدز در كشور، با همكاری بیمارستان مسیح دانشوری در حال انجام است.

تحریریه پزشك امروز

 

 

 

دكتر داوود یادگاری، متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، در سال 1331 خورشیدی در تهران متولد شد، ایشان در سال 1350 وارد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی (ملی سابق) شده و در سال 1358 موفق به اخذ مدرك دكترای عمومی شد،  در سال 1360 با ورود مجدد به دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، دوره رزیدنتی بیماری عفونی را آغاز نمود و پس از آن به مدت یك سال دوره MPh بهداشت را در دانشگاه علوم پزشكی تهران گذرانده.

سپس به مدت پنج سال عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی گیلان، ریاست بیمارستان رازی شهرستان رشت و پس از آن معاونت دانشگاه علوم پزشكی گیلان را به عهده داشت، پس از گذشت مدت پنج سال، مجدداً به دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی بازگشت.

دكتر یادگاری دوره فلوشیپ كلینیكال اپیدمیولوژی را در دانشگاه لندن طی نمود، سپس به مدت یك سال و نیم در دانشگاه تگزاس (بزرگ‌ترین مركز سرطان جهان)، در مورد «عفونت در سرطان‌ها» تحقیق نمودند.پس از آن مدت یك سال در دانشگاه استنفورد امریكا بوده، و در دپارتمان ایدز این دانشگاه فعالیت داشت ایشان دارای دو فرزند می‌باشند كه فرزند اول ایشان، دارای مدرك كارشناسی ارشد زیست شناسی مولكولی بوده و دختر دیگر وی دانش‌آموز است.

 آقای دكتر لطفا در خصوص پیشینه مركز توضیحات مختصری بفرمایید.

این مركز كه در واقع اولین مركز بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران تشكیل می‌باشد،كه در سال 1328 تأسیس شده است. لازم به ذكر است، علی‌رغم اینكه به تصور افراد بیماری‌های عفونی در حال ریشه‌كن شدن است، ولی با توجه به اپیدمی‌ها و تغییر وضعیت‌هایی كه در جهان رخ می‌دهد.

شاهد بروز بیماری‌های نوپدید و باز پدید عفونی هستیم، كه این امر سبب بروز مجدد بیماری‌های عفونی شده است كه قبلا شایع نبوده است. با این توضیحات هدف تشكیل این مركز كاملا مشخص می‌شود.

لطفا بفرمایید در این مركز چند واحد تحقیقاتی فعالیت دارند؟

در این مركز، كمیته‌های مختلفی شامل كمیته هپاتیت، ایدز، سل، حصبه، عفونت‌های بیمارستانی، مقاومت دارویی و كمیته عفونت در نقص ایمنی فعالیت دارند، در این كمیته‌ها همكاران در برگزاری برنامه‌های بازآموزی، كنگره‌‌ها و انجام تحقیقات فعالیت دارند. همچنین تألیفاتی نیز در این زمینه‌ها به چاپ رسیده است.

لطفا در خصوص فعالیت‌های كمیته علمی، توضیحات بیشتری بفرمایید؟

در این مركز تحقیقاتی در خصوص ساب تایپ‌های ویروس ایدز و مقاومت دارویی ویروس ایدز در كشور، با همكاری بیمارستان مسیح دانشوری در حال انجام است.

این مركز، اولین مركزی است كه در زمینه بحث مقاومت دارویی تحقیقاتی انجام داده است،به عنوان مثال چند سال پیش، برای اولین بار به منظور مقاومت دارویی به بیماری حصبه در كشور ایجاد شد، به این صورت كه میكروب بیماری حصبه، نسبت به چند دارویی كه در رده اول درمان این بیماری قرار داشت، مقاومت نشان می‌دهد.

ما ثابت كردیم كه داروهای رده اول در درمان حصبه جایی ندارد، و مجبور به جایگزینی این داروها با داروهای رده دوم هستیم.تحقیقات دیگری كه انجام شد، مقاومت دارویی در عفونت‌های بیمارستانی كه مهم‌ترین مشكلات دنیا و به خصوص كشور ماست، مطرح شد.

با توجه به اینكه بسیاری از میكروب‌ها در بخش‌های بیمارستان‌های خصوصی و دولتی نسبت به داروها مقاومت نشان می‌دهند، این مقاومت علاوه بر اینكه سبب افزایش تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها می‌شود، باعث افزایش هزینه درمان بیماری و ایجاد مشكلاتی برای بیماران نیز می‌شود.

بنابراین ایجاد روند مداومی جهت ارزشیابی و بررسی مقاومت دارویی در بیمارستان‌های مختلف به انجام رسید، بنابراین از سال 1382 این تحقیق آغاز شد، كه نتایج آن به طور مداوم به صورت مقاله به اطلاع همكاران می‌رسد، در صورت عدم توجه به این مشكل، شاهد عفونت‌ با میكروب‌های بسیار مقاومی خواهیم بود كه جهت مبارزه با آن هیچ نوع آنتی‌بیوتیك مناسبی چه در ایران و چه در سراسر دنیا در اختیار نداریم.

بنابراین اطلاع‌رسانی و آموزش به همكارانی كه در بخش‌های عفونی و جراحی مشغول انجام فعالیت هستند، امری ضروری است.

آقای دكتر لطفا در خصوص یكی از مهم‌ترین تحقیقاتی كه در مركز در حال انجام است، توضیحاتی بفرمایید؟

یكی از مهم‌ترین تحقیقاتی كه در حال حاضر در بخش مقاومت دارویی انجام می‌شود، طرح نیاز سنجی است كه براساس اولویت‌بندی در كشور، بررسی می‌شود اینكه انجام چه تحقیقاتی در كشور در اولویت‌‌های اول قرار دارد. با توجه به اینكه در كل ایران در بخش تحقیقات یك روند مناسب و ارگانیزه وجود ندارد، لازم است از انجام تحقیقات موازی و صرف هزینه‌های مختلف و غیرضروری ممانعت به عمل آید.

گاه برخی از تحقیقات با الگوبرداری از دیگر كشورها انجام می‌گیرد. كه علاوه بر صرف وقت و هزینه‌های غیرضروری، هیچ سودی در بر ندارد.

بنابراین با انجام طرح نیازسنجی از ایجاد این مشكل ممانعت به عمل می‌آید.در حال حاضر، با شبكه بیماری‌های عفونی تحت عنوان «شبكه تحقیقات در بخش بیماری عفونی» در كشور با همكاری وزارت بهداشت و خصوصا مركز مدیریت بیماری‌ها در ارتباط هستیم، تا براساس اولویت‌بندی، اجرای هر چند طرح، به عهده یك مركز گذارده شود، همچنین اطلاع كافی براساس نیازسنجی از طریق این مراكز در دسترس ما قرار ‌گیرد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- بیماری عفونی بر‌می‌گردند- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: هپاتیت، ویروس ایدز، اپیدمیولوژی، بیماری عفونی، بیماری‌های عفونی، سرطان‌ها، عفونت‌های بیمارستانی، میكروب بیماری حصبه تعداد بازديد: 829 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز