Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 02:29

15
دی
پيشگيری از سرماخوردگی

پيشگيری از سرماخوردگی

سرماخوردگی بیماری فصل سرماست كه معمولاً هر كسی چند بار به آن مبتلا می‌شود.

تحريريه دنيای سلامت

 

 

سرماخوردگی بیماری فصل سرماست كه معمولاً هر كسی چند بار به آن مبتلا می‌شود. با اینكه سرماخوردگی بیماری چندان مهمی نیست همین بیماری به ظاهر ساده باعث می‌شود افراد به مدت یك یا چند روز درمنزل بستری شوند و از كار‌های خود عقب بیافتند. از طرفی سرماخوردگی بسیار مسری است به‌طوری كه یكی از اعضای خانواده به آن دچار شود بقیه هم مبتلا می‌شوند. بر همین اساس به نكاتی می‌پردازیم كه چگونه از بروز سرماخوردگی پیشگیری یا هنگام سرماخوردگی به بهبود سریع شما كمك می‌كند.

واكسن 

قتی وارد جمعی می‌شوید كه حداقل یكی از آنها دچار آب ریزش بینی، عطسه و سرفه مكرر است، این فكر به ذهنت خطور می‌كند كه حتما بیماری‌اش به من سرایت خواهد كرد. هیچ تضمینی برای اینكه سرماخوردگی اطرافیانتان به شما منتقل نشود، وجود ندارد؛ اما با كمی جدیت می‌توانید احتمال آن را بسیار كاهش دهید. بهترین و ساده‌ترین راه برای جلوگیری از سرایت بسیاری از ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا، واكسن زدن است كه خوشبختانه در سطح جهانی با استقبال زیادی روبه‌روست. اما مهم‌ترین مساله در واكسن زدن، زمان آن است. بهترین زمان برای تزریق واكسن آنفلوآنزا، قبل از شیوع آن و در آغاز فصل پاییز است.

تغذیه

 دومین گام اساسی برای مقابله با سرماخوردگی‌های شایع فصل سرد، تغذیه است. غذا، سوخت مورد نیاز بدن را تامین می‌كند. ورزشكاران بیش از افراد دیگر به رژیم‌های پر پروتئین مثل ماهی، گوشت، لوبیا و ... نیاز دارند تا گلبول‌های سفید بیشتری تولید كنند (این گلبول‌ها مدافع بدن هستند) میوه‌ها و سبزیجات به خاطر داشتن آنتی‌اكسیدان‌ها، به تقویت‌ سیستم دفاعی بدن كمك می‌كنند و اسیدهای چرب امگا 3، سیستم دفاعی بدن را در حالت متعادل نگاه می‌دارند.

حركت و جنب‌وجوش

 ورزش كردن شما را از بیماری محافظت می‌كند و این كار را از طریق تحریك سلول‌های دفاعی بدن انجام می‌دهد. افرادی كه پیاده‌روی می‌كنند و روزانه 30 دقیقه حركات متعادل فیزیكی انجام می‌دهند، كمتر از دیگران به سرماخوردگی دچار می‌شوند. هیچ‌كس از شما انتظار ندارد كه به شكل حرفه‌ای و سنگین ورزش كنید و یا مثل قهرمانان دوی ماراتن بدوید، زیرا حتی ورزش سنگین در فصل سرد، ممكن است خود عامل بیماری و سرماخوردگی شود و به دستگاه‌های مختلف بدن فشار وارد كند.

خوردن پروبیوتیك‌های مهربان

 پروبیوتیك‌ها، میكروب‌های خوبی هستند كه با اعمال فشار روی جرم‌های بدی كه موجب بیماری می‌شوند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌كنند. براساس پژوهشی كه اخیرا گروهی از دانشمندان آلمانی انجام داده‌اند، افرادی كه هر روز پروبیوتیك دریافت می‌كنند، تا سه ماه از ابتلا به سرماخوردگی‌های شایع مصون هستند و در صورت ابتلا، دوره سرماخوردگی‌شان از دو روز بیشتر نمی‌شود كه با علائم و نشانه‌های بسیار خفیف بیماری مثلا كمی سردرد و یا سرفه همراه است. بنابراین بهتر است هر روز مقداری غذای سرشار از پروبیوتیك مثل ماست، پنیر كهنه، كفیر و یا مواد غذایی ورآمده مثل كلم رنده شده و آب‌پز شده وكیم‌چی (نوعی غذای كُره‌ای) مصرف كنید.

درون و برون خود را مرطوب نگاه دارید

 رطوبت كم موجود در هوا، باعث گسترش بیشتر ویروس سرماخوردگی می‌شود و به همین دلیل شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصل زمستان بیشتر است. از طرف دیگر رطوبت باعث از بین رفتن برخی ویروس‌ها نیز می‌شود. بنابراین هوای خانه خود را مرطوب و گرم نگاه دارید. به این منظور می‌توانید از دستگاه بخور استفاده كنید. اگر قرار است وارد یك محیط بی‌نهایت خشك، مثل كابین هواپیما شوید، بهتر است با یك اسپری بینی از خودتان محافظت كرده و مرتبا مجاری بینی خود را مرطوب كنید. وقتی كه مجراهای بینی مرطوب باشند، پرزها و موهای داخلی بینی كار خود را بهتر انجام می‌دهند و باكتری‌ها و ویروس‌های بیشتری جذب می‌كنند.  یك راه مهم دیگر برای بالا بردن رطوبت بدن، نوشیدن آب كافی در طول شبانه‌روز است. بدن ما برای آنكه عملكرد بهتری داشته باشد، نیاز به آب بیشتری دارد.

خوب بخوابید  

كم‌خوابی (كمتر از هفت ساعت در شبانه روز) خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا را سه برابر افزایش می‌دهد و افرادی كه به اندازه كافی می‌خوابند، كمتر دچار این بیماری‌ها می‌شوند؛ زیرا كم‌خوابی سیستم دفاعی بدن را ضعیف می‌كند.

شست و شوی دست‌ها

 قدیمی‌ترین و مهم‌ترین راه برای از پا درآوردن آنفلوآنزا و سرماخوردگی، شستن دست‌هاست. دست‌های خود را با صابون و آب كافی حداقل به مدت 30 ثانیه بشویید. اگر امكان شستن آنها فراهم نیست، از الكل مناسب نیز می‌توانید استفاده كنید. تماس با دستگیره در، كنترل تلویزیون، دستگیره یخچال، شیر آب، پول و دست دادن با فرد بیمار، همگی باعث انتقال ویروس بیماری به دست‌ها و سپس بدن می‌شود. به همین دلیل و به خاطر اهمیت موضوع، در فصولی كه شیوع بیماری بیشتر است، بیشتر دست‌های‌تان را بشویید.

از جرم‌های بد دوری كنید

 جرم‌های بد، قطرات ریزی هستند كه در هوا شناورند. اگر كسی با فاصله 6 فوتی از شما، سرفه و یا عطسه كرد، به مدت 10 ثانیه صورت خود را برگردانید تا هوای اطراف شما كمی تمیزتر شود و این اجرام كمی دورتر شوند. اگر در محیط‌هایی مثل اتوبوس، قطار، رستوران و كافی‌شاپ هستید، حتما جای خود را عوض كنید تا از انتشار بیماری جلوگیری شود. اگر خودتان بیمار مبتلا به سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا هستید، هنگام سرفه و یا عطسه حتما از دستمال استفاده كنید و اگر برای‌تان میسر است، چند روز در خانه بمانید و از منزل خارج نشوید تا احتمال شیوع بیماری كاهش یابد.

 

برچسب ها: سرماخوردگی، دنيای سلامت، بیماری عفونی، پيشگيری از سرماخوردگی، روش جلوگیری از سرماخوردگی تعداد بازديد: 851 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز