Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 22:34

4
اسفند
مهار آتشفشان غیرممكن نیست (1)

مهار آتشفشان غیرممكن نیست (1)

این بیماری سبب تضعیف سیستم دفاعی بدن می‌شود و تا به حال نیز هیچ درمانی برای آن یافت نشده است.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

همه می‌دانیم كه ویروس كوچك‌ترین موجود زنده شناخته‌شده در عالم هستی است كه گاهی اوقات دردسرهای بزرگی برای بشر به وجود می‌آورد. مثلاً ویروس HIV كه سبب به وجود آمدن نوعی بیماری عفونی به نام ایدز می‌شود. این بیماری بدون درمان قطعی به سرعت در همه نقاط بدن پخش می‌شود و بعد از مدتی فرد مبتلا به آن را به كام مرگ می‌كشاند.

بیماری ایدز نخستین بار در سال 1980 در شامپانزه آفریقایی دیده شد كه آن را SIV نام دادند. به همین دلیل ایدز را ردپای شامپانزه نیز می‌نامند. انتقال ویروس از بدن حیوان به انسان باعث تغییر نام آن از SIV به HIV شد. نخستین انسانی كه به بیماری HIV دچار شد یك جوان همجنس‌باز نیویوركی در سال 1981 بود. HIV به معنی ویروس نقص ایمنی انسان است.

این بیماری سبب تضعیف سیستم دفاعی بدن می‌شود و تا به حال نیز هیچ درمانی برای آن یافت نشده است. طبق آمار تا به حال 3/33 میلیون نفر در سطح جهانی به این بیماری دچار هستند. اگر این ویروس را با میكروسكوپ تماشا كنید، شكلی دوازده وجهی دارد. پوشش آن به‌طور مداوم تغییر می‌كند و به هنگام رشد از سلول بدن فرد مبتلا به آن انواع متفاوتی پروتئین و گلیكوپروتئین جدا می‌كند.

سیستم دفاعی بدن انسان مجموعه‌ای از سلول‌هاست كه از بدن ما در برابر ویروس‌ها و عفونت‌ها دفاع می‌كند. اشخاصی كه آلوده به ویروس HIV هستند، سیستم دفاعی بسیار ضعیفی دارند تا جائی كه حتی قادر به مقابله با یك سرماخوردگی ساده نیز نمی‌باشند. عامل بیماری‌زا ویروسی است كه قدرت آلوده‌كنندگی و سرایت‌پذیری بالایی دارد.

این ویروس در بدن انسان مراحل مختلفی را طی می‌كند كه یكی از آنها دوره فعالیت پنهانی است. در این مرحله ویروس در حال رشد و تكثیر است و پس از آنكه شرایط از هر نظر آماده شد، حملات خود را شروع می‌كند و موجب نابودی سلول‌های دفاعی و مرگ انسان می‌شود.

 راه‌های انتقال بیماری

HIV بیماری است كه ویروس آن از چند راه به افراد سالم منتقل می‌شود.

1)‌ تماس‌های جنسی

2)‌ خون (استفاده از سرنگ‌های مشترك، به‌كارگیری ابزار و وسایل آلوده)

3)‌ انتقال از مادر آلوده به جنین

4)‌ پیوند اعضاء، خال‌كوبی، استفاده از وسایل بهداشتی افراد مبتلا به این ویروس

شایع‌ترین راه سرایت ویروس این بیماری از طریق تماس جنسی است. فرد آلوده این ویروس را به شریك جنسی خود منتقل می‌كند. به‌طور كلی 80 درصد از موارد مربوط به انتقال این ویروس از طریق تماس‌های جنسی است.

اگر فرد بیماری‌های مقاربتی مثل سوزاك، سیفلیس و زخم‌های دستگاه تناسلی داشته باشد، خطر آلودگی چند برابر بیشتر می‌شود.

سرایت از خون و وسایل خونی، یكی دیگر از راه‌های انتقال است. خطر آلودگی از طریق خون 3-5 درصد است. زیرا نمونه‌های خونی همواره مورد آزمایش قرار می‌گیرند و خون‌های آلوده مورد مصرف قرار نمی‌گیرند.

استفاده از سرنگ و سوزن آلوده معمولاً در میان معتادان، رواج دارد.

ویروس ایدز از مادر آلوده به كودك ممكن است در دوران حاملگی، هنگام وضع حمل و یا كمی بعد از زایمان انتقال یابد. میزان انتقال ویروس از مادر به كودك 5-7 درصد است. شیر دادن نیز موجب سرایت بیماری از بدن مادر به بدن نوزاد می‌شود. كودكانی كه در دوران نوزادی خود از طریق مادر آلوده به این بیماری مبتلا می‌شوند، احتمال زنده ماندن آنها بسیار كم است.

پیوند عضو و استفاده از وسایل شخصی افراد آلوده به ویروس HIV نیز باعث انتقال آن به افراد سالم می‌شوند.

دست دادن، عطسه كردن، سرفه كردن، استفاده از لیوان، قاشق، بشقاب، حتی بغل كردن و بوسیدن صورت فرد مبتلا به این ویروس، نیش حشرات و ... باعث انتقال این بیماری نمی‌شود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- مهار آتشفشان غیرممكن نیست- اینجا كلیك كنید.

برای خواندن بخش سوم- مهار آتشفشان غیرممكن نیست- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: سیفلیس، بیماری ایدز، بیماری عفونی، ویروس HIV، ویروس، گلیكوپروتئین، سیستم دفاعی، راه‌های انتقال بیماری ايدز تعداد بازديد: 819 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز