Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 09:28

28
بهمن
هموروئید چيست (2)

هموروئید چيست (2)

یكی دیگر از روش‌های جدید برای معالجه هموروئید، استفاده از لیزر و امواج آن است كه با ایجاد برش و برداشتن هموروئید انجام می‌شود.

 

بستن با حلقه لاستیكی یا رابربند: در این روش كه برای هموروئید 2 و 3 انجام می‌شود، بدون بیهوشی و بی‌حسی و با استفاده از یك حلقه لاستیكی كه روی قاعده هموروئید قرار می‌گیرد، به تدریج هموروئید سیاه شده و می‌افتد. این روش هم كم‌هزینه است و هم خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی بسیار كم می‌باشد.

بستن شریان هموروئید با استفاده از داپلر: در این روش عروق اصلی تغذیه‌كننده هموروئید مسدود شده و جریان خون به بالشتك هموروئیدی قطع می‌شود یا كاهش می‌یابد و تورم آن از بین می‌رود. در این حالت، هموروئید چروكیده می‌شود و در نتیجه علائم آن از بین می‌رود.

بستن به روش لیزر: یكی دیگر از روش‌های جدید برای معالجه هموروئید، استفاده از لیزر و امواج آن است كه با ایجاد برش و برداشتن هموروئید انجام می‌شود. این روش گران‌تر از سایر روش‌هاست و مزیت چندانی هم نسبت به روش‌های دیگر ندارد.

خود درمانی برای تسكین درد: برای درمان سریع‌‌تر و كاهش درد می‌توانید حمام كنید و 10-15 دقیقه در وان آب گرم بخوابید تا تورم و درد كاهش یابد. همچنین می‌توان از كمپرس یخ روی قسمت دردناك استفاده كرد و به ناحیه مربوطه كرم مخصوص هیدروكورتیزون مالید.

تغذیه در مبتلایان به هموروئید

 هموروئید (بواسیر) زمانی اتفاق می‌افتد كه رگ‌های ناحیه مقعد ملتهب می‌گردند. این رگ‌ها می‌توانند رگ‌های داخلی یا خارجی باشند كه برحسب درگیری هر كدام، هموروئید داخلی یا خارجی به وجود می‌آید. عوامل مختلفی در افزایش فشار این رگ‌ها دخالت دارند كه از آن جمله می‌توان به بارداری، یبوست یا اسهال مزمن، افزایش وزن و چاقی، و عدم تحرك اشاره نمود.

عادات غذایی نادرست مانند مصرف كم غذاهای حاوی فیبر با ایجاد یبوست و به دنبال آن هموروئید همراه می‌باشد. بنابراین مصرف غذاهای فیبردار هم در جلوگیری از بروز این بیماری و هم در درمان آن مؤثر می‌باشد. غذاهای غنی از فیبر، با افزایش حركات روده به ایجاد مدفوع نرم و دفع راحت‌تر كمك می‌نماید، در نتیجه فشار زیادی به دیواره مقعد وارد نمی‌شود.

از غذاهای غنی از فیبر می‌توان به غلات كامل اشاره كرد. ضمن آنكه مكمل‌های حاوی سبوس نیز می‌توانند در این زمینه كمك‌كننده باشند. مصرف غلات تصفیه‌شده (سبوس‌گیری شده) مانند برنج سفید، یا ماكارونی بدون سبوس و یا نان سفید (لواش و نان‌های فانتزی) توصیه نمی‌شود. غذاهای حاوی شكر نیز حاوی میزان كمی فیبر هستند و موجب بروز یبوست می‌شوند. بنابراین در افراد مستعد مصرف كیك‌ها، شیرینی‌جات و شكلات توصیه نمی‌شود. حبوبات منبع بسیار خوبی از فیبر غذایی به شمار می‌روند.

سبزیجات و میوه‌ها نیز جزء گروه‌های غذایی غنی از فیبر محسوب می‌گردند. مصرف روزانه سبزیجاتی مانند كاهو، كلم، هویج و اسفناج و میوه‌های مثل پرتقال، سیب، كیوی، گلابی، انگور و انجیر توصیه می‌شود. علاوه بر این بهتر است روزانه 6 تا 8 لیوان آب نوشیده شود. در افراد دارای اضافه وزن و چاق نیز، كاهش وزن به بهبود علائم كمك می‌نماید. بهتر است به جای سس سالاد از روغن زیتون استفاده شود.

از سوی دیگر مصرف غذاهای تند و پرادویه و نیز غذاهای سرخ‌شده و نمك‌سود شده برای بیماران مبتلا به هموروئید بسیار مضر است و افراد مستعد و یا مبتلا به این مشكل باید از مصرف این‌گونه غذاها اجتناب نمایند. نوع چربی و روغن مصرفی نیز باید از انواع مضر (روغن‌های جامد) به مفید (روغن‌‌های گیاهی مایع) تغییر یابد.

توجه كنید كه ممكن است در آشپزخانه شما از روغن جامد استفاده نشود اما اگر از انواع غذاهای بیرون از خانه و نیز كیك‌ها، كلوچه‌ها و شیرینی‌ها مصرف می‌كنید مقدار زیادی روغن جامد وارد رژیم شما شده است. بنابراین بهتر است به آنچه می‌خورید بیشتر دقت نمایید و برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله هموروئید تغذیه و سبك زندگی خود را تغییر دهید.

 

 

برای خواندن بخش اول- هموروئید چیست- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: رابربند، شریان هموروئید، داپلر، تغذيه هموروئید، هموروئید داخلی، حلقه لاستیكی، مقعد ملتهب تعداد بازديد: 847 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز