Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 20:58

14
بهمن
مشکلاتی که منجر به ناشنوایی می شوند

مشکلاتی که منجر به ناشنوایی می شوند

کاهش قدرت شنوایی ممکن است علل متفاوتی داشته باشد که باید بررسی شوند. از جمله دلایل کاهش قدرت شنوایی می‌توان به کار کردن در محیط های پر سر و صدا اشاره نمود.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

امواج صدا ابتدا وارد گوش بیرونی شده و در مجرای گوش حرکت می کنند.

این حرکت باعث می شود تا پرده گوش و استخوان های کوچک موجود در گوش میانی یعنی، چکشی، سندانی و رکابی به لرزش درآیند.

سپس، ارتعاشات ایجاد شده در مایع موجود در دهلیز حلزونی شکل گوش حرکت کرده و موهای میکروسکوپی موجود در آن را به ارتعاش در می آورند.

در نتیجه، این ارتعاشات به صورت سیگنال های عصبی، سلول های مغز را تحریک کرده و در مرحله آخر صدا توسط مغز شناسایی می شود.

اگر هر یک از این بخش های مربوط به گوش بیرونی، میانی و درونی آسیب ببینند و یا اینکه مجرای گوش به هر دلیلی بسته شود، قدرت شنوایی کاهش می یابد.

در ادامه به مواردی که منجر به ناشنوایی می شود، اشاره شده است.

کار کردن در محیط های پرسروصدا و کاهش شنوایی

قرار گرفتن طولانی مدت در محیط های کاری پر سر و صدا و کار با ابزارآلات و ماشین آلات صنعتی پر صدا، باعث کاهش قدرت شنوایی در افراد می شود.

بیشتر مردم کشورهای صنعتی روزانه با این محیط ها سروکار داشته و مجبور به تحمل صداهای گوشخراش در محیط کار خود هستند.

علاوه بر این، وسیله هایی مثل موتورسیکلت و صدای موتور خودروها نیز می تواند منجر به آسیب قدرت شنوایی در افراد شود.

بنابراین، اگر مجبور به تحمل یک چنین محیط های کاری هستید، سعی کنید هر ساعت یک بار برای چند دقیقه ای از محیط خارج شده و به گوش های خود استراحت بدهید.

در ضمن، همیشه در محیط های پرسر و صدا از گوشی های صدا خفه کن استفاده کرده و از گوش های خود مراقبت کنید. 

جراحت و یا تغییر ناگهانی فشار هوا و کاهش شنوایی

ضربه های شدید به سر باعث جابجایی استخوان گوش میانی شده و آسیب های عصبی را به دنبال خواهد داشت که هر دوی این موارد، باعث کاهش قدرت شنوایی می شوند.

علاوه بر این، تغییرات ناگهانی فشار هوا مثلا هنگام پرواز و یا شیرجه در آب می تواند منجر به ایجاد آسیب در پرده گوش، گوش میانی و یا گوش درونی شده و باعث کاهش شدید دامنه شنوایی شود.

البته، پرده گوش معمولا طی چند هفته ترمیم خواهد شد. اما در شرایط حاد زمانی که گوش میانی آسیب جدی دیده باشد؛ به طور قطع، عمل جراحی لازم است.

در ضمن، استفاده از گوش پاک کن و یا اجسام نوک تیز دیگر برای تمیز کردن داخل گوش، به هیچ وجه توصیه نمی شود، زیرا ممکن است باعث پارگی پرده گوش شده و برای همیشه به قدرت شنوایی آسیب بزند.

مصرف دارو و کاهش شنوایی

برخی از داروها مثل آنتی بیوتیک ها و یا داروهای ضد سرطان دارای عوارض جانبی هستند که باعث کاهش شدید قدرت شنوایی در بیمار می شوند.

بنابراین، اگر بیمار برای مدت طولانی مجبور به استفاده از این نوع داروهاست، باید به طور منظم تحت نظر یک متخصص بوده و دامنه شنوایی خود را مدام کنترل کند.

اما به هر حال، برخی از حالات کاهش شنوایی ممکن است دائمی باشد.

استفاده دائم از داروهایی مثل آسپرین، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی و یا استامینوفن خطر بروز کاهش شدید قدرت شنوایی را افزایش می دهد.

البته در برخی از موارد با قطع کامل این داروها، قدرت شنوایی به حالت اول خود برمی گردد. 

بیماری های مزمن و کاهش شنوایی

بیماری های مزمن خاصی که به طور مستقیم به گوش ربط ندارند نیز می توانند باعث کاهش شدید قدرت شنوایی شوند.

اختلال در گردش خون در مغز و یا گوش درونی که در اثر بیماری هایی نظیر نارسایی های قلبی، سکته، فشار خون بالا و یا دیابت در شخص بیمار ایجاد می شود، می تواند به سیستم شنوایی وی آسیب جدی برساند.

علاوه بر این، بیماری های مرتبط با سیستم دفاعی بدن مثل روماتیسم مفصلی نیز می تواند باعث بروز حالاتی از کاهش شنوایی در فرد بیمار گردد. 

تومور و کاهش شنوایی

رشد تومورها و غده های خوش خیم نظیر استئوما، اگزوستوز و پولیپ های مجرای گوش تماما می توانند باعث انسداد مجرای گوش و در نتیجه، کاهش شنوایی شوند.

همچنین، گاهی اوقات توموری به نام نوروم آکوستیک در گوش میانی رشد کرد و تعادل اعصاب موجود در این ناحیه را برهم می زند.

این تومور همچنین می تواند مشکلاتی از قبیل عدم حفظ تعادل، بی حسی عضلات صورت و وزوز گوش را نیز در شخص بیمار ایجاد کند. البته درمان تاحدی جلوی کاهش قدرت شنوایی را می گیرد.

صداهای انفجاری و کاهش شنوایی

گاهی اوقات کاهش شنوایی در اثر صداهای بلند و طنین انداز ناگهانی رخ می دهد. تقریبا 17 درصد از بزرگسالان آمریکایی با درجاتی از کاهش شنوایی مواجه هستند.

گاهی اوقات این وضعیت در اثر صداهای بسیار بلند و نویزهای ناگهانی ایجاد می شود. در واقع، صداهای مهیب انفجار ترقه، شلیک گلوله و یا انفجارهای ناگهانی، امواج صوتی بسیار قدرتمندی تولید کرده و می توانند منجر به پارگی پرده گوش و یا رساندن آسیب های جدی به اجزای گوش میانی شوند که این نوع آسیب را جراحت آکوستیک می نامند. این جراحات و کاهش شنوایی مرتبط با آنها می توانند گذرا و یا دائمی باشند.

کنسرت و صداهای بلند و کاهش شنوایی

دامنه صدای قابل تحمل برای انسان به طور متوسط 60  دسی بل می باشد؛ بنابراین، تنها 15 دقیقه قرار گرفتن در کنسرت هایی که حدودا 110 دسی بل صدا تولید می کنند باعث آسیب شنوایی در افراد می شود.

همچنین قرار گرفتن در معرض صداهای ناشی از اره های صنعتی و یا دستگاه های چمن زنی که حدودا 85 دسی بل صدا تولید می کنند نیز خطرات کاهش شنوایی را به دنبال خواهد داشت.

بنابراین، بهتر است در چنین شرایطی از گوش گیرهای صدا خفه کن استفاده نمایید.

استفاده از هدفون و کاهش شنوایی

 استفاده از هدفون می تواند باعث کاهش شنوایی به صورت گذرا و یا دائمی در افراد شود.

هر چقدر صدا و مدت زمان استفاده از هدفون بیشتر باشد، خطر آسیب قدرت شنوایی نیز جدی تر می شود.

بنابراین، برای محافظت از گوش های خود تا جای ممکن صدا را کاهش داده و زمان استفاده از هدفون را محدودتر کنید.

افزایش جرم داخل گوش

وظیفه جرم گوش محافظت از ورود گرد و غبار، باکتری و یا حشرات به داخل مجرای گوش می باشد. اما، افزایش بیش از حد این ماده باعث انسداد مجرای گوش، کاهش دامنه شنوایی و حتی بروز درد می شود.

بنابراین، اگر احساس کردید که جرم داخل گوشتان به قدری زیاد شده که قدرت شنوایی شما را تحت الشعاع قرار داده، به جای استفاده از گوش پاک کن و یا هر وسیله نوک تیز دیگر، به یک پزشک مراجعه کنید.

بیماری های دوران کودکی و کاهش شنوایی

بسیاری از بیماری های دوران کودکی مثل عفونت گوش حتی پس از خشک شدن کامل چرک و از بین رفتن التهابات ایجاد شده در گوش میانی، همچنان می تواند منجر به کاهش دامنه شنوایی شوند.

علاوه بر این، بیماری های شناخته شده ای نظیر آبله مرغان، آنسفالیت، آنفولانزا، سرخک، مننژیت و یا اوریون ممکن است به قدرت شنوایی کودک آسیب دائمی بزنند.

بنابراین، با واکسناسیون منظم و به موقع، کودک خود را از این خطر ابتلا به این مشکلات به طور کامل محفوظ بدارید.

ناشنوایی مادرزادی

برخی از کودکان به طور مادرزاد ناشنوا هستند. معمولا اگر مادر در زمان بارداری، دچار التهابات و یا دیابت شود، خطر ناشنوا شدن جنین افزایش می یابد.

همچنین نرسیدن اکسیژن کافی به جنین در رحم مادر، می تواند دلیل ناشنوایی مادرزادی نوزاد باشد.

جدا از این، دلیل دیگری که منجر به بروز ناشنوایی نوزاد می شود، یرقان و یا زردی در حین تولد است. 

بالا رفتن سن و کاهش شنوایی

حتی اگر در دوران زندگی تان از گوش خود به خوبی مراقبت کرده باشید، بازهم عامل افزایش سن و تاثیر آن بر روی قدرت شنوایی را نمی توان نادیده گرفت.

در واقع، از بین رفتن سلول های موهای میکروسکوپی موجود در گوش داخلی، مسئول اصلی کاهش شنوایی مرتبط با بالا رفتن سن هستند.

به طور کلی، هیچ راهی که به کمک آن بتوان جلوی این روند را گرفت موجود نیست، اما می توان به کمک وسایلی مثل سمعک، صداها را دریافت کرده و قدرت شنوایی را تا حدی برگرداند.

 

برچسب ها: گوش و حلق و بینی، جرم گوش، علل ناشنوایی، علل کاهش قدرت شنوایی، مصرف دارو و کاهش شنوایی، بیماری های مزمن و کاهش شنوایی، صداهای بلند و کاهش شنوایی، هدفون و کاهش شنوایی، ناشنوایی مادرزادی، سن و شنوایی تعداد بازديد: 1920 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز