Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 1 خرداد 1403 - 06:36

29
دی
معیارهای جراحی موفق بینی (2)

معیارهای جراحی موفق بینی (2)

بینی مثل مدل لباس نیست که هرکسی بنا بر سلیقه شخصی آن را انتخاب کند. بهترین بینی برای هر فرد آن است که بر اساس بافت و مواد بینی، تناسب اجزای صورت و حفظ تنفس حاصل شود.

 

تشخیص دقیق

یکی از عوامل مهم در موفقیت عمل، تشخیص دقیق است. در صورت تشخیص درست و دقیق مشکلات تنفسی، همراه با درمان مناسب، داوطلب جراحی پلاستیک بینی می‌تواند از رفع مشکل تنفسی و سلامت بینی خود پس از جراحی اطمینان داشته باشد. در این راستا، انجام‌اندوسکوپی تشخیصی بینی پیش از عمل جراحی،  کمک مهمی به تشخیص علت یا علل مشکلات تنفسی می‌کند.

برای تمام بیمارانی که قرار است هرگونه جراحی روی بینی آنها انجام شود،‌اندوسکوپی تشخیصی بینی به همراه دو آزمون دیگر تشخیصی که ارزیابی راه هوایی بینی را به‌طور دقیق میسر می‌کند و نقشه حفظ عملکرد بینی را به بهترین وجه ممکن در اختیار قرار می‌دهد، باید صورت گیرد. دو آزمون تشخیصی دیگر شامل راینومانومتری و آکوستیک راینومتری است که اولی عبور جریان هوا از راه بینی و دومی هرگونه مانع و تنگی در مسیر بینی را مشخص می‌سازد.

در بسیاری از بیماران، انحراف بیرونی بینی با درجات مختلفی از انحراف تیغه داخلی همراه است. در شماری از بیماران، تیغه داخل بینی بدون هیچ نشانه‌ای در ظاهر بینی، انحراف شدیدی دارد و این نوع انحراف‌ها، تنها با معاینه دقیق داخل بینی قابل تشخیص خواهد بود. گاه برخی بیماران از شنیدن اینکه  تیغه بینی آنها به‌شدت دچار انحراف است، متعجب می‌شوند. باید گفت، انحراف داخل و ظاهر بینی لزوما با هم موازی نیستند. به هر حال، انحراف تیغه بینی در هر دو حالت نیاز به اصلاح حین جراحی دارد.

در ابتدای جراحی، پیش از شروع اقدامات مربوط به زیبایی و تغییر شکل ظاهری بینی، جراح باید تمام تلاش خود را صرف رفع انحراف تیغه بینی و باز نمودن راه تنفس کند و پس از اطمینان از برقراری راه طبیعی تنفس، به بخش دوم جراحی که مشتمل براصلاح ساختار ظاهری و ایجاد تناسب در قسمت‌های مختلف بینی و صورت است، بپردازد. در صورتی که  تیغه داخلی بینی اصلاح نشود، پس از عمل، بیمار با مشکلات تنفسی از راه بینی مواجه خواهد شد.

هماهنگی اجزای صورت

جراحی پلاستیك بینی، علاوه بر‌ایجاد تناسب در خود بینی، باید ارتباط خوشایندتری را بین بینی و دیگر اجزای صورت برقرار ‌كند. در این مورد، بیماران با اعتماد صددرصد به طرح دقیق عمل بر اساس اصول علم جراحی پلاستیک و آگاهی كامل جراح از مشکلات زیبایی و تنفسی، خود را به تجربه، هنر و دانش او واگذار می‌کنند. جراحی بینی یک مسأله سلیقه‌ای نیست.

بینی مثل مدل لباس نیست که هرکسی بنا بر سلیقه شخصی آن را انتخاب کند. بهترین بینی برای هر فرد آن است که بر اساس بافت و مواد بینی، تناسب اجزای صورت و حفظ تنفس حاصل شود. با دقت در سابقه تاریخی چند قرن اخیر در زمینه اصول زیبایی شناختی، هنوز معیارهایی که لئوناردو داوینچی از آنها به‌عنوان معیار زیبایی در ترسیم چهره استفاده می‌کرد، در کتب مهم جراحی پلاستیک تدریس می شود.

این زوایا، ‌اندازه‌ها و ابعادی که بین قسمت‌های مختلف بینی وجود دارد، در حقیقت استانداردهایی برای زیبایی است؛ به این معنا که زیبایی هم برای خود استانداردی دارد. این طور نیست که هر فردی بنا بر سلیقه، تغییراتی در بینی انجام دهد. طبق اصول زیبایی، تنها آن بینی برای صورت حداکثر زیبایی را به وجود می‌آورد که حداکثر تناسب را با چهره داشته باشد، نه حداکثر کوچکی را. مثلا اگر یک بینی بیش از حد کوتاه شود و نسبتش درست نباشد، این طور به نظر می‌رسد که قسمت پایینی صورت کشیده و بلند شده یا لب بالا خیلی بلند شده است. در برخی عمل‌ها که فقط به کوچک شدن بینی توجه شده، نه تنها به زیبایی فرد افزوده نشده، بلکه تناسب چهره نیز کاملا از بین رفته است. در حقیقت معنی زیبایی، در تناسب و ‌هارمونی میان اجزاست.
در شماره‌ آینده به نكات دیگری در خصوص جراحی پلاستیك بینی و مواردی كه باید قبل از عمل جراحی به آنها توجه نمود، اشاره خواهد شد.

 

 

براي خواندن بخش اول- معیارهای جراحی موفق بینی - اينجا كليك كنيد.

برچسب ها: هماهنگی اجزای صورت، جراحی پلاستیك بینی، مشکلات زیبایی و تنفسی، بافت و مواد بینی، اصول زیبایی بيني تعداد بازديد: 742 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز