Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 16:29

15
آذر
خواص و عوارض لوزارتان را بشناسید

خواص و عوارض  لوزارتان را بشناسید

لوزارتان از پرمصرف‌ترین داروهای قلبی در ایران می‌باشد. این دارو از دسته داروهای بلوک کننده‌ی گیرنده‌ی آنژیوتانسین دو می‌باشد. آنژیوتانسین دو، ماده‌ای شیمیایی هست که در بدن مسئول تنگ کردن عروق خونی هست.

دکتر مهراد فخرالدینی - متخصص قلب و عروق

 

تحریریه زندگی آنلاین : لوزارتان از پرمصرف‌ترین داروهای قلبی در ایران می‌باشد. این دارو از دسته داروهای بلوک کننده‌ی گیرنده‌ی آنژیوتانسین دو می‌باشد. آنژیوتانسین دو، ماده‌ای شیمیایی هست که در بدن مسئول تنگ کردن عروق خونی هست. همچنین این ماده با تأثیر بر روی ماده‌ی شیمیایی دیگر به نام آلدسترون که مسئول افزایش حجم بخش مایع (آب و مايعات جذب‌شده) خون هست، جریان خون را افزایش می‌دهد. درنتیجه این داروها که در حقیقت اثر مهارکنندگی دارند، در کاهش کار قلب و کنترل فشارخون مؤثر می‌باشند. همچنین لوزارتان اثر محافظتی مطلوبی بر روی کلیه‌ها دارد. لوزارتان در مواردی مانند فشارخون بالا با کنترل فشارخون، در نارسایی‌های قلبی برای کاهش کار قلب و جهت محافظت از کلیه‌ها در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که با اختلالات کلیوی درگیر می‌باشند تجویز می‌شود. این دارو به‌تنهایی یا همراه با داروهای دیگر برای بهبود عملکرد قلبی و عروق شما تجویز می‌شود. حتی محصولات دارویی ترکیبی از لوزارتان همراه با یک یا دو داروی دیگر تولیدشده‌اند که اثر مناسب‌تر همراه با استفاده‌ی راحت‌تری داشته باشند مانند داروی Cozaar که ترکیبی از لوزارتان و یک داروی ادرارآور به نام هیدروکلروتیازید هست که برای کاهش فشارخون تجویز می‌شود.

 

بیشتربخوانید:

لوزارتان واقعا سرطان‌زاست؟

 

پیش از مصرف لوزارتان

  در صورت سابقه‌ی هرگونه مشکل کلیوی (خصوصاً مشکلات مربوط به انسداد عروق کلیوی)، مشکلات مربوط به دریچه‌های قلب یا عضلات قلبی و مشکلات کبدی پزشک خود را مطلع کنید.

 ازآنجاکه این دارو می‌تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف فهرستی از کلیه‌ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.

 ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن، مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا بدن شما به‌تدریج به اثرات دارو عادت پیدا کند.

 زمان مشخص در روز را برای مصرف این دارو تعیین کنید و برای اثر مناسب آن را منظم مصرف نمایید. برای بسیاری از بیماران مصرف این دارو صبح‌ها راحت‌تر هست.

  این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می‌توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.

 به دلیل اینکه فشارخون بالا معمولاً یک بیماری مزمن هست مصرف این دارو عموماً به مدت طولانی توسط پزشک تجویز می‌شود لذا به مصرف دارو حتی درصورتی‌که احساس بهبودی می‌کنید ادامه دهید و دارو را بدون نظر پزشک قطع نکنید و عموماً معاینات و آزمایش‌ها (مانند پیگیری وضع پتاسیم خون) دوره‌ای توسط پزشک خود را ادامه دهید.

  مصرف برخی از ضد دردها و ضدالتهاب‌ها (مانند آسپرین و ایپوبروفن) ممکم است باعث افزایش احتمال بروز عوارض دارویی لوزارتان شوند لذا لیست کلیه داروهای جدید خود را پیش از شروع مصرف در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید.

 جهت کنترل فشارخون و اثر مناسب‌تر این دارو، بسیار مهم است که در مدت درمان از یک رژیم غذایی و سبک زندگی مناسب که توسط پزشک به شما توصیه می‌شود پیروی کنید.

  مصرف این دارو در مدت درمان با این دارو احتمال بروز عوارضی همچون سرگیجه و از حال رفتن را تشدید می‌کند.

 از مصرف نمک‌های حاوی پتاسیم در مدت درمان با این دارو خودداری نمایید.

 

عوارض شایع لوزارتان

  احساس خستگی و سرگیجه یا سبکی سر هنگام تغییر وضعیت از حالت نشسته و خوابیده به ایستاده عارضه‌ی شایعی هست. بهتر است به‌آرامی تغییر وضعیت دهید و درصورتی‌که احساس سرگیجه نمودید برای چند دقیقه بنشینید و سپس بلند شوید.

لوزارتان می‌تواند منجر به تغییر میزان پتاسیم خون شود به همین خاطر انجام آزمایش‌ها خون دوره‌ای برای پیگیری سطح پتاسیم خون توصیه می‌شود.

 

 

برچسب ها: فشار خون، دکتر مهراد فخرالدینی، قرص لوزارتان، عوارض قرص لوزارتان، قرص فشار خون تعداد بازديد: 314 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز