Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:44

20
مرداد
علائم سكته قلبی و پیشگیری از آن (1)

علائم سكته قلبی و پیشگیری از آن (1)

برای آنكه بتوانید به موقع به بیماران مبتلا به سکته قلبی كمك كنید و آنها را از خطر نجات دهید، باید با علائم هشدار دهنده سكته آشنا باشید. پس این مقاله را حتما بخوانید!

تحریریه زندگی آنلاین- گروه سلامت

 

علائم سكته چیست و چگونه می‌توان تشخیص داد كه كسی در معرض سكته است؟

براساس آمار و ارقام سازمان قلب آمریكا، هر 45 ثانیه یكبار، یك سكته اتفاق می‌افتد! اما در این مورد اخبار خوبی نیز وجود دارد.

حتی اگر شما نیز جزء افرادی باشید كه قبلا سكته كرده‌اند، معالجه و درمان فوری می‌تواند از هر آسیب و خطری پیشگیری كند.

بیشتر افرادی كه سابقه سكته داشته‌اند، از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌كنند. هر چه درمان سریع‌تر شروع شود، نتیجه بهتری به دست می‌آید.

سكته‌ها انواع مختلفی دارند و تمام آنها یكسان نیستند. حتی اگر یكی از افراد خانواده‌تان قبلا یك‌بار سكته كرده است، احتمالا سكته بعدی او با سكته قلبی‌اش فرق خواهد داشت.

هنگام بروز علائم سكته، چه باید كرد؟

وقتی كه یكی از نزدیك‌تان علائم سكته را از خود بروز می‌دهد، صبر نكنید تا این علائم با استراحت كردن برطرف شوند؛ خیلی سریع دست به كار شوید و درخواست كمك كنید.

ممكن است فرد دچار حملات گذرا (TIA) شده و یا یك سكته ناقص كرده باشد.

در چنین شرایطی احتمال وقوع یك سكته كامل دیگر وجود دارد. در صورت مشاهده یكی از این علائم زیر، فرد را فورا به بیمارستان منتقل كنید:

- بیحسی و ضعف ناگهانی صورت، دست و پا، مخصوصا در یك سمت بدن

اگر توجه كنید، متوجه می‌شوید كه معمولا دهان افرادی كه سكته كرده‌اند، كج و نا فرم می‌شود.

اگر از او بخواهید كه لبخند بزند، یك طرف لبش شُل و آویزان می‌شود. به سختی دستش را حركت می‌دهد و روی انگشتانش كنترل كمی دارد.

به او بگویید كه چشمانش را ببندد و هر دو دستش را با هم بالا ببرد. فردی كه در معرض خطر است یكی از دست‌هایش را نمی‌تواند بالا ببرد.

- پریشانی و آشفتگی ناگهانی، مشكل در حرف زدن و فهم جملات دیگران

یكی از علائم اصلی سكته، مشكلات ناگهانی و یكباره زبان است. فردی كه در معرض سكته است، به صورت اتفاقی نمی‌تواند واضح صحبت كند و با سختی حرف می‌زند.

حتی ممكن است حرف‌های شما را نیز نتواند به طور واضح تشخیص دهد و بفهمد، از او بخواهید كه یك جمله بسیار ساده را بعد از شما تكرار كند؛ مثل «امروز به مغازه رفتم» اگر در ادای كلمات دچار مشكل شود، خطری او را تهدید می‌كند.

- مشكل بینایی ناگهانی در یك یا هر دو چشم

مشكل بینایی مثل تار دیدن به یكبار بروز می‌كنند و از اتفاق بدی كه در راه است خبر می‌دهد.

كسی كه در شرف سكته كردن است، معمولا قادر به نگاه كردن و دیدن اطرافش به طور واضح نیست.

دید او در یك چشم یا هر دو تار می‌شود و حتی نمی‌تواند سمت چپ و راست خود را ببیند. گاهی اوقات نیز برخی افراد دچار دو بینی می‌شوند.

- مشكل در راه رفتن، از بین رفتن تعادل بدن به طور ناگهانی و احساس سرگیجه

فردی كه در معرض سكته كردن است، معمولا به طور ناگهانی دچار مشكل در راه رفتن می‌شود، تلوتلو می‌خورد، به زمین می‌افتد و شبیه افراد مست راه می‌رود.

همچنین به هنگام راه رفتن پاها را از یكدیگر به طرز نامتعادلی باز نگه می‌دارد و توانایی حركتی‌اش را از دست می‌دهد و حتی نمی‌تواند خودكار در دست بگیرد و چیزی بنویسد.

- سر درد بسیار شدید به دلیل ناشناخته و نامعلوم

همیشه سردردهای شدید علامت سكته نیستند، اما سردردهای شدیدی كه به یكباره و بدون دلیل مشخص بروز می‌كند و بسیار هم غیر معمول به نظر می‌رسند، می‌توانند نشان دهنده خطر سكته باشند.

اگر سردرد با درد گردن، درد صورت و استفراغ همراه باشد، علت آن ممكن است خونریزی‌های درون جمجمه‌ای باشد.

هیچگاه از علائم سكته صرفنظر نكنید و منتظر نمانید تا آنها به طور خود به خود برطرف شوند. با بروز این علائم هر چه سریع‌تر اقدامات درمانی لازم را انجام دهید...

 

برچسب ها: قلب و عروق، مراقبت از قلب، پیشگیری از سکته قلبی، سلامت قلب، علائم سكته قلبی، انواع سکته، نشانه های سکته تعداد بازديد: 1047 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز