Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 15:11

14
فروردین
صاعقه در قلب (2)

صاعقه در قلب (2)

نگرانی و دلهره، استرس و نگرانی ارتباط نزدیكی با حمله قلبی دارد؛ اما قبل از حمله قلبی، خانم‌ها دچار استرس و نگرانی بیش از حد می‌شوند.

 

علائم

1- خستگی زیاد: 80 درصد از خانم‌ها حدود یك ماه قبل از حمله قلبی دچار خستگی بسیار زیاد می‌شوند.

2- بدخوابی یا بی‌خوابی: علاوه بر خستگی، خانم‌هایی كه دچار حمله قلبی شده‌اند، ادعا می‌كنند كه مدتی دچار بی‌خوابی بسیار شدید شده بودند (حدود یك ماه قبل از حمله قلبی).

3- نگرانی و دلهره: استرس و نگرانی ارتباط نزدیكی با حمله قلبی دارد؛ اما قبل از حمله قلبی، خانم‌ها دچار استرس و نگرانی بیش از حد می‌شوند.

4- حالت تهوع و سوءهاضمه: دل درد، گرفتگی و درد روده‌ها، حالت تهوع و سوءهاضمه، سایر علائم حملات قلبی در خانم‌ها هستند. هر كس با عادت‌های گوارشی و هاضمه خود آشنا است و وقتی این عادت‌ها تغییر كند و همه‌چیز مثل قبل نباشد، خود فرد زودتر از دیگران متوجه تغییرات خواهد شد.

5- كوتاه‌تر شدن نفس: بیش از 40 درصد از زنانی كه دچار حمله قبلی می‌شوند، این نشانه را قبل از حمله قلبی حس می‌كنند. همه آنها می‌گویند كه هنگام بالا رفتن از پله‌ها، نفس‌شان بالا نمی‌آید و كارهای عادی و روزمره خود را به زور انجام می‌دهند.

6- علائمی شبیه آنفلوآنزا: مرطوب شدن و عرق كردن پوست و احساس ضعف شاید باعث شود كه فرد فكر كند دچار آنفلوآنزا شده است، اما حمله قلبی هم می‌تواند چنین علائمی داشته باشد.

7- درد در ناحیه فك، گوش، گردن و شانه: درد در ناحیه قفسه سینه و بازوی سمت چپ تقریبا یكی از علائم بسیار شایع قبل از حملات قلبی است (خصوصا در میان آقایان). در میان خانم‌ها این درد بیشتر در فك، پایین گردن و گاهی اوقات گوش دیده می‌شود و می‌تواند تا شانه و بازو نیز گسترش یابد.

داروهای موثر

 بلوك‌كننده‌های گیرنده بتا: این نوع از داروها موجب كاهش ضربان قلب می‌شوند و پمپاژ قلب با نیروی كمتری صورت می‌گیرد؛ در نتیجه پمپاژ خون به وسیله قلب راحت‌تر انجام می‌شود.

به طور كلی این داروها موجب می‌شوند قلب منظم‌تر كار كند.

 آسپرین: آسپرین از حملات قلبی جلوگیری می‌كند.

 استاتین‌ها: این داروها باعث جلوگیری از افزایش كلسترول خون و در نتیجه خطر حملات قلبی می‌شوند.

 مهاركننده آنزیم ACE: این دارو از پیشرفت ضعف عضلانی قلب می‌كاهد، موجب گشاد شدن بعضی از عروق می‌شود و از فشار اعمال شده بر قلب نیز می‌كاهد.

 توصیه

رژیم غذایی در بیماران قلبی

بیماری قلبی سالیانه جان میلیون‌ها نفر را در دنیا تهدید می‌كند آمار روزافزون جراحی‌های قلبی و مواردی نظیر آنژیوگرافی یا استفاده از بالن برای باز كردن رگ‌های قلبی در ایران نیز، شدت و اهمیت این مسئله را به خوبی روشن می‌كند. عوامل متعددی نظیر جنس، ژن‌ها، روش زندگی، استعمال دخانیات، بی‌تحركی و استرس‌های روزمره همه در بروز بیماری قلبی مؤثرند.

اما یافته‌‌ها نشان می‌دهد رژیم غذایی در بسیاری موارد در پیشگیری و یا حتی بهبود و ممانعت از پیشرفت بیماری بسیار حائز اهمیت است. در ادامه سعی كرده‌ایم به اختصار در مورد مواد غذائی مفید در بیماران قلبی (پیشگیری و یا حتی درمان آن) اشاره نمائیم.

 ماهی راز شفابخش بیماران قلبی: ماهی باعث كاهش تری‌گلسیرید خون شده و كلسترول خوب خون (HDL) را افزایش می‌دهد. ماهی فشار خون را نیز كاهش داده و باعث حل شدن لخته خون می‌شود. احتمال انسداد دوباره شریان‌ها را كاهش می‌دهد كه به خصوص برای افرادی كه تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند مفید است.

 سیر: در واقع سیر مانع انسداد شریان‌ها و حتی باعث باز شدن رگ‌های مسدود شده می‌شود. همچنین موجب كاهش فشار خون و كلسترول در افراد شده كه به علت وجود آنتی‌اكسیدان‌ها در آن است.

 سبزی‌ها و میوه‌ها: این مواد می‌توانند باعث كاهش بروز حمله قلبی شوند. كمترین حملات قلبی در گیاهخواران مشاهده شده است. كاروتن موجود در سبزیجات و آنتی‌اكسیدان‌های موجود در میوه‌جات مانع انسداد رگ‌های قلبی شده و نیز از پیشرفت آن جلوگیری می‌كند. مصرف این مواد حتی بعد از یك حمله قلبی هم مفید است و از حمله بعدی ممانعت می‌كند.

در بین سبزیجات بخصوص گوجه‌فرنگی به علت دارا بودن لیكوپن از همه مفیدتر است.

 غذاهای فیبردار استفاده كنید.  فیبرهای غذایی موجود در حبوبات، آرد كامل غلات و میوه‌ها و سبزیجات باعث كاهش كلسترول خون می‌شوند بعضی فیبرها (مثل فیبر موجود در حبوبات و جو) به چربی متصل شده و مانع جذب آن توسط بدن می‌شوند.

 روغن زیتون مصرف كنید: چربی‌های اشباع نشده موجود در روغن زیتون باعث كاهش كلسترول بد خون (LDL) می‌شود كه عامل مهمی در بروز بیماری‌های قلبی است.

 مصرف كافئین را محدود كنید: در افراد مستعد بیماری‌های قلبی توصیه به محدود نمودن مواد حاوی كافئین نظیر قهوه و چای می‌شود. چون این مواد در ایجاد ضربان نامنظم قلب مؤثر هستند از طرفی ثابت شده است كه قهوه باعث افزایش اسیدآمینه هموسیستئین خون می‌شود كه این اسیدآمینه در بیماری قلبی افزایش می‌یابد.

غذاهای پرچرب را محدود نمائید: چربی‌های حیوانی، سس مایونز، مارگارین، گوشت‌های پرچرب، لبنیات پرچرب، امعاء و احشاء همگی باعث افزایش چربی‌های بد خون (LDL) می‌شوند. اسیدهای چرب ترانس كه در جریان مراحل تولید روغن‌ها به وجود می‌آید اثر بسیار مخربی روی شریان‌های قلبی دارند.

 

برچسب ها: ضربان قلب، علائم حمله قلبی، پمپاژ قلب، پمپاژ خون، بیماران قلبی، تری‌گلسیرید خون، كلسترول خوب خون تعداد بازديد: 734 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز