Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 00:10

5
فروردین
تعطیلات نوروزی و بیماران قلبی (2)

تعطیلات نوروزی و بیماران قلبی (2)

به جای اینكه مهمانی دادن‌ها و یا مهمانی رفتن‌های شما فقط حول غذا خوردن باشد، سعی كنید مهمانی‌های فعال داشته باشید؛ به نحوی كه هم شما و هم مهمانان شما از یك برنامه پر تحرك و سرگرم كننده لذت ببرند و هم ساعات كمتری را صرف خوردن كنید.

وقتی به مهمانی می‌روید، فقط از غذاهایی میل كنید كه مطابق برنامه رژیم غذایی شما باشند و هرگز وسوسه نشوید كه از غذاهایی بخورید كه منجر به بالا رفتن قند خون شما می‌شود. اگر هم مهمان دارید، سعی كنید غذاهایی بپزید كه مطابق با یك رژیم غذایی سالم بوده و شكر، چربی و نمك كمتری در آن به كار رفته باشد.

معمولا افراد دیابتی، فشار خون بالایی هم دارند؛ بنابراین مصرف كمتر سدیم و نمك طعام می‌تواند به حفظ تعادل قند خون و فشار خون آنها كمك كند.  

به جای اینكه مهمانی دادن‌ها و یا مهمانی رفتن‌های شما فقط حول غذا خوردن باشد، سعی كنید مهمانی‌های فعال داشته باشید؛ به نحوی كه هم شما و هم مهمانان شما از یك برنامه پر تحرك و سرگرم كننده لذت ببرند و هم ساعات كمتری را صرف خوردن كنید.  

اگر بیرون از منزل خود غذا می‌خورید (مهمانی یا رستوران)، از افراط در غذا خوردن و پرخوری اجتناب نمایید و هرگز بیش از اندازه گرسنه به مهمانی و یا رستوران نروید، زیرا ولع شما برای خوردن غذا بیشتر است. اگر این غذاها ناسالم هم باشند، ضرر بیشتری به سلامتی شما می‌زنند. زمانی كه در رستوران به دنبال انتخاب غذا از روی منو هستید، حتما غذاهایی را كه مناسب شما می‌باشند، سفارش دهید؛ به‌ویژه غذاهایی دریایی. 

در مهمانی‌ها غذای خود رادر بشقاب كوچكی بریزید و از سر میز غذا كه شامل انواع غذاهای رنگارنگ می‌باشد، دور شوید تا وسوسه آنها نشوید؛ سپس به آرامی شروع به غذا خوردن كنید؛ زیرا 20 دقیقه طول می‌كشد تا مغز فرمان سیری را صادر كند.

بنابراین هر چقدر سرعت غذا خوردن شما كمتر باشد و آرام‌تر غذا بخورید، غذای كمتری را وارد معده خود كرده‌اید. اگر در حین غذا خوردن با كسی مشغول صحبت شوید، به نفع شماست؛ زیرا سرعت غذا خوردن شما را كم می‌كند و فرمان سیری مغز صادر می‌گردد؛ در حالی كه شما غذای كمتری خورده‌اید.

اكثرا در مهمانی‌ها سالاد و سبزیجات وجود دارند؛ بنابراین سعی كنید به جای خوردن غذاهای پرچرب و سنگین، از سالاد و سبزیجات استفاده نمایید. در مورد انواع سس‌ها نیز جانب احتیاط را رعایت كنید؛ زیرا حاوی مقادیر زیادی كالری پنهان می‌باشند.  

اگر در یك وعده غذایی در خوردن و آشامیدن افراط كردید، در وعده‌های دیگر مواد غذایی حاوی فیبر را افزایش و مصرف غذاهای پرچرب را كاهش دهید. بهترین غذاهایی كه حاوی چربی كمی می‌باشند، عبارتند از: سوپ، نان‌های سبوسدار، سالاد همراه با سس رژیمی، انواع متنوعی از سبزیجات كم كالری و پرفیبر، گوشت كم‌چربی و یا بدون چربی، مرغ، ماهی، غلات پرك شده همراه با شیر كم چرب.  

یكی دیگر از مواردی كه افراد دیابتی باید توجه داشته باشند، مسافرت در تعطیلات است. دیابتی‌ها كه با هواپیما و یا وسایل نقلیه دیگر مسافرت می‌كنند، حتما غذای سالمی را همراه خود داشته باشند تا در سفرهای طولانی با خوردن آن از پایین افتادن قند خون (هیپوگلیسمی) خود جلوگیری كنند.

همیشه در سفرها، یك میان وعده مختصر و سبك همراه خود داشته باشید. این میان وعده‌ها می‌توانند نان و پنیر، میوه، سبزیجات شسته شده و برش خورده (هویج، كلم، گوجه و ...) باشند.  

اگر در مسافرت، وعده غذایی اصلی شما به مدت دو ساعت تاخیر افتاده، قند خون خود را با دستگاه كنترل قندخون اندازه گرفته و یكی از میان وعده‌هایی را كه از قبل آماده كرده‌اید، میل كنید. به خاطر داشته باشید كه در تعطیلات چند روزه نوروزی، با افراط در خوردن و آشامیدن كنترل قند خون خود را از دست ندهید تا دچار مشكلات پیچیده‌تری برای كنترل قند خون نشوید.

 

برچسب ها: تعطیلات نوروزی، مهمانی برای بیماران قلبی، غذاهای مخصوص بیماران قلبی، افراط در غذا خوردن در نوروز، تعطیلات برای دیابتی ها، سفر رفتن بیماران قلبی، میان وعده ها برای بیماران دیابتی تعداد بازديد: 628 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز