Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 11:59

6
بهمن
فشار خون قاتل بی صدا (2)

فشار خون قاتل بی صدا (2)

فشار خون بالا بسیار رایج‌تر از فشار خون پایین است؛ اما فشار خون پایین به نام لاتین «هیپوتنشن» نیز می‌تواند مشكلات و بیماری‌های جدی را به وجود آورد.

قبل از اندازه‌گیری فشار خون بهتر است

 از مصرف الكل و توتون خودداری كنید. تا 30 دقیقه قبل از اندازه‌گیری فشار خون نیز كافئین مصرف نكنید.  به دستشویی بروید و ادرار كنید.  حداقل تا 5 دقیقه در حالت استراحت قرار بگیرید.  دست‌ها و پاها را به هم بچسبانید.  دست چپ را در راستای قلب دراز كنید یا روی میز ثابت بگذارید. 

فشار خون بالا بسیار رایج‌تر از فشار خون پایین است؛ اما فشار خون پایین به نام لاتین «هیپوتنشن» نیز می‌تواند مشكلات و بیماری‌های جدی را به وجود آورد. ضعف، سرگیجه، غش و تشنج از علائم اصلی فشار خون پایین هستند. وقتی فشار خون درون رگ‌ها كاهش می‌یابد، عملكرد مغز ضعیف می‌شود و ضعف و خستگی فراوان به فرد دست می‌دهد.  گاهی اوقات وقتی فرد ناگهان از جای خود بلند می‌شود و می‌ایستد، دچار افت فشار خون می‌شود. به این وضعیت «كاهش فشار خون كیفیتی» می‌گویند.

پیشگیری

برای پیشگیری از افزایش فشار خون باید وزن را كنترل كرد. اگر چاق هستید و یا اضافه وزن دارید، رژیم بگیرید. بهترین راه برای مبارزه با پرفشاری خون ورزش است. نمك را از برنامه غذایی‌تان حذف و مصرف قند و شكر و سایر محصولاتی را كه حاوی شكر هستند مانند نوشابه، مربا، ژله و شكلات محدود كنید.

هر چند ماه یكبار حتماً فشار خون خود را اندازه بگیرید. (در صورت بارداری، بیشتر به میزان فشار خون خود توجه كنید). استرس و رفتارهای پرخاشگرانه و عصبی را در خود كنترل كنید. موسیقی آرام گوش بدهید. نوشیدن آب پرتقال در طول روز می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد. مصرف جوانه غلات و حبوبات، چای سبز، كرفس، موز، روغن كنجد، فلفل و گردو كمك زیادی به كاهش فشار خون می‌كند. ضمن آنكه از مصرف غذاهای پرنمك جداً خودداری می‌كنید، از مصرف غذای فرآوری‌شده و كنسروی نیز بپرهیزید. به جای نمك طعام از نمك پتاسیم استفاده كنید.

روش استفاده از مونیتورهای آنروید

گوشی ضربان‌سنج را به گوش بزنید. ‌ بازوبند را دور بازو ببندید (نه محكم و نه شل)  ‌ حباب پلاستیكی را باد كنید. ‌ دریچه را شل كنید و اجازه دهید هوا كم‌كم از قسمت بازوبند خارج شود و بعد آن را در هر ثانیه به اندازه 2-3 میلی‌متر باد كنید. ‌ به اولین صدای قلب توجه كنید. آن عدد فشار سیستولیك را نشان می‌دهد. باقطع شدن صدای ضربان قلب (زمان استراحت قلب) می‌توانید فشار دیاستولیك را اندازه بگیرید. 

روش استفاده از مونیتورهای دیجیتالی

 دستگاه را دور بازوی خود ببندید و دكمه روشن شدن دستگاه را فشار دهید. 

 دستگاه به‌طور خودكار باد می‌شود و شما فقط باید یك دكمه را فشار دهید. 

این دستگاه فشار سیستولیك و دیاستولیك را نیز نمایش می‌دهد.  با فشاردادن دكمه اتمام كار، باد خارج می‌شود.

 سایر عوامل كاهش فشار خون

 مسمومیت  از دست دادن خون  مصرف سموم، مثل داروهای BP   عدم تعادل و هماهنگی هورمون‌ها  اختلالات غذایی، مثل كم‌اشتهایی عصبی  كم‌آبی بدن  كند و تند شدن غیرطبیعی ضربان قلب   تغذیه نادرست
افرادی كه فشار خون كمتری دارند كمتر در معرض خطر هستند و كمتر به سكته قلبی، حملات قلبی، نارسایی كلیه و سایر بیماری‌های زمینه‌ای دچار می‌شوند.

اما برای درمان افت فشار خون باید طبق نظر پزشك از مصرف داروهایی كه باعث كاهش فشار خون می‌شوند، خودداری كرد. اگر خونریزی شدید دارید، باید تزریق خون انجام شود. آب بیشتری بنوشید، غذاهای كم كربوهیدرات مصرف كنید، میوه بیشتری بخورید و ورزش و پیاده‌روی، به‌خصوص در هوای آزاد را فراموش نكنید. تغذیه نامناسب و سوءتغذیه از دلایل مهم كم‌فشاری خون هستند.

فقدان كالری كافی، پروتئین و ویتامین‌های گروه B و ویتامین C این وضعیت را تشدید می‌كند. مایعات، حجم خون را افزایش می‌دهند و با مصرف آب و مایعات بیشتر می‌توان مشكل كم فشاری خون را تا حدودی جبران كرد.

 

برچسب ها: فشار خون، فشار خون بالا، درمان فشار خون، خطرات فشار خون بالا، جلوگیری از فشار خون تعداد بازديد: 915 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز