Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 22:59

6
بهمن
چطور از سكته‌های قلبی پيشگيری كنيم

چطور از سكته‌های قلبی پيشگيری كنيم

چاقی، كلسترول بالا و دیابت نیز از عوارض سیگار و الكل هستند. برای مدیریت استرس خود راه‌های مفید و سالمی بیابید و اگر لازم است از مشاور یا روان‌پزشك كمك بخواهید.

تحریریه پزشك امروز

 

 

آیا می‌دانید كه در ایالات متحده تقریبا در هر دقیقه یك زن از بیماری‌های قلبی-‌ عروقی فوت می‌كند؟ و بدتر از همه اینكه 64 درصد از این زنان كه ناگهان از سكته قلبی فوت كرده‌اند هیچ علامت جدی نداشته‌اند. چه بیست و چند ساله باشید و چه در دهه پنجم زندگی، اینها راه‌هایی هستند كه به وسیله آنها می‌توانید از خطر ابتلا به بیماری‌‌های قلبی- عروقی بكاهید:

عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی- عروقی را بشناسید

از آنجایی كه بسیاری از سكته‌های قلبی در همان دفعه اول كشنده هستند، پیشگیری بسیار اهمیت دارد. هر چه زودتر از عوامل خطرساز یا ریسك فاكتورهای ابتلا به بیماری‌های قلبی آگاه شوید، بهتر می‌توانید از آنها پیشگیری كنید و خطر سكته قلبی را در خود كاهش دهید. چاقی، دیابت، مصرف دخانیات، بی‌تحركی، مصرف الكل و كلسترول بالا از مهم‌ترین عوامل خطرساز ابتلا به بیماری‌های قلبی و سكته‌های قلبی هستند.

عادت‌های بد را كنار بگذارید

سیگاری‌ها دو برابر بیش از غیرسیگاری‌ها در معرض خطر سكته‌های ناگهانی قلبی هستند و در مقابل ترك سیگار یكی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری‌كننده از مرگ‌های ناگهانی است. شما با ترك سیگار شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی را كاهش و طول عمرتان را افزایش می‌دهید. از طرفی وقتی تصمیم به ترك سیگار می‌گیرید گامی مهم در جهت ارتقای سلامت اطرافیان‌تان هم برداشته‌اید. زیرا كسانی كه با افراد سیگاری زندگی می‌كنند و در معرض استنشاق دود سیگار آنها هستند نیز در معرض خطر قرار دارند.

ورزش را فراموش نكنید

ورزش كردن مهم‌ترین و پرسودترین كاری است كه می‌توانید برای ارتقای سلامتی خودتان انجام دهید. ورزش كردن علاوه بر اینكه به سلامت قلب و عروق شما كمك می‌كند، در ارتقای سلامت روان و كاهش استرس نیز موثر است، خطر ابتلا به دیابت و دیگر بیماری‌های مزمن را كاهش می‌دهد و از چاقی جلوگیری می‌كند. تنها 30 دقیقه ورزش در هر روز می‌تواند كلسترول، فشارخون و خطر سكته قلبی را كاهش دهد. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، تمرینات ایروبیك یا حتی باغبانی كردن و انجام كارهای خانه می‌توانند نیاز شما به 30 دقیقه ورزش را برآورده كنند. اگر انجام 30 دقیقه ورزش برای‌تان سخت است از 10 دقیقه شروع كنید و به تدریج زمان آن را زیاد كنید.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید

رژیم غذایی شما كلید پیشگیری از سكته قلبی است. هر قدر كمتر از چربی‌های اشباع و ترانس (یا به اصطلاح چربی‌های بد) استفاده كنید، بیشتر به خودتان كمك كرده‌اید. ولی اشتباه نكنید! این به معنای حذف تمامی چربی‌ها از رژیم غذایی نیست بلكه چربی‌های غیراشباع دوست قلب و عروق شما هستند و مصرف متعادل آنها برای سلامتی بدن لازم ‌است و می‌تواند كلسترول خون را پایین بیاورد. مصرف ماهی كه سرشار از امگا-3 است (به جای گوشت قرمز) یكی از بهترین راه های كاهش مصرف چربی‌های اشباع است. علاوه بر آن، چربی موجود در دانه‌ها، مغزها، روغن زیتون، زیتون و آواكادو برای بدن مفید و لازم است.

الكل ننوشید

مصرف الكل فشارخون و تری‌گلیسیرید را بالا می‌برد و به بی‌نظمی ضربان قلب و چاقی منجر می‌شود. مصرف الكل هیچگاه توصیه نمی‌شود.

از استرس خود بكاهید

پژوهش‌ها رابطه بین استرس و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را ثابت كرده است. استرس بدن را تحت فشار قرار می‌دهد و در بسیاری از موارد به عادات غلط زندگی منجر می‌شود كه خطر ابتلا به سكته‌های قلبی را بالا می‌برد. مثلا بسیاری از افراد برای مقابله با استرس به سیگار كشیدن یا نوشیدن الكل روی می‌آورند كه به افزایش فشارخون منجر می‌شود.

چاقی، كلسترول بالا و دیابت نیز از عوارض سیگار و الكل هستند. برای مدیریت استرس خود راه‌های مفید و سالمی بیابید و اگر لازم است از مشاور یا روان‌پزشك كمك بخواهید. در ضمن داشتن یك رژیم غذایی مناسب و ورزش كردن از تاثیرات منفی استرس روی بدن می‌كاهند.

غذاهای سالم و مغذی بخورید

سعی كنید رژیم غذایی روزانه‌تان پر از فیبر، مواد معدنی، ویتامین‌ها و غذاهایی باشد كه كم كالری هستند، مانند میوه‌ها، سبزیجات، گندم كامل و محصولات لبنی كم چربی یا بدون چربی و گوشت كم چربی. مشورت با یك متخصص تغذیه‌ كه یك رژیم غذایی سالم برای شما تجویز كند هم بسیار كمك كننده است. این كار و عمل به رژیم غذایی تجویز شده به شما در پایین آوردن فشارخون، كلسترول و وزن (اگر لازم است) و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بسیار كمك می‌كند.

سلامتی خود را مدیریت كنید

اگر اضافه‌وزن، دیابت، فشارخون و كلسترول بالا یا هر بیماری مزمن دیگری دارید از مشورت با پزشك غافل نشوید و مرتب سلامتی خود را چك كنید. از دستورات پزشك‌تان به دقت پیروی كنید و چك‌آپ‌های مرتب را فراموش نكنید و اگر از سلامتی خوبی برخوردارید حتما برای چك‌آپ‌های سالانه به پزشك‌تان مراجعه كنید.

 

برچسب ها: قلب و عروق، سکته قلبی، عارضه ی قلبی، جلوگیری از حمله قلبی، مشکلات قلبی تعداد بازديد: 970 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز