Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 10:03

6
دی
تشخیص انواع سرطان با بهترین آزمایشگاه تشخیص سرطان در تهران

تشخیص انواع سرطان با بهترین آزمایشگاه تشخیص سرطان در تهران

سرطان یکی از بزرگترین چالش‌های بهداشتی در دنیای امروز و زندگی آنلاین است. انواع سرطان به مجموعه‌ای از بیماری‌ها گفته می‌شود که در آن سلول‌های بدن به‌طور غیرطبیعی و غیرقابل کنترل رشد می‌کنند

سرطان یکی از بزرگترین چالش‌های بهداشتی در دنیای امروز و زندگی آنلاین است. انواع سرطان به مجموعه‌ای از بیماری‌ها گفته می‌شود که در آن سلول‌های بدن به‌طور غیرطبیعی و غیرقابل کنترل رشد می‌کنند و ممکن است به بافت‌ها و اندام‌های دیگر آسیب وارد کنند. سرطان می‌تواند در هر قسمت از بدن رخ دهد و علائم و عوارض متفاوتی داشته باشد. برخی از عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند عبارتند از: سبک زندگی ناسالم، تغذیه نامناسب، مصرف دخانیات، قرارگیری در معرض مواد شیمیایی یا تابش‌های مضر، عوامل ژنتیکی و برخی از عفونت‌ها و آنلاین شدن زندگی. در این مقاله پزشکی و سلامت قصد داریم به معرفی و روش‌های تشخیص انواع سرطان با استفاده از آزمایش HPV، آزمایش پاپ اسمیر و فرم تشخیص انواع سرطان بپردازیم. همچنین بهترین آزمایشگاه تشخیص سرطان تهران را به شما معرفی خواهیم کرد.

تشخیص انواع سرطان با بهترین آزمایشگاه تشخیص سرطان در تهران

دلایل ابتلا به سرطان چه هستند؟

سرطان یک بیماری پیچیده است که ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. برخی از این دلایل میتوانند ریشه فردی و ژنتیکی داشته باشند، البته که عوامل محیطی نیز در این زمینه بسیار موثر میباشند.

برخی از دلایل ابتلا به انواع سرطان شامل:

  • عوامل محیطی: برخی از مواد شیمیایی یا سمی که در هوا، آب، خاک یا غذا وجود دارند می‌توانند باعث آسیب به DNA سلول‌ها شوند و سرطان را ایجاد یا تسریع کنند، مثل بنزن، آزبست، نیکل، دخانیات یا دود سیگار، آفلاتوکسین و وینیل کلراید.
  • تابش پرتوها: برخی از تابش‌ها که می‌توانند انرژی بالایی داشته باشند و بافت‌های بدن را نفوذ کنند، می‌توانند باعث تغییر در DNA سلول‌ها شوند. مثل اورانیوم، رادون، اشعه ماوراء بنفش از نور خورشید، تابش آلفا، بتا و گاما و منابع ساطع‌کننده اشعه ایکس.
  • عوامل زیستی: برخی از میکروارگانیسم‌ها مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها یا قارچ‌ها مانند  ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، ویروس هپاتیت، سارکوم کاپوسی به همراه تب‌خال و هلیکوباکترپیلوری.
  • عوامل ژنتیکی: برخی از سرطان‌ها ممکن است به دلیل وجود ژن‌های خاصی در انسان ایجاد شوند. مثال‌هایی از این سرطان‌ها عبارتند از: سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات، سرطان پوست و ملانوم.

آشنایی با انواع سرطان

سرطان یک بیماری گسترده و متنوع است که بیش از ۲۰۰ نوع مختلف از آن در سراسر جهان شناخته شده است. انواع سرطان معمولاً براساس اندام یا بافتی که سرطان در آن شکل‌گرفته است، نام‌گذاری می‌شوند. برای مثال، سرطان ریه به سرطانی گفته می‌شود که در بافت این قسمت رشد می‌کند. برخی از انواع سرطان ممکن است در چندین قسمت از بدن رخ دهند. برای مثال، سرطان لنفوم به سرطانی گفته می‌شود که در سلول‌های سیستم لنفاوی رشد می‌کند. در ادامه برخی از انواع رایج سرطان در ایران را بررسی میکنیم.

سرطان رحم

سرطان رحم دو شکل متفاوت دارد: آندومتریال و سارکوم. معمولا سرطان‌های آندومتریال نوع شایع‌تر و قابل درمان‌تری هستند. از سوی دیگر سرطان‌های سارکوم، کمتر در افراد دیده میشود اما قابلیت پخش شدن در بدن را داشته و خطرناک است.

عواملی مانند چاقی، سندرم متابولیک، تاموکسیفن و استروژن می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را بالا ببرند، اما اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل ایجاد سرطان‌های رحم، ابتلا به ویروس HPV است و با استفاده از آزمایش سرطان رحم که شامل آزمایش HPV و پاپ اسمیر است، می‌توان برای تشخیص و درمان آن اقدام کرد.

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم نیز عمدتا به علت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. سیگار کشیدن زایمان‌های پی در پی نیز گاها ثابت کرده‌اند که میتوانند عامل مهمی در ابتلا به این سرطان باشند.

این بیماری در ابتدا علامتی ندارد. اما با آزمایشگاه تشخیص سرطان دهانه رحم می‌توان آن را زودتر شناسایی کرد. این آزمایش نیز شامل آزمایش پاپ اسمیر است که میتواند ناهنجاری‌ در سلول‌‎های دهانه رحم را بررسی کند.

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان و لوله فالوپ در یک قسمت از بدن رخ می‌دهند و روش درمان آن‌ها یکسان است. این بیماری در سلول‌های پوششی تخمدان یا لوله فالوپ شروع می‌شود. پزشکان اثبات کرده‌اند که انواع سرطان تخمدان می‌تواند ریشه ژنتیکی و ارثی داشته باشد، بنابراین درصورتی که اقوام نزدیک یک شخص سابقه ابتلا به این سرطان را داشته باشد، احتمال ابتلا به آن افزایش می‌‌یابد.

برخی زنان برای کاهش خطر از جراحی استفاده می‌کنند. علامت اصلی آن تورم یا درد شکمی است.

نکته مهم این است که سرطان تخمدان نیز تا حد زیادی تحت تاثیر ابتلا به ویروس HPV به وجود می‌آید و برای آزمایش سرطان تخمدان میتوان از آزمایش HPV استفاده نمود.

  • فرم سنجش رایگان ریسک سرطان تخمدان در آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی تهران لب:

https://tehranlab.com/free-ovarian-cancer-risk-assessment-form/

سرطان واژن

سرطان واژن نیز یکی از انواع سرطان رایج در بین بانوان است که عمدتاً به علت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود و برای تشخیص آن میتوان از آزمایش پاپ اسمیر و سرطان دهانه رحم استفاده نمود، همچنین واکسن HPV می‌تواند از این بیماری جلوگیری کند.

علامت اصلی سرطان واژن، خونریزی یا درد واژنی است. علائم دیگر آن شامل درد لگنی، درد در هنگام رابطه جنسی، توده در واژن، درد ادراری و یبوست هستند.

«مجله اینترنتی سبک زندگی (زندگی آنلاین) پیشنهاد می کند برای انجام آزمایش HPV و انجام آزمایش پاپ اسمیر، از خدمات تشخیص سرطان آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی تهران لب استفاده کنید.»

سرطان پروستات

سرطان پروستات بیشترین نوع سرطان و دومین علت مرگ از سرطان در مردان است و معمولاً رشد کندی دارد، البته بیشتر موارد ابتلا به آن قبل از ایجاد علامت شناسایی و درمان می‌شوند. برخی از علائم ابتلا به این سرطان میتواند تکرر ادرار، جریان ضعیف ادرار، خون در ادرار یا منی و درد لگن باشد. برای تشخیص و مشخص کردن مرحله آن از بیوپسی استفاده می‌شود.

راه‌های تشخیص انواع سرطان کدامند؟

راه‌های تشخیص انواع سرطان کدامند؟

سرطان‌های مختلف با روش‌های متفاوتی از جمله مشاهده فیزیکی، تصویربرداری، سی تی اسکن و اسکن هسته ای شناسایی می‌شوند. برخی از آنها با استفاده از آزمایش‌های غربالگری تشخیص داده میشوند که در سنین مشخص از افراد گرفته میشود. این آزمایش‌ها می‌توانند سرطان را در مرحله اولیه تشخیص دهند. آزمایش پاپ اسمیر یکی از انواع این آزمایشات است. برخی دیگر نیز با تکlیل نمودن فرم تشخیص انواع سرطان و بررسی متخصصان سرطان قابل شناسایی هستند.

هر یک از انواع سرطان، بیماری‌های متفاوتی هستند و روش تشخیص آن نیز متفاوت است. دو روش مهم و متداول برای تشخیص سرطان‌های مربوط به واژن، تخمدان، رحم، دهانه رحم، مقعد و دهان و گلو، آزمایش HPV و آزمایش پاپ اسمیر هستند.

آزمایش HPV و آزمایش پاپ اسمیر، سلول‌های غیرطبیعی و ویروس HPV را در بدن شناسایی می‌کنند و از گسترش آن جلوگیری می‌کنند.

«آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی تهران لب در راستای تشخیص و غربالگری ریسک سرطان شما عزیزان، فرم سنجش رایگان ریسک عمومی سرطان (General Cancer Risk) را برای شما در دسترس قرار داده است.»

آزمایش HPV

آزمایش HPV یک آزمایش است که ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را در نمونه‌های گرفته شده از واژن، تخمدان، رحم، دهانه رحم، مقعد یا دهان و گلو آزمایش می‌کند. این ویروس می‌تواند باعث زگیل تناسلی یا سرطان شود. برخی از انواع HPV خطرناک‌تر از دیگران هستند و این تست می‌تواند نوع ویروس را نشان دهد و در تعیین ریسک سرطان و روش درمان کمک کند.

آزمایش پاپ اسمیر

پاپ اسمیر، یک آزمایش است که سلول‌های گرفته شده از سطح دهانه رحم را بررسی می‌کند. این آزمایش کلی‌تر بوده و می‌تواند طیف وسیع‌تری از ناهنجاری‌های سلولی یا سرطان را در دهانه رحم شناسایی کند. آزمایش پاپ اسمیر معمولاً همراه با آزمایش HPV انجام می‌شود و کمک میکند تا سرطان دهانه رحم، تخمدان و واژن در مراحل اولیه کشف و درمان شود.

تهران لب، بهترین آزمایشگاه تشخیص سرطان تهران

تهران لب، بهترین آزمایشگاه تشخیص سرطان تهران

آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی تهران لب از بهترین آزمایشگاه‌های تهران برای بررسی دقیق و کامل تشخیص انواع سرطان‌های مختلف، انجام آزمایش HPV، آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش ژنتیک است. شما میتوانید با مراجعه به وب‌سایت tehranlab.com از فرم تشخیص انواع سرطان استفاده نمایید. همچنین آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی امکان آزمایش در منزل و محل کار را نیز برای افراد فراهم کرده است تا افرادی که توانایی و زمان مراجعه حضوری به آزمایشگاه را ندارند، به صورت غیرحضوری هم از خدمات آزمایشگاه بهره مند شوند.

منابع:

  • https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cancer/diagnosis-treatment/drc-20370594
  • https://www.cancer.gov/types/cervical/screening
  • https://www.mehrnews.com/news/5868322/
  • https://www.khabaronline.ir/live/1852444/
  • https://www.isna.ir/news/1402020401538/
تعداد بازديد: 2233 تعداد نظرات: 1

نظرات

  • حمیده رفیعی
    شنبه 9 دی 1402 - 10:48
    آزمایش HPV و آزمایش پاپ اسمیر رو اگه تو خونه انجام بدید واقعا بهتره هم محیط پاکیزه تری دارید هم موقع نمونه برداری راحت ترید

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز