Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 07:06

17
شهریور
تشخیص سرطان (2)

تشخیص سرطان (2)

بخش دوم- تشخیص سرطان فقط بعد از مطالعه كامل علائم و انجام آزمایش‌ها و عكسبرداری‌های لازم و بیوبسی (نمونه‌برداری) به وسیله یك پزشك متخصص امكان‌پذیر است.

 

اگر تشخیص و معالجه سرطان به تاخیر بیفتد، چه اتفاقی می‌افتد؟

سرطان اگر در مراحل اولیه در زمانی كه هنوز تومور كوچك است و قبل از پخش شدن سلول‌های سرطانی در نقاط دیگر بدن و گسترش بیماری تشخیص داده شود، بهتر معالجه می‌گردد.

سهل‌انگاری در مشورت با دكتر می‌تواند احتمال بهبودی را كم كند.

آیا درد از علائم اولیه سرطان است؟

معمولا نه. اما ممكن است پس از پیشرفت سرطان و رسیدن به فاز (مرحله) دوم بیماری، یعنی بعد از حمله سرطان به استخوان‌ها یا مراكز عصبی، یكی از علائم باشد. اما نسبت به توده دردناك هم نباید بی‌توجه بود. بهتر است هرچه زودتر با پزشك مشورت شود.

آیا كك‌مك یكی از علائم سرطان است؟

نه. كك‌مك دلیل وجود سرطان نیست و ربطی به آن ندارد. اما یك نوع سرطان پوست، به نام ملانوما، ممكن است در اولین مراحل خود به صورت كك‌مك تظاهر كند.

ملانوما غالبا صاف، قهوه‌ای تیره یا سیاه و شبیه به خال است. اگر یك خال بزرگ‌تر شد، رنگ و شكل آن تغییر كرد، خارش و یا خونریزی داشت، حتما به سرعت با دكتر مشورت كنید.

آیا خونریزی از مقعد از علائم سرطان است؟

 

معمولا نه. بیشتر اوقات خونریزی از مقعد یكی از علائم هموروئید (بواسیر) می‌باشد. با وجود این، برای اطمینان خاطر بهتر است با پزشك مشورت كنید.

كولونسكوپی چیست؟

معاینه و بررسی روده بزرگ با وسایل مخصوص را كولونسكوپی می‌گویند. یك لوله توخالی با چراغی در انتهای آن (به نام كولونسكوپ) از مقعد به داخل روده بزرگ فرستاده می‌شود. با این وسیله دكتر داخل روده بزرگ را مشاهده و اگر مشكوك شد، نمونه‌برداری (بیوبسی) می‌كند.

آیا خونریزی از واژن (دهانه رحم) علامت سرطان است؟

اگر خونریزی مرتب و ماهانه باشد، نه، اما اگر بین دو قاعدگی یا در دوران یائسگی اتفاق بیفتد، باید حتما به وسیله پزشك بررسی شود.

آیا وجود خون در ادرار همیشه علامت سرطان است؟

نه. اما خون در ادرار بر وجود یك بیماری دلالت می‌كند و باید حتما توسط پزشك بررسی شود.

آیا زخم از علائم سرطان است؟

معمولا نه. اما هر نوع تغییر در زخم و یا طولانی شدن مدت التیام آن، حتما باید به پزشك گزارش داده شود.

سرطان معده چطور تشخیص داده می‌شود؟

معمولا به وسیله عكسبرداری یا گاستروسكپی (مشاهده مستقیم معده به وسیله دستگاه مخصوص). قبل از اینكه از معده عكسبرداری شود، بیمار ماده‌ای به نام باریم می‌نوشد. باریم در معده به جریان می‌افتد و دیدن ناهنجاری‌های دیواره‌های معده ساده‌تر می‌شود. برای گاستروسكپی نیز یك لوله كه چراغی در انتهای آن تعبیه شده است، از حلق به داخل معده فرستاده می‌شود. با این وسیله، پزشك می‌تواند داخل معده را ببیند و در صورت لزوم با برداشتن تكه‌ای از نسج داخل آن، نمونه‌برداری كند.

سرطان‌های داخلی دیگر چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

پزشكان ابتدا یك تاریخچه بیماری از بیمار گرفته و معاینات فیزیكی را انجام داده و سپس دستور آزمایش‌های گوناگون خون و دیگر مایعات داخلی بدن را به آزمایشگاه می‌دهند. ممكن است یك نمونه‌برداری صورت گیرد و یا از انواع مختلف عكسبرداری هم كمك بگیرند.

 

 

برای خواندن بخش اول- تشخیص سرطان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بیماری سرطان، علائم سرطان، بیماران سرطانی، سلول های سرطانی، تومور سرطانی، تشخیص سرطان، نشانه های سرطان، معالجه سرطان تعداد بازديد: 821 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز