Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 02:42

30
مرداد
توصیه های کاربردی برای رفع میگرن

توصیه های کاربردی برای رفع میگرن

ریشه سردردها، به‌ویژه سردردهای میگرنی، می‌تواند استرس باشد و این سردردها هشداری است برای حل تنش‌ها و نگرانی‌هایی كه در زندگی افراد مختلف وجود دارد.

منیره نوری فرد

 

الف) واكنش بدن در برابر استرس

استرس چیزی است كه تمام افراد در طول عمر خود به نوعی آن را تجربه می‌كنند. كنار آمدن و مقابله با استرس در افراد مختلف، متفاوت است.

در واقع ریشه سردردها، به‌ویژه سردردهای میگرنی، می‌تواند استرس باشد و این سردردها هشداری است برای حل تنش‌ها و نگرانی‌هایی كه در زندگی افراد مختلف وجود دارد.

اولین گام برای برطرف كردن تنش‌ها و استرس‌ها، تشخیص عامل یا عوامل ایجادکننده استرس است.

دومین اقدام، پیدا كردن راهی برای مقابله با این استرس‌هاست. شما باید با مسائل سخت و استرس‌زا رو در رو شده و با آن مقابله كنید و اجازه ندهید آنها به صورت حل‌نشده در زندگی‌تان باقی بمانند؛ زیرا در درازمدت این استرس‌های حل‌نشده تبدیل به یك طوفان و یا گردباد شده و همه چیز را از بین می‌برند.

از طرفی، سعی کنید با مشكلات زندگی برخوردی منطقی و در عین حال همراه با آرامش داشته باشید و هرگز آنها را نادیده نگیرید؛ چراکه نادیده گرفتن مشكلات به مرور زمان سبب ایجاد بحران‌های غیرقابل تحمل در زندگی خواهد شد.

اگر تشخیص دادید استرس موجب بروز حملات میگرنی در شما می‌شود، سعی كنید با راهكارهای مناسب و واكنش‌های بموقع راهی به سوی سلامت و بهداشت جسم و روح و روان خود بگشایید.

در اینجا شما را با چند راهكار مناسب و مفید آشنا می‌كنیم.

آرام كردن فكر و ذهن

برای داشتن ذهنی آرام و در عین حال فعال، میتوان از روش‌های مفیدی مانند مدیتیشن، استفاده كرد تا احساسات و هیجانات منفی و تنش‌زا کاهش یافته و از بروز سردردها پیشگیری شود و یا در صورت بروز، درد كاهش یابد.

این روش‌ها به شفاف‌سازی و روشنی ذهن و فكر كمك كرده و سبب می‌شوند به مشكلات پیش آمده در زندگی با دیدی مثبت نگاه كنیم و سریع‌تر و راحتتر راه‌حلی برای آنها بیابیم.

اگر بتوانید مواردی را كه سبب بروز سردرد می‌شوند، بیابید و آنها را یادداشت كنید، با پیشگیری از آنها مانع ایجاد سردرد شده و در نتیجه خواهید دید كه جسم و فكر شما چه رابطه نزدیكی با یكدیگر دارند و از هم تأثیر می‌گیرند و هرگاه كه افكار و احساسات، مشوش و دچار استرس شوند، بر جسم اثر گذاشته و دچار سردرد می‌شوید.

بهتر است یاد بگیرید هنگام بروز مشكلات و یا زمانی كه از موضوعی عصبانی هستید، به جای خودخوری یا سركوب احساسات منفی، آنها را برای خود بازگو كنید و یا به اصطلاح با خودتان حرف بزنید!

همچنین یاد بگیرید كه چگونه با خشم‌های غیرمنطقی خود كنار بیایید. یكی از روش‌های تخلیه خشم و عصبانیت، ورزش كردن (كوهنوردی، پیادهروی و...) است. راهكارهای ارائه‌شده در این کتاب همگی می‌توانند به آرام کردن فكر و ذهن شما کمک کنند.

ب) در حال و در لحظه زندگی كنید

هنگام انجام فعالیت‌های روزمره سعی كنید بدون در نظر گرفتن میزان اهمیت آن كار، تمام حواس و فكر خود را روی آن متمركز کنید.

در این صورت تمام توجه و فكرتان درگیر كار مورد نظر شده و در آن لحظه از سایر مسائل و مشكلات فارغ خواهید شد.

به ذهن خود اجازه ندهید به هر موضوعی فكر كند و به اصطلاح پیرامون هر موردی پرسه بزند! زیرا در این صورت فكر و ذهن شما مشوش و سرگردان خواهد شد.

افكار مزاحم را كه مانند ابری بالای سر شما در حال عبور كردن هستند، از خود دور كرده و تمام توجه و تمركز خود را به كاری كه در حال انجام آن هستید، معطوف كنید.

البته این كار نیاز به تمرین و تكرار دارد. شاید شما مجبور شوید بارها و بارها افكار مزاحم را از خود دور كنید؛ اما بالاخره موفق خواهید شد از ورود آنها به فكر و ذهن خود جلوگیری كنید و تمركز خود را به دست آورید.

در لحظه و در حال زندگی کرده و سعی كنید كاملاً روی كاری كه انجام می‌دهید، متمركز شوید و به چیز دیگری جز آن نیندیشید.

به نظر می‌رسد بیشتر اوقات، فكر ما معطوف كارها و وقایعی است كه در گذشته اتفاق افتاده و در زمان حال كه مشغول انجام كاری هستیم، تمام آن افكار و وقایع به مغز ما هجوم می آورند و ما را به گذشته می برند و از تمركزمان می‌کاهند.

به طور مثال، شاید بارها برای شما پیش آمده باشد كه در حال رانندگی به جای تمركز روی آن، ناخودآگاه حواس‌تان به موضوعات دیگری كه به ذهن شما هجوم آورده پرت شده و پس از مدتی متوجه شده اید كه به مقصد رسیده‌اید؛ بدون اینكه از رانندگی كردن چیزی فهمیده باشید!

یا پیش آمده باشد كه نتوانید به خاطر آورید چند ساعت قبل و یا حتی چند دقیقه قبل مشغول انجام چه كاری بوده‌اید؟!

برای هر كاری، هر چند كوچك و جزئی، ارزش قائل شوید و در فكر و ذهن خود جایی برای آن در نظر بگیرید و در صورتی كه آن کار برای‌تان ارزشی ندارد، بهتر است آن را اصلاً انجام ندهید؛ زیرا انجام آن در واقع نوعی تلف كردن وقت باارزش و گرانبهاست و میتواند موجب استرس و فشار غیرضروری روی شما شود.

ج) از حواس خود به طور كامل استفاده كنید

برای انجام هر كاری كاملاً متمركز شده و از حواس خود به طور كامل استفاده كنید. با این روش به تدریج می‌توانید تمامی حواس پنجگانه خود را تقویت نموده و بیدار و فعال نگه دارید و هر زمان كه اراده كردید، آنها را در جهت خواسته خود به كار گیرید و در نتیجه میان فكر و جسم خود تعادل برقرار سازید.

تا زمانی كه این تعادل برقرار باشد، شما از سلامت جسمی و روحی برخوردار خواهید بود.

حس بینایی

با دقت و به درستی به هر آنچه در پیرامون تان رخ می‌دهد، بنگرید و تمام جزئیات آن را به خاطر بسپارید.

حس شنوایی

با دقت به صداهای اطراف خود گوش دهید؛ به‌ویژه سعی كنید صحبت‌های طرف مقابل را با دقت تمام گوش دهید و تمام توجه خود را معطوف آنها سازید و از حس شنوایی خود با تمام ظرفیت استفاده كنید.

اگر كسی در حال صحبت كردن نیست، به سایر صداهایی كه در اطراف خود می‌شنوید با دقت گوش داده و سعی كنید آنها را از یكدیگر تمایز دهید.

حس لامسه

هر آنچه را كه اتفاق می‌افتد، اگر قابل لمس است، با دستان خود و با دقت تمام لمس كنید (به طور مثال اگر در حال ظرف شستن هستید).

هنگام راه رفتن سعی كنید زمین را زیر پای خود كاملاً حس كنید و از آن لذت ببرید. هوایی را كه وارد ریه‌هایتان می‌شود و همچنین هوای بازدم را كاملاً احساس كنید و روی آن متمركز شوید و همزمان با آن ضربان قلب خود را نیز كاملاً حس نمایید.

حس بویایی

عمیق و كامل نفس بكشید. از طریق بینی هوا را استنشاق كرده و از راه دهان بیرون دهید و هر عطر و رایحه‌ای را با تمام وجود حس كنید.

حس چشایی

هر طعم و مزهای از هر نوشیدنی و یا ماده غذایی را كاملاً مزه مزه و حس كنید و تفاوت میان هر مزه را با سایر مزه‌ها به خوبی دریابید.

د) گام‌هایی در جهت سلامتی روح و جسم

سعی كنید به مشكلات و چالش‌هایی كه د ر زندگی روزمره پیش می‌آید، نگاهی مثبت داشته باشید؛ زیرا نگاه منفی می‌تواند سلامت جسم شما را به خطر بیندازد.

نتیجه مثبتی را كه از انجام هر كاری می‌خواهید بگیرید، در ذهن خود مجسم کرده و فقط به همان نتیجه فكر كنید. قدم‌هایی را كه برای رسیدن به آن نتیجه باید بردارید، برای خود یادداشت كنید.

اگر كاری را كه می‌خواهید انجام دهید نیاز به برداشتن گام‌های بزرگی دارد، آن را به گام‌های كوچك‌تر تقسیم كنید تا قدم‌های بعدی را راحت‌تر بردارید.

اگر امكان دارد، انجام برخی كارها را به دیگران واگذار كرده و به آنها وكالت دهید.

هر از چند گاهی به قدم‌هایی كه برای رسیدن به هدف برداشته‌اید، بیندیشید و آنها را مرور کنید.

ببینید آیا این قدم‌ها شما را به جلو رانده‌اند و به نتیجه مطلوب می‌رسانند یا خیر!؟

مراقب علائم خطر و هشداردهنده‌ای كه به آرامی پیش می‌آیند، باشید؛ به طور مثال بی‌خوابی، حرص و ولع شدید در خوردن، احساس درد شدید و ناگهانی و كوتاه‌مدت در سر و... این علائم نشان می‌دهند كه بدن شما از حالت تعادل خارج شده و ممكن است سلامت شما به خطر بیفتد.

به خاطر داشته باشید كه شما قدرت درونی زیادی برای مقابله با مشكلات زندگی دارید؛ پس هرگز اجازه ندهید احساسات و هیجانات، شما را تحت كنترل در آورند؛ بلكه سعی كنید شما احساسات و عواطف را هوشمندانه كنترل نمایید.

 

برچسب ها: سلامت روان، سردرد، میگرن، درمان میگرن، درمان سردرد، کنترل میگرن، کنترل سردرد، استرس و میگرن، استرس و سردرد تعداد بازديد: 1668 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز