Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 01:11

24
خرداد
کنترل زوال عقل با موسیقی

کنترل زوال عقل با  موسیقی

موسیقی درمانی برای سالمندان تاثیرات شگرفی بر ذهن سالمندان علی الخصوص مبتلایان به بیماری زوال عقل می‌گذارد. موسیقی درمانی برای سالمندان به طور فزاینده‌ای محبوب شده است. بدون در نظر گرفتن سن، توانایی و یا علاقمندی های شما

تحریریه زندگی آنلاین : موسیقی درمانی برای سالمندان تاثیرات شگرفی بر ذهن سالمندان علی الخصوص مبتلایان به بیماری زوال عقل می‌گذارد. موسیقی درمانی برای سالمندان به طور فزاینده‌ای محبوب شده است. بدون در نظر گرفتن سن، توانایی و یا علاقمندی های شما، حتی اگر به طور حرفه‌ای تعلیم موسیقی ندیده باشید موسیقی راهی برای ایجاد احساسات و خاطرات شگفت انگیز در شنونده دارد. این احساسات و عواطف اغلب با تجربیات گذشته شخص تطبیق پیدا کرده و احساس راحتی، رضایت و شادی در فرد ایجاد می‌کند. یه آهنگ آشنا می‌تواند در یک لحظه یک وضعیت یا حال بد را خوب کند. بسیاری از سالمندان با بیماری‌های مزمن و سختی همچون بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت، آرتروز و امثال آن درگیر هستند. در این جمعیت مسن، ممکن است آنها با شرایط و مشکلات مرتبط با سن بالا مواجه باشند که بر روی سلامت جسمانی، عاطفی و روانی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. خوشبختانه تأثیر موسیقی درمانی که استفاده از تکنیک‌های موسیقایی برای دستیابی به اهداف درمانی در یک بیمار است، برای افراد در تمامی سنین، با هر میزان از توانایی، از جمله سالمندان که نیاز به امنیت عاطفی و سلامتی دارند ثابت شده است.

  بیشتربخوانید:

دیابت باعث زوال عقل می‌شود

 

 

موسیقی درمانی چیست؟

برای رفع نیازهای منحصر به فرد عاطفی، جسمانی، شناختی و اجتماعی سالمندان، موسیقی درمانی از روش‌های درمانی خاصی استفاده می‌کند که شامل ایجاد حرکت، آواز خواندن و گوش دادن به موسیقی است. با جلسات منظم درمانی و استراتژی‌های آن، سالمندان می‌توانند از جلسات موسیقی درمانی، مهارت‌ها و مزایای درمانی کسب کرده و از آن‌ها در زمینه‌های دیگر زندگی استفاده کنند. تحقیقات  قبلی نشان داده است که موسیقی درمانی می‌تواند در زمینه‌های مختلف به سلامتی و تندرستی سالمندان از جمله توان بخشی جسمانی، تسهیل در حرکت، افزایش انگیزه افراد، حمایت عاطفی از بیماران و عزیزان آنها و ایجاد یک فضای خلاق برای بروز احساسات و عواطف آنها کمک کند.

 

موسیقی درمانی برای سالمندان چگونه است؟

ثابت شده است که موسیقی درمانی برای سالمندان در رفع علائم و زمینه‌های مشکل‌ساز برای جمعیت پیر مانند نیازهای جسمانی،  معنوی، عاطفی و روانی مؤثر است. بطور خلاصه، موسیقی درمانی یک طرح درمانی بالینی بین درمانگر و بیمار برای دستیابی به اهداف خاصی در بهبود زندگی از طریق موسیقی است. با تحریک عملکرد شناختی،  بیماران این فرصت را دارند که مهارت‌های جدیدی بیاموزند و آنها را با دانشی که قبلاً به آنها تزریق شده است کنار هم قرار دهند. موسیقی درمانی  یادآوری کوتاه‌مدت و بلند‌مدت را با تمریناتی مانند آواز خواندن، رقص، استفاده از سازهای ریتمیک و ارتباط موسیقایی  فعال می‌کند. برای بیماران سالمند که دارای مشکلات شناختی مانند “زوال عقل” هستند، موسیقی درمانی به عنوان تمرینی در جهت‌گیری واقعیت مفید است. هنگامی‌که برای بیماران “زوال عقل” موسیقی پخش می‌شود که مربوط به تعطیلات، فصول و یا لحظه یا اتفاق خاصی در زندگی آنهاست، آن‌ها ممکن است واقعیت را از طریقی که با نیازهای آنها همسو است درک کنند که برای آنها احساس لذت به همراه خواهد داشت.

 بیشتربخوانید:

خواب کم به زوال عقل منجر می‌شود

 

 

 

انواع روش های موسیقی درمانی برای سالمندان

با توجه به توانایی‌های مختلف افراد سالمند، طیف گسترده‌ای از روش‌های موسیقی درمانی در دسترس است، از جمله:

انتخاب آهنگ:

مانند هر فردی، بسیاری از سالمندان از گوش دادن به موسیقی که متعلق به نسل خودشان است بیشتر لذت می‌برند و به احتمال زیاد هنرمندان مورد علاقه خود در سال‌های جوانی را می‌توانند به یاد بیاورند. در تمرین انتخاب آهنگ، بیماران می‌توانند آهنگ‌های نشاط‌آوری را انتخاب کنند که به آنها کمک می‌کند که ذهنشان به محل بهتری برسد و تجربیات گذشته را که احساسات مثبتی به همراه دارند را برایشان زنده کند.

نام آهنگ را بگویید: یک فعالیت محبوب در بین سالمندان، مراقبان آنها و درمانگران موسیقی نامگذاری آهنگ‌ها بر اساس کلیپ‌های کوتاه است. این تمرین به سالمندان این توانایی را می‌دهد که در ذهن خود به دنبال آهنگ‌های مورد علاقه قدیمی بگردند و خاطرات دهه‌های مختلف زندگی‌شان را مرور کنند.

فواید همخوانی آواز درموسیقی درمانی برای سالمندان: همانطور که سالمندان از فعالیت‌های انتخاب آهنگ لذت می‌برند، فراهم کردن فرصتی برای همخوانی در آهنگ‌های مورد علاقه آنها به این معنی است که آن‌ها می‌توانند متن آهنگ را به یاد بیاورند و اگر توانایی آن را داشته باشند حتی ممکن است برای رقصیدن از آنها الهام بگیرند. برای گروه‌های بزرگ، درمانگران می‌توانند متن را برای آنها به نمایش بگذارند یا در گروه‌های کوچکتر متن آهنگ را پرینت بگیرند. بعضی از درمانگران موفقیت زیادی در اجرای این آهنگ‌ها توسط سالمندان کسب کرده‌اند، برای مثال خواندن برای اعضای خانواده و دوستان در تعطیلات.

پخش موسیقی کلاسیک: موسیقی کلاسیک به آرامش بخش بودن شناخته می‌شود و معمولاً به‌عنوان روشی برای آرام‌سازی افراد در هر گروه سنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با فراهم کردن فرصتی برای سالمندان در لذت بردن از زمان استراحت‌شان با موسیقی کلاسیک،  مثلاً قبل از رفتن به رختخواب، آن‌ها آرامش پیدا می‌کنند و محیطی برایشان فراهم می‌شود که خواب خوبی داشته باشند.

بیشتربخوانید:

چه غذا‌هایی موجب بی‌خوابی می‌شوند؟

 

 

مزایا و نتایج مورد انتظار موسیقی درمانی برای سالمندان

موسیقی درمانی می‌تواند به برخی افراد مسن کمک کند که سلامتی جسمانی و روانی خود را حفظ کرده و به آنها اجازه می‌دهد که خاطرات قدیمی را به یاد آورند و با افسردگی که در این گروه سنی شایع است مبارزه کنند. موسیقی درمانی برای سالمندان می‌تواند به مسائل مختلفی کمک کند، مانند:

مهارت‌های گفتاری: موسیقی درمانی می‌تواند به افراد مسن کمک کند تا تصمیمات روشن‌تری گرفته و دقیق‌تر صحبت کنند، چرا که می‌تواند سرعت زوال مهارت‌های زبان و گفتاری را در بیماران “زوال عقلی” کاهش دهد.

مهارت‌های جسمانی: موسیقی درمانی می‌تواند از طریق رقص و نواختن سازهای مختلف به ورزش و حرکت در افراد مسن کمک کند. از طریق حرکات پا، دست زدن  و حرکات دیگر رقص، سالمندان حتی اگر کاملاً قابلیت تحرک نداشته باشند می‌توانند دامنه حرکتی بیشتری پیدا کنند.

سلامت شناختی مغز با موسیقی درمانی برای سالمندان: موسیقی درمانی می‌تواند به سالمندان کمک کرده تا حافظه خود را پردازش کرده و آن را فعال نگهدارند. از آنجایی‌که موسیقی با وقایع و خاطرات گذشته گره خورده است، بیماران می‌توانند فقط با شنیدن یک آهنگ به شادی و آرامش دست پیدا کنند. برای بیمارانی که دچار “زوال عقل” هستند، موسیقی از دوران کودکی آن‌ها می‌تواند در ایجاد درگیری ذهنی و تولید پاسخ‌های مثبت مؤثر واقع شود. در هر روشی از موسیقی درمانی برای عزیزان سالخورده شما، مهم است که آنها شخصاً به آن موسیقی علاقه داشته باشند. برای صحبت در مورد موسیقی مورد علاقه آنها زمان بگذارید، موسیقی دلخواهشان، موسیقی عروسی‌شان و یا هر موسیقی که ممکن است با خاطرات آنها ارتباطی داشته باشد. با اجازه دادن به آنها در ارتباط با بخشی از گذشته، کیفیت زندگی آنها در آینده را افزایش خواهید داد.

 

برچسب ها: موسیقی درمانی، زوال عقل تعداد بازديد: 221 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز