Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 15:26

31
مرداد
همه چیز درباره افسردگی (5)

همه چیز درباره افسردگی (5)

بخش پنجم- هریك ازما دوستان، آشنایان و وابستگان عزیزی داریم كه ممكن است ازافسردگی رنج ببرد.هركس به نوعی تلاش می‌كند تا از افسردگی رهایی یابد.بعضی ازاین تلاشها به تجربیات شخصی افراد متكی است.

 

نشانه بارز دیگر اعتیاد به یك ماده شیمیایی مصرف آن ماده به خاطر خماری ناشی از قطع ماده و به عبارتی به خاطر خود آن ماده است نه برای رفع یك مشكل پزشكی دیگر،در حالی كه هیچ كسی داروی ضد افسردگی را به خاطر رفع خماری ناشی از ترك آن و به خاطر خود این داروها مصرف نمی‌كند.

 نشانه دیگر آن تحمل نسبت به تأثیر آن است. انسان اجبار پیدا می‌كند برای حفظ اثر دلخواه هر بار به مقدار ماده مورد استفاده بیفزاید كه در مورد داروهای ضد افسردگی مصداق ندارد.البته به همراه داروهای ضد افسردگی برای كاستن از اضطراب و یا برای بهبود بی خوابی گاهی داروهای آرام بخش و خواب آور مثل دیازپام تجویز می‌شود كه مصرف طولانی مدت و با مقدار زیاد این گروه داروها می‌تواند باعث وابستگی دارویی شود كه باید احتیاط كرد.

در مورد داروها باید توصیه‌های پزشكی معالج خود را جدی بگیریم و به میل خود از این داروها استفاده نكنیم.- والدین در قبال اینكه فرزندان خود دچار افسردگی شوند وظایفی دارند.گذشته از زمینه‌های ارثی افسردگی كه نگرانی والدین نسبت به آن نه تنها كمكی نمی‌كند بلكه فشار روانی مضاعفی را به فرزندان وارد می‌آورد.

والدین باید وظایف خود را در قبال فرزندان بشناسند و به آن عمل كنند.وظیفه والدین حكم می‌كند كه در برخورد با فرزندان حتی الامكان خونسردی خود را حفظ كنند باخوشرویی با آنها برخورد كنند،آنها را جدی بگیرند در عین حال به آنها اجازه بدهند كه اظهار وجود مثبت داشته باشند،آنها را به فعالیتهای گروهی و سازنده اجتماعی تشویق كنند.

 در قبال مشكلاتی كه فرزندان آنها پیدا می‌كنند شتابزدگی نشان ندهند و با برخورد با متانت و خونسردی در عمل به بچه‌ها بیاموزند كه همیشه راه حلی برای مشكلات وجود دارد در صورت بروز علایم رفتاری در فرزندان خود بدون دست پاچگی و تا حد امكان با خونسردی وخوشرویی به پزشك یا روان شناس بالینی مراجعه فرمایید وحتماً سعی كنید كه این كار بدون شتابزدگی و با رضایت و توافق فرزند شما صورت پذیرد.

چگونه می‌توان از بروز افسردگی جلوگیری كرد؟

با توجه به اینكه عوامل مختلف ارثی،روانی و اجتماعی،اقتصادی در بروز افسردگی دخیل هستند در پیشگیری از این بیماری نیز باید به همه این عوامل توجه كرد كه از جمله به موارد زیر اشاره می‌شود،

  حتی الامكان از ازدواج فامیلی اجتناب شود.

  به توصیه‌های بهداشتی مراقبین مادر و كودك از جمله واكسیناسیون،تغذیه صحیح مادر و كودك و كنترل جمعیت توجه جدی داشت.

  حتی الامكان با رعایت نكات بهداشتی سعی نمود تا از ابتلای به بیماریهای جسمی‌مختلف به دور ماند.

  در سال نخست عمر كودك والدین فقط توجه و محبت خود را نثار او سازند و انتظاری از كودك نداشته باشد.

  در سالهای نوباوگی كودكان(یك تا سه ساله‌ها) به دور از خشونت و با تشویق و مراقبت به كودكان اجازه بدهید تا متكی به خود بودن را تجربه كنند.

  از ملامت و سرزنش كودكان خود به خصوص در سالهای 5و6 سالگی بپرهیزید تا از احساس گناه بی مورد در آنها جلوگیری كنید و به شهامت آنها امكان رشد بدهید.

   احساس گناه بی مورد كه در سالهای كودكی در دل انسان خانه می‌كند موجب می‌شود تا بعدها هر حادثه تهدید كننده كوچكی باعث افسردگی شود.

  كودكان دبستانی خود را تشویق كنید تا از فعالیتهای گروهی مناسب سن و سال خود بهره‌مند شوند تا برای ایفای نقش‌های اجتماعی در آینده آموزش ببینند.

  به نوجوانان خود كمك كنید تا در كسب استقلال منطقی و هویت اقتصادی،اخلاقی و اجتماعی خود موفق شوند.

  در سالهای جوانی سعی شود انگیزه و دلیلی برای عشق ورزیدن به زندگی داشته باشید و تلاش كنید تا از روابط گرم،صمیمی‌و حمایتگر،به ویژه كانون گرم خانوادگی بهره‌مند شوید.

  در میانسالی انسان نیاز دارد تا نقش مثبت،سازنده و مولد در اجتماع داشته باشد و به سهم خود عنصر مفیدی در زندگی اجتماعی باشد تا از احساس باطل بودن رها باشد. از تجربه گذشته استفاده كنید تا از حال به نحو مطلوب بهره‌مند شوید و برای آینده برنامه ای منطقی داشته باشید.

  برای سالهای پیری عمر باید فارغ بال و خالی از حسرت بود تا گرفتار یاس و نومیدی نشد. خلاصه آن كه تركیبی معقول از هوشمندی و عشق،احساس تسلط،مفید بودن، رضایت و احساس همبستگی با هم نوع به انسان می‌دهد كه وقتی با نیت قربهً الی ا... نیز همراه باشد پادزهر مطمئن افسردگی است.

 

 

 برای خواندن بخش اول- همه چیز درباره افسردگی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- همه چیز درباره افسردگی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- همه چیز درباره افسردگی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم - همه چیز درباره افسردگی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: جلوگیری از افسردگی، داروی ضد افسردگی، داروهای آرام بخش، دیازپام، وابستگی دارویی، فرزندان افسرده، زمینه های ارثی افسردگی تعداد بازديد: 622 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز