Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 09:49

13
اردیبهشت
بیماری نادر اما هولناك (2)

بیماری نادر اما هولناك (2)

اگر عضلات مری دچار ضعف شوند، فرد نمی‌تواند غذاها را به درستی و كامل ببلعد و همین موجب كاهش وزن و سوء تغذیه می‌گردد.

 

علل بروز درماتومیوزیس

این بیماری از آن دسته اختلالات عضلانی است كه «میوپاتی التهابی» نامیده می‌شوند. به طور كلی بیماری‌هایی كه با ضعف عضلانی بروز می‌كنند را میوپاتی می‌گویند. علت ایجاد بیشتر میوپاتی‌های التهابی ناشناخته است. عفونت هایی كه منشاء باكتریایی یا ویروسی دارند، می‌توانند باعث ایجاد میوپاتی التهابی شوند؛ ولی در اكثر موارد پزشكان نمی‌توانند یك عفونت قبلی را در بیمار شناسایی كنند.

برخی پزشكان هم معتقدند كه ممكن است این بیماری منشا ژنتیكی داشته باشد و بعضی افراد به طور طبیعی مستعد ابتلا به این بیماری باشند.

چه نقاطی از بدن درگیر می‌شوند؟

این بیماری به رگ‌های خونی ظریف در بافت عضلات حمله می‌كند. سلول‌های التهابی رگ‌های خونی را محاصره و در نهایت به تحلیل رفتن بافت عضلات منجر می‌شود. در خون بسیاری از مبتلایان به درماتومیوزیس آنتی بادی‌های خاصی وجود دارد كه به وضوح قابل شناسایی هستند.

مشكلات بیماران مبتلا به درماتومیوزیس

ضعف عضلانی ناشی از این بیماری می‌تواند باعث اختلال در بلع شود. اگر عضلات مری دچار ضعف شوند، فرد نمی‌تواند غذاها را به درستی و كامل ببلعد و همین موجب كاهش وزن و سوء تغذیه می‌گردد. ناتوانی در بلع ممكن است به آسپیره كردن و ذات الریه بینجامد. (وقتی در اثر ضعف عضلات مری و گلو، مواد غذایی و آب یا آب دهان وارد ریه‌ها شود، این حالت را در اصطلاح پزشكی «آسپیره كردن» می‌گویند).

آسپیره كردن موجب ذات الریه یا همان پنومونی می‌شود. مشكلات تنفسی، یكی دیگر از مشكلات جدی مبتلایان به درماتومیوزیس است. اگر این بیماری التهابی عضلات قفسه سینه را هم درگیر كند، بیمار در تنفس مشكل پیدا كرده و دچار تنگی نفس خواهد شد. مشكلات دستگاه گوارش، مانند زخم‌های دستگاه گوارش و خونریزی آن هم می‌توانند از عوارض درماتومیوزیس باشند.

درگیری‌های پوستی

تجمع كلسیم در عضلات، پوست و بافت‌های هم‌بند، یكی دیگر از عوارض این بیماری التهابی نادر است. این حالت بیشتر در كودكان روی می‌دهد. احتمال ابتلای یك بیمار درماتومیوزیس به عفونت‌های گوناگون، به ویژه عفونت‌های دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش، بیشتر از دیگران است.

دیگر پیچیدگی‌های ناشی از درماتومیوزیس

مبتلایان به این بیماری ممكن است با مشكلات دیگری هم روبه‌رو شوند؛ مثلا ناخن‌ها، انگشتان پا، گونه‌ها، بینی و گوش‌ها در هوای سرد رنگ پریده شوند. همچنین بیمار مبتلا به درماتومیوزیس می‌تواند هم‌زمان با این بیماری به بیماری‌های خودایمنی دیگر، از جمله بیماری‌های بافت هم‌بند مانند لوپوس، آرتریت روماتوئید، اسكلرودرما و سندرم شوگرن هم مبتلا شود.

التهاب عضله قلب ناشی از این بیماری ممكن است باعث التهاب قلب (میوكاردیت) گردد. در تعداد اندكی از مبتلایان به درماتومیوزیس این حالت باعث می‌شود بیمار دچار نارسایی احتقانی قلب یا آریتمی (بی‌نظمی در ضربان قلب) شود. درماتومیوزیس می‌تواند در عملكرد ریه‌ها هم اختلال ایجاد كند؛ به این معنی كه باعث می‌شود بافت ریه زخم (یا به اصطلاح فیبروز) و سخت شود و حالت ارتجاعی خود را از دست بدهد.

بیماری كه دچار چنین عارضه‌ای شده باشد سرفه‌های خشك می‌كند و تنگی نفس دارد. افزایش احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها، مانند سرطان‌های گردن رحم، ریه‌، پانكراس (لوزالمعده)، پستان، تخمدان و دستگاه گوارش، از دیگر عوارض این بیماری است. هرچه سن فرد بالاتر باشد، میزان این خطر هم بیشتر خواهد شد.

البته به نظر می‌رسد میزان این ریسك سه سال پس از تشخیص بیماری ثابت بماند و بیشتر نشود. همچنین ممكن است سرطان قبل از تشخیص درماتومیوزیس تشخیص داده شود.

زنان باردار مبتلا به درماتومیوزیس

بارداری می‌تواند وضعیت یك زن مبتلا به درماتومیوزیس فعال را بدتر كند و احتمال تولد نوزادان نارس یا تولد نوزاد مرده را افزایش دهد. در صورتی كه بیماری در فاز خاموشی باشد، میزان بروز این پیچیدگی‌ها كاهش خواهد یافت.

هنگام مراجعه به پزشك چه باید كرد؟

اگر شما به عنوان یك بیمار درماتومیوزیس یا كسی كه برای اولین بار این علائم عجیب و غریب را در بدنش مشاهده كرده به پزشك مراجعه می‌كنید، دقت كنید كه همه علائم را به او بگویید و اگر تعداد این علائم زیاد است، آنها را یادداشت كنید. زمان و نقطه ظاهر شدن راش‌های پوستی و اینكه آیا تغییر رنگ داده‌اند و در نقاط دیگر هم ظاهر شده‌اند یا خیر را هم به طور دقیق شرح دهید.

همچنین، سعی كنید به خاطر داشته باشید كه اولین بار چه وقت حس كردید كه ضعیف‌تر شده‌اید و اول كدام عضله‌تان ضعیف شده است.

پزشك برای شما چه كار خواهد كرد؟

اگر برای اولین بار با دیدن چنین تغییراتی راهی مطب پزشك شده‌اید، او از شما سوالات دقیقی راجع به نشانه‌ها و سابقه خانوادگی‌تان می‌پرسد و یك معاینه فیزیكی كامل انجام خواهد داد. اگر روی پوست‌تان لكه‌هایی ظاهر شده باشد، او به دقت آنها را بررسی خواهد كرد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- بیماری نادر اما هولناك- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- بیماری نادر اما هولناك- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: نشانه‌های درماتومیوزیس، علل بروز درماتومیوزیس، اختلالات عضلانی، میوپاتی التهابی، مبتلایان درماتومیوزیس، بیمار درماتومیوزیس، زنان باردار مبتلا به درماتومیوزیس تعداد بازديد: 986 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز