Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 01:44

25
بهمن
چرا سردرد می گيريم (2)

چرا سردرد می گيريم (2)

بسیاری از مردم در گذشته، سردردهایشان را با طب سوزنی مداوا می‌كردند. این روش درمانی هنوز هم در میان مردم طرفداران بسیاری دارد و بسیار هم مؤثر است. مخصوصاً خانم‌های بارداری كه دچار سردرد شدید می‌شوند.

سردرد تنشی 
شایع‌ترین نوع سردرد، سردرد تنشی است كه بعدازظهرها و شب‌ها بیشتر می‌شود و معمولاً در افرادی كه دچار افسردگی و استرس مزمن هستند، بروز می‌كند. گاهی اوقات شدت آن بسیار زیاد است و فرد قادر به انجام كارهای روزمره‌اش نیست. در این نوع سردرد، فرد احساس می‌كند سرش بسیار سنگین شده است و بیشتر درد در ناحیه پیشانی و اطراف چشم‌ها احساس می‌شود.

سردرد تنشی در اثر كشیدگی عضلات سر، گردن و صورت ایجاد می‌شود؛ اما عامل اصلی آن تنگ یا گشاد شدن رگ‌های مغز است كه باعث فشار به دیواره رگ‌ها می‌شود. درد ناشی از سردردهای تنشی، ضربان‌دار است و موجب بی‌خوابی فرد مبتلا می‌شود برای پیشگیری از آن باید

1) خواب كافی داشته باشید 2) به برنامه غذایی‌تان اهمیت بیشتری دهید. 3) از مصرف الكل و سیگار خودداری كنید 4) غذاهای نیتریت‌دار كه ممكن است ایجاد حساسیت كنند، مصرف نكنید. 5) از محیط‌های پر سر و صدا، گرم و شلوغ دوری كنید. 6) به مدت طولانی در یك حالت ننشینید. 7) استرس‌های خود را با مدیریت كاهش دهید.

طب سوزنی و رفع سردرد 
بسیاری از مردم در گذشته، سردردهایشان را با طب سوزنی مداوا می‌كردند. این روش درمانی هنوز هم در میان مردم طرفداران بسیاری دارد و بسیار هم مؤثر است. مخصوصاً خانم‌های بارداری كه دچار سردرد شدید می‌شوند و نمی‌توانند به خاطر موقعیت خود از مسكن استفاده كنند، می‌توانند با استفاده از روش طب سوزنی، از سردرد خود به میزان قابل توجهی بكاهند و یا آن را كاملاً برطرف كنند.

مطمئن باشید كه این روش ارزش امتحان كردن را دارد. سردردهایی كه بر اثر خشم، ناراحتی، ترشح هورمون‌ها، استرس زیاد، مصرف الكل، مصرف برخی داروها ایجاد می‌شوند، با استفاده از شیوه قدیمی (طب سوزنی) قابل درمان هستند. بدن ما صدها نقطه دارد كه می‌توان در این نقاط سوزن‌های ریزی را فرو برد و بسیاری از دردها را تسكین داد.

این كار باید حتماً توسط فرد متخصص و مجرب انجام شود. این افراد سوزن‌ها را در دست‌ها (از انگشت شست گرفته تا اولین انگشت)، پاها (اطراف انگشت شست پا) و حتی در كف سر و شانه‌ها فرو می‌برند. در طب سنتی توجه زیادی به پاكسازی بدن و دفع سموم اضافی شده است. به این ترتیب كه اگر هر سال چند بار اقدام به پاكسازی بدن شود، بسیاری از تنش‌ها نیز از روح و فكر پاك شده و كمتر دچار سردرد می‌شوید. استفاده از روش پاكسازی بدن در كنار استفاده از طب سوزنی، نتیجه فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

روح خود را سبك كنید

سختی‌ها، مشكلات، غم‌ها و بدبختی‌ها از حقایق زندگی هستند كه هیچ‌وقت نمی‌توان آنها را كاملاً مهار كرد و یا از آنها گریخت. به هر حال، بهترین راه، رویارویی با سختی‌های زندگی است. شما می‌توانید مثبت‌اندیش باشید، آرامش خود را حفظ كنید و با وجود سختی‌ها از زندگی لذت ببرید. این كار با استراحت خوب و مناسب، ریلكس كردن، مدیتیشن و یوگا میسر است.

از خودتان بپرسید: «این مسأله با تمام سختی‌هایش آیا ارزش آن را دارد كه تمام زندگی‌ام را نابود كند و من دیگر توان برخاستن نداشته‌ باشم» مسلماً نه! حتی اگر تمام درها بسته شوند، باز هم روزنه‌‌ای از روشنایی وجود خواهد داشت. گاهی اوقات سختی‌ها و مشكلات آن چیزهایی نیستند كه واقعاً وجود دارند، بلكه ما به آنها پر و بال می‌دهیم و بزرگ‌شان می‌كنیم؛ آنقدر كه دیگر غیرقابل تحمل می‌شوند.

در این‌گونه مواقع به جای سخت‌تر كردن شرایط، به دنبال راهی برای حل مشكلات باشید و اگر نمی‌توانید آنها را حل كنید، دست‌كم آسیب‌های ناشی از آنها را به حداقل برسانید. احساسات و افكار خود را بنویسید تا رها شوید. برای خود سرگرمی مناسبی بیابید، از زیبایی‌های طبیعت بهره‌مند شوید؛ حتی اگر فقط می‌توانید یك شاخه یا یك برگ را ببینید! مشكلات خود را با كسی كه به او اعتماد دارید، در میان بگذارید.

عضلات بدن خود را ماساژ دهید. با انجام این كارها احساس راحتی بیشتری خواهید كرد و مشكلات مثل قبل شما را از پای در نمی‌آورند. بخشی از سردردهای ما به این دلیل است كه روش شاد زندگی كردن و لذت بردن از آن را نمی‌دانیم.

درمان 
معمولاً از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، استامینوفن و آسپرین برای تسكین درد استفاده می‌شود. اگر دچار درد عضلانی هستید، نقاط دردناك (گردن، سر و پشت) را آرام ماساژ بدهید. شب‌ها روی بالش مناسب بخوابید تا درد این نواحی كم‌تر شود. ورزش و یوگا را فراموش نكنید، چرا كه تأثیر زیادی در كنترل این نوع سردردها دارند.

شیوه‌های ریلكس كردن و اجتناب از موقعیت‌های استرس‌زا می‌تواند از وقوع سردرد جلوگیری كند. اما سردردهای تنشی اگر با استفراغ و تب، تاری دید، اختلال در تكلم، سستی دست و پاها، كاهش هوشیاری، حملات شدید و ضعف عمومی همراه باشند، باید جدی گرفته شده و حتماً به پزشك مراجعه شود.

 

 

برای خواندن بخش اول -چرا سردرد می گيريم- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: میگرن، طب سوزنی و سردرد، درمان سردرد، انواع سردرد، سردرد تنشی تعداد بازديد: 883 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز