Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 04:58

29
مهر
توصیه های دندانپزشکی در بیماری صرع

توصیه های دندانپزشکی در بیماری صرع

به عقیدۀ تمامی دندانپزشکان و متخصصان علوم بهداشتی‌، مهمترین عامل پوسیدگی دندان‌ها و ناراحتی لثه پلاک میکروبی است.

دکتر بابک امیدی؛ دندانپزشک 

 

به عقیدۀ تمامی دندانپزشکان و متخصصان علوم بهداشتی‌، مهمترین عامل پوسیدگی دندان‌ها و ناراحتی لثه پلاک میکروبی است. پلاک میکروبی شامل تجمع میکروب‌‌ها روی دندان و لثه است. مهمترین راه حفظ سلامت دهان و دندان رعایت توصیه‌های بهداشتی ، کنترل و حذف پلاک میکروبی و برداشت جرم‌‌های سخت از روی دندان‌‌ها است. جرم شامل مواد سختی است که از راه معدنی شدن پلاک حاصل می شود. جرم‌‌ها به علت چسبندگی زیاد به دندان به ویژه در کنار و زیر لثه‌‌ها، با مسواک برداشته نمی‌شوند و باید با روش‌‌های مکانیکی به وسیلۀ دندانپزشکان و یا بهداشت کاران دهان و دندان پاکسازی شوند. تنها مسواک زدن منظم و رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند از تشکیل پلاک‌‌های میکروبی و جرم‌‌ها جلوگیری کند.

عوامل دیگری هم مثل بیماری‌‌های عمومی و ضعیف کننده ، بارداری ، کمبود ویتامین‌‌ها بویژه ویتامین c ، بلوغ و مصرف منظم بعضی داروها در پیدایش التهاب لثه نقش دارند که باعث تشدید عمل میکروب‌‌ها ، پلاک‌‌ها و جرم‌‌ها می شوند . در دندانپزشکی حفظ بهداشت دهان ، کنترل و حفظ پلاک‌‌های میکروبی مقدم بر درمان‌‌های دیگر مانند پرکردن ، ارتودنسی ، گذاشتن دندان و حتی جراحی است. زیرا این گونه درمان‌‌ها در کسانی که بهداشت دهانی ضعیف دارند، با شکست مواجه می شود. روش‌‌های حفظ بهداشت دهان و دندان ، شامل مسواک زدن ، کاربرد نخ دندان و استفاده از دهان شویه‌‌های مختلف است. در هر صورت حفظ بهداشت دهان و دندان اهمیت زیادی دارد و تا حد زیادی موجب پیشگیری یا بهبود عوارض داروهای ضد صرع می شود.

داروهای ضد صرع و تورم لثه 

 تورم و افزایش حجم لثه در مبتلایان به صرع به علت مصرف بعضی از داروها مثل فنی توئین ، مشاهده می شود و درصد شیوع آن حدود 50 درصد گزارش شده است. یعنی نیمی از بیماران که این داروها را مصرف می کنند ، مبتلا به تورم لثه می شوند. ساختمان شیمیایی این داروها باعث افزایش تعداد و حجم عروق لثه ای می شوند . درنتیجه افزایش حجم و افزایش التهاب را در پی خواهند داشت.  بزرگی لثه اغلب از لثۀ بین دندانی و لبۀ لثه شروع شده و ممکن است که تمام لثه را طوری مبتلا کند که روی سطح دندان‌‌ها را بپوشاند و ظاهری زشت به دهان و دندان بدهد.

عده ای عقیده دارند که عامل دارو عامل اولیه است و وجود پلاک میکروبی باعث تشدید آن شده است . ولی عده ای عکس آن را اعتقاد دارند و می گویند عامل دارویی عامل ثانویه و تشدید کننده است.   بهتر است فرد مبتلا به صرع قبل از شروع مصرف دارو ، به دندانپزشک مراجعه کند ، تا مورد عمل جرم گیری قرار گیرد و به وی آموزش بهداشت داده شود تا پیشگیری لازم به عمل آید .در صورتی که پس از مصرف دارو ، ناراحتی لثه دیده شود، باید با پزشک بیمار مشاوره به عمل آید تا در صورت امکان ، دارو تغییر یابد. طبق آمار در مواردی که بهداشت دهان و دندان رعایت شده است، ولی ناراحتی لثه وجود دارد ، تغییر دارو باعث از بین رفتن افزایش حجم و ناراحتی لثه شده است  و یا باید افزایش حجم زیاد لثه را به وسیلۀ جراحی درمان کرد.  

بیماری صرع و یا هر بیماری دیگری به هیچ عنوان نباید مانع رعایت بهداشت فرد شود ، زیرا مسواک نزدن خود عوارض بدتری را به همراه دارد.در صورتی که به خاطر وجود ناراحتی دندان یا لثه به دندانپزشک مراجعه کردید ، حتماً او را از بیماری خود و داروهایی که مصرف می کنید، مطلع کنید تا دندانپزشک نسبت به وضعیت بیماری شما اقدامات درمانی را انجام دهد. چنانچه احتمال می دهید در حین درمان ، حمله به شما دست خواهد داد، دندانپزشک را مطلع سازید  در پایان باید گفت که انجام تمام اقدامات درمانی و بهداشتی  همراه با هم لازم هستند و توجه به هرکدام از آنها ضروری است. 

 

برچسب ها: دهان و دندان، بیماری صرع، جلوگیری از بیماری صرع، دندان و لثه، درمان بیماری صرع تعداد بازديد: 2314 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز