Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 03:00

2
اسفند
غذاهایی كه به ترك سیگار كمك می‌‌كنند (2)

غذاهایی كه به ترك سیگار كمك می‌‌كنند (2)

یكی از افكار بد این است كه فقط همین یك سیگار را می‌كشم و یا «فعلاً چون استرس شدیدی دارم، یك سیگار می‌كشم و این سیگار، سیگار آخر من خواهد بود.»

 

نگرش منفی

علت تمامی مشكلات، نگرش منفی است و این موضوع، بیش از همه زمانی كه در حال ترك سیگار هستید، مهم است و موجب می‌شود درست زمانی كه در حال ترك سیگار هستید، مجدداً مصرف آن را آغاز كنید. تنها راه غلبه بر این چالش، افكار مثبت است. به نتیجه ترك و مهم‌تر از همه به سلامتی خود فكر كنید و تصور اینكه دوباره سیگاری می‌شوید را برای همیشه از ذهن خود دور كنید.

یكی از افكار بد این است كه فقط همین یك سیگار را می‌كشم و یا «فعلاً چون استرس شدیدی دارم، یك سیگار می‌كشم و این سیگار، سیگار آخر من خواهد بود.» اما مطمئن باشید اگر این كار را انجام دهید این سیگار هیچوقت سیگار آخر نخواهد بود. به تصمیم خود پایبند باشید و هیچ‌گاه اجازه ورود تصورات بد را به مغزتان ندهید. در این مواقع، به پیاده‌روی بروید، دوش بگیرید و با دوستان و خانواده خود به سرگرمی و تفریح بپردازید.

از دیگران كمك بخواهید

شما انسان هستید و این حق را دارید كه از دیگران درخواست كمك كنید و اصلاً جامعه همین‌گونه پیشرفت می‌كند. اگر احساس دلهره كردید، حتماً این حس خود را با دوستان و خانواده خود در میان بگذارید. آمار نشان می‌دهد افراد سیگاری كه در محیط دوستانه و خانوادگی و با پشتیبانی آنها سیگار را ترك می‌كنند، موفق‌تر از دیگران خواهند بود.

به یاد داشته باشید كه ترك سیگار به زمان نیاز دارد و باید صبور باشید. ترك سیگار طولانی مدت است؛ ولی نتیجه بسیار رضایت‌بخش خواهد بود. هر بار كه چیزی در بدن تغییر می‌كند، بدن نسبت به آن واكنش نشان می‌دهد. ترك سیگار مطمئناً با تغییرات جسمی و روحی همراه خواهد بود. فهرستی از عوارض كه بدن برای ترك باید آنها را تحمل كند.

 در عرض 20 دقیقه اول: نیكوتین فشارخون و ضربان قلب را بالا می‌برد كه همین خطر ابتلا به حمله قلبی را تا حدودی افزایش می‌دهد؛ ولی پس از 20 دقیقه مجدداً ضربان قلب و فشارخون به حالت اول باز می‌گردد.

 در عرض 8 ساعت، مقدار مونوكسید كربن و نیكوتین در خون به مقدار قابل توجهی كاهش می‌یابد و مقدار اكسیژن در خون به حالت طبیعی باز می‌گردد و همین مسأله موجب افزایش مقدار اكسیژن در خون می‌شود.

 ظرف مدت 24 ساعت تمامی مونوكسید كربن و نیكوتین از بدن دفع می‌شود و احتمال حمله قلبی بسیار كاهش یافته و انتهای اعصاب مجدداً شروع به رشد می‌كند و حس بویایی و چشایی افزایش می‌یابد.

 طی 48 ساعت: اصلی‌ترین مرحله ترك همین 48 ساعت اول است كه بدن واكنش شدید نشان می‌دهد و ممكن است با عوارض جانبی همچون دل‌درد، استفراغ و هیپوترمی همراه شود، ولی با كاهش خطر آسیب به ریه و سرطان ریه همراه است.

 پس از 72 ساعت: عوارض جانبی 48 ساعت اول به تدریج بهبود می‌یابند و لوله‌های برونش به حالت آرامش باز می‌گردند و تنفس راحت‌تر می‌شود.

 پس از 2 هفته: با بهبود عملكرد ریه و 30 درصد بهبود گردش خون، حركت كردن بسیار آسان‌تر می‌شود. البته ممكن است علائم ترك همچون تحریك‌پذیری، سردرد و اضطراب هنوز وجود داشته باشند. به همین دلیل بهتر است زیر نظر پزشك از داروهای ضد افسردگی استفاده كنند.

 بین 1 تا 9 ماه: ظاهر شما بهتر شده، رنگ پریدگی و چین‌و چروك‌های پوست كاهش می‌یابد و سرفه، تنگی نفس، گرفتگی بینی و خستگی بی‌دلیل از بین می‌رود و خطرات ناشی از عفونت به شدت كاهش می‌یابد.

 پس از یك سال: خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ناشی از سیگار به شدت كاهش می‌یابد.

 پس از ده سال: خطر حمله قلبی و سرطان ریه كاملاً از بین می‌رود، درست مثل فردی كه هیچ‌گاه در عمر خود دخانیات استعمال نكرده است. خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، مری، مثانه، رحم و لوزالمعده نیز به شدت كاهش می‌یابد، ولی اینها فقط بخش كوچكی از مزایای ترك سیگار هستند. توجه كنید كه عوارض جانبی، موقت و نشانه آغاز یك زندگی سالم هستند.

نیازی نیست كه حتماً سیگاری باشید تا دچار عوارض و مشكلات سلامتی سیگار شوید؛ بلكه حتی اگر خود شما هم سیگاری نباشید، تنفس دود سیگار دیگران نیز می‌تواند بسیار جدی باشد. مواد شیمیایی سمی نقش زیادی در ابعاد مشكلات سلامتی و بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان ایفا می‌كنند؛ بنابراین كودكان، زنان باردار، افراد مسن و افراد مبتلا به مشكلات قلبی و تنفسی باید بسیار مراقب باشند.

 

برچسب ها: راه هاي ترك سيگار، ترك سیگار، دود سيگار، استرس و سيگار، نيكوتين، سيگار و نيكوتين، واكنش بدن و ترك سيگار تعداد بازديد: 864 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز