Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 10:53

28
دی
اعتیاد شیرین (3)

اعتیاد شیرین (3)

بسیاری از ما فكر می‌كنیم این آبمیوه‌ها چاق نمی‌كنند و حتی برخی از آنهایی كه رژیم لاغری دارند با این تصور مرتب آب میوه می‌نوشند.

 

بیشتر غذاهای معمولی قندهای تصفیه‌شده دارند، چه كار كنم؟

بله واقعیت این است كه اكثر غذاهایی كه ما به طور معمول می‌خوریم، این نوع قند‌ها را در خود دارند؛ با این حال باز هم می‌توان رژیم غذایی سالمی داشت و از دریافت بیش از حد این مواد خودداری كرد. راهنمای رژیم ایالات متحده می‌گوید كه اگر شما روزانه 2000 كالری دریافت می‌كنید، میزان قند ساده‌ اضافی كه علاوه بر قندهای ساده موجود در غذاهای معمولی با خوردن چیزهایی چون شكلات و شیرینی وارد بدن‌تان می‌كنید، حداكثر باید 32 گرم باشد.

می‌بینید كه این مقدار زیاد نیست و اگر به سلامتی‌تان علاقه‌مند هستید و نمی‌خواهید با خوردن اضافی خوراكی‌های شیرین و فاقد ارزش غذایی چاق شده در  معرض ابتلا به دیابت قرار گیرید، در خوردن شیرینی و شكلات و آبمیوه‌های مصنوعی بسیار دقت كنید.

من آب میوه شیرین خیلی دوست دارم، باید چه كار كنم؟

تقریبا همه آب میوه‌های شیرین را دوست دارند و بخصوص در گرمای شدید تابستان نوشیدن یك پاكت آب پرتقال خیلی می‌چسبد. مشكل این است كه بسیاری از ما فكر می‌كنیم این آبمیوه‌ها چاق نمی‌كنند و حتی برخی از آنهایی كه رژیم لاغری دارند با این تصور مرتب آب میوه می‌نوشند و باز سر در نمی‌آورند كه چرا وزن‌شان كم كه نشده هیچ، بالاتر هم رفته است! اگر واقعا آبمیوه دوست دارید، آنهایی را بخرید كه روی پاكت آنها نوشته شده «100 درصد خالص». اگر هم بتوانید در خانه آبمیوه طبیعی بگیرید كه به مراتب بهتر است.

چطور می‌توانم با تغییر عادات غذایی‌ام اعتیادم به شیرینی‌ها را مهار كنم؟

یادتان باشد كه ترك این اعتیاد، مانند كنار گذاشتن هر اعتیاد یا عادت مضر دیگر، به یكباره میسر نمی‌شود و اگر ناگهان تمام غذاهای شیرین را حذف كنید، شاید مدتی تاب بیاورید، ولی اندكی بعد با ولعی چند برابر به سمت‌شان برخواهید گشت. پس به تدریج از میزان مصرف این گونه خوراكی‌ها بكاهید.

به توصیه‌های زیر توجه كنید

 اگر بیرون كار می‌كنید و باید ناهار را بیرون از منزل بخورید، غذای خانگی همراه ببرید؛ چون شما در خانه از مواد خالص‌تر و مرغوب‌تری  استفاده می‌كنید و مجبور نیستید مانند اغذیه‌فروشی‌های بیرون برای خوشمزه‌تر كردن و متاسفانه گاهی پنهان كردن ماندگی یا حتی فساد غذا شكر فراوانی در آن بریزید تا خوشمزه‌تر شود.

 اگر قبلا حتما روزی دو تكه بزرگ شكلات شیرین می‌خوردید، با تكه كوچك‌تری شروع كنید و هر روز یا هر چند روز یكبار- با توجه به توان‌تان- مقدار كمتری بخورید. در كنار كم كردن مقدار شكلات، به میزان شكر موجود در آن هم توجه كنید و به تدریج شكلات‌هایی با درجه خلوص بالاتر كه به طور طبیعی تلخ‌ترند را جایگزین كنید.

این روند را می‌توانید درباره خوردنی‌های شیرین دیگر هم اجرا كنید. اگر به تنهایی در این كار موفق نشدید یا واقعا نمی‌دانید چطور باید این كاهش تدریجی را درست انجام دهید، از یك متخصص تغذیه  كمك بگیرید.

 یكی دیگر از راه‌های ترك اعتیاد به شیرینی این است كه تا حد ممكن این جور خوراكی‌ها را نخرید و در یخچال نگه ندارید. وقتی شیرینی، شكلات، كیك یا آبمیوه‌های شیرین مصنوعی جلوی چشم‌تان نباشد، به مرور كمتر به آنها احساس نیاز می‌كنید. این ترفند هم برای شما خوب است و هم برای كودكان‌تان؛ چرا كه اگر از همان كودكی به خوردن این جور خوراكی‌ها عادت كنند، به احتمال زیاد آینده‌ای مانند شما در انتظار‌شان خواهد بود. ضمناً با این تمهیدات، در هزینه‌های دندانپزشكی هم صرفه‌جویی خواهد شد!

 نداشتن شیرینی و شكلات‌های زیبا و رنگارنگ و وسوسه‌انگیز در خانه كمك‌كننده است، ولی فراموش نكنید كه اگر برای همیشه ورود  آنها را به خانه ممنوع كنید، شاید شما به عنوان یك بزرگسال بتوانید در مهمانی‌هایی كه روی میز انواع شكلات و شیرینی به شما چشمك می‌زنند، جلوی خودتان را بگیرید، ولی انتظار نداشته باشید فرزند كوچك‌تان كه مدت‌ها از خوردن چنین چیزهای خوشمزه‌ای محروم بوده هم مانند شما ادب به خرج دهد.

آن وقت است كه همه می‌بینند كودكی با ولع تعداد زیادی شكلات یا شیرینی را با هم برداشته و چندتا چندتا با هم در دهان كوچكش جا می‌دهد و با عجله می‌بلعد. این كار اگر باعث آبروریزی و شرمندگی شما نشود، احتمال اینكه او نیمه شب با دل درد از خواب بیدار‌تان كند و همه آن چیزهای خوشمزه را بالا بیاورد، كم نخواهد بود!

پس هر چند وقت یكبار كمی از این خوراكی‌های محبوب بخرید و در دسترس بگذارید. خودتان هم همراه كودك‌تان به تعادل از آنها بخورید. این كار هم ولع شما و هم ولع فرزند كوچك‌تان به این خوراكی‌ها را كم خواهد كرد. آن وقت است كه راحت‌تر می‌توانید اعتیاد‌تان را به شیرینی ترك و از معتاد شدن فرزند‌تان هم پیشگیری كنید...

 

برچسب ها: قندهای تصفیه‌شده، درباره خوردنی‌های شیرین، آب میوه شیرین، تغيير عادات غذايي، رژیم غذایی سالمی داشته باشيم تعداد بازديد: 490 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز