Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 06:56

11
آبان
اوردوز مواد مخدر چيست؟

اوردوز مواد مخدر چيست؟

در بررسی پرونده‌های فوت ناشی از سوءمصرف مواد در سازمان پزشكی قانونی كشور، در اكثر موارد با بحث اور‌دوز یا همان مسمومیت با مواد مخدر و مرگ ناشی از آن مواجه هستیم.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

در بررسی پرونده‌های فوت ناشی از سوءمصرف مواد در سازمان پزشكی قانونی كشور، در اكثر موارد با بحث اور‌دوز یا همان مسمومیت با مواد مخدر و مرگ ناشی از آن مواجه هستیم. در بسیاری از موارد پس از بررسی پرونده متوفی متوجه می‌‌شویم كه فرد فوت شده چند روز قبل از زندان آزاد شده و یا دوره ترك خود را در كمپ ترك اعتیاد سپری نموده است و با رهایی از زندان یا كمپ ترك اعتیاد با اولین مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده است. این موضوع همیشه برای افراد جای سوال بوده است كه چرا فردی كه قبل از ورود به زندان با كمپ ترك اعتیاد مقادیر زیادی مواد مخدر را مصرف می‌‌نموده است پس از گذراندن دوره زندان یا كمپ با مصرف مقادیر كمتری نیز دچار مسمومیت شده و یا فوت می‌‌نماید؟

دلیل این مسئله پدیده تحمل است كه در افراد مصرف كننده مواد مخدر اتفاق می‌‌افتد. همانگونه كه می‌‌دانید در اثر مصرف مداوم مواد مخدر و برای رسیدن به همان اثرات خوشایند روزهای اول مصرف مواد، فرد مصرف كننده میزان مصرف مواد خود را زیادتر می‌‌نماید و در طول زمان بدن فرد نیز با مقدار جدید ماده مخدر سازش پیدا می‌‌كند به همین دلیل است كه یك مصرف كننده مواد می‌‌تواند روزانه حتی بیش از 5 گرم تریاك یا مواد مخدر دیگر مصرف كند در حالیكه مقدار نیم گرم آن نیز می‌‌تواند برای فرد عادی كشنده باشد. 

زمانی كه فرد به زندان می‌‌افتد یا برای ترك به كمپ ترك اعتیاد می‌رود بدلیل عدم دسترسی به مواد مخدر و پس از دوره بازگیری از مواد كه در اصطلاح سم زدایی یا دوره فیزیكی نامیده می‌‌شود بدن تطابق خود را با مصرف میزان بالای مواد مخدر از دست می‌‌دهد و مثل بدن یك فرد عادی به مواد مخدر واكنش نشان می‌‌دهد لذا مصرف مقادیر قبل از ترك یا حتی مصرف مقادیری كمتر نیز منجر به مسمومیت و اوردوز در این افراد می‌‌شود كه در صورت عدم ارجاع به اورژانس و درمان طبی نتیجه‌ای جز مرگ نخواهد داشت.

لازم بذكر است مصرف داروی متادون نیز كه به عنوان داروی ترك اعتیاد مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌‌گیرد به همان اندازه مصرف مواد مخدر در كسی كه سالم بوده و یا بتازگی دوره سم‌زدایی خود را پشت سرگذاشته است خطرناك می‌‌باشد لذا تجویز خودسرانه داروی متادون نیز می‌‌تواند منجر به اوردوز و حتی مرگ مصرف كننده گردد.

 

برچسب ها: اعتیاد، مواد مخدر، استفاده از مواد مخدر، مصرف مواد مخدر، اوردوز در اعتیاد تعداد بازديد: 1311 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز