Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 09:45

13
اسفند
رژيم 6 هفته‌ای برای ترك سيگار

رژيم 6 هفته‌ای برای ترك سيگار

شما با تمام مضرات سیگار كشیدن آشنا هستید ولی فكر می‌كنید كه ترك كردن آن غیر ممكن است؛‌چرا كه هر بار دچار استرس می‌شوید و با سیگار كشیدن به آرامش می‌رسید.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

 همه كار كرده‌اید تا عادت سیگار كشیدن را كنار بگذارید، موفق نشده‌اید. به سراغ هر تبلیغاتی كه برای ترك سیگار می‌شود، می‌روید، ولی هنوز موفق نشده‌اید. همیشه یك چیز مثل خوره روح شما را می‌‌خورد، چرا نمی‌توانم سیگار را ترك كنم؟ یك‌بار نوجوان 14 ساله‌ای را در حال سیگار كشیدن دیدید و بلافاصله سیگاری را كه در دست داشتید، زمین انداختید، چرا كه دوست نداشتید الگوی بد برای كودكان و نوجوانان باشید. شاید همین‌طرز فكر بهترین فرصت برای ترك سیگار باشد؛ اما هنوز هم این عادت ادامه دارد به هنگام بالا رفتن از پله‌ها دچار مشكل می‌شوید، عصبی و مضطرب هستید و بسیاری موارد دیگر.

شما با تمام مضرات سیگار كشیدن آشنا هستید ولی فكر می‌كنید كه ترك كردن آن غیر ممكن است؛‌چرا كه هر بار دچار استرس می‌شوید و با سیگار كشیدن به آرامش می‌رسید. میل و هوس برای روشن كردن یك نخ دیگر آنقدر شدید است كه آن را حتی با بهترین چیزهای دنیا هم عوض نمی‌كنید؛ اما بالاخره یك روز وضعیت ریه‌های‌تان شما را خسته می‌كند. احساس سالم بودن احساس فوق‌العاده‌ای است كه شما خودتان را از داشتن آن محروم می‌كنید.شاید برای ترك سیگار از چسب نیكوتین استفاده كنید، اما همواره دوری جستن از عامل و محرك سیگار كشیدن بیشترین كمك را به ترك سیگار می‌كند.

باید فكر كنید و به خاطر بیاورید كه چه عواملی شما را تحریك می‌كنند. مثلاً به جای نوشیدن قهوه، چای بنوشید. وقتی كه نگران هستید و دچار اضطراب می‌شوید، به یاد بیاورید كه مشكل شما با سیگار كشیدن حل نمی‌شود. در عوض فعالیتی پیدا كنید كه سر شما را گرم كند. به اطرافیان خود بگویید در این مدت مرتباً به یاد شما بیاورند كه قصد دارید سیگار را ترك كنید. ماه اول، سخت‌ترین ماه است. در این مرحله با میل به سیگار كشیدن مبارزه می‌كنید. كمی چاق می‌شوید، ولی با ورزش كردن می‌توانید این اضافه وزن را از بین ببرید طعم‌ها و بوها را بهتر می‌فهمید. طعم شكلات را همانگونه كه هست احساس می‌كنید و از لذت سیگار نكشیدن  بهره‌مند می‌شوید.برای آنكه میل و هوس سیگار كشیدن را در خود سركوب كنید

 از اطرافیان و نزدیكان خود كمك بگیرید
 اگر نزدیكان‌‌تان از تصمیمی كه گرفته‌اید مطلع باشند، می‌توانند وقتی كه احساس ضعف كردید به شما كمك كرده و شما را دوباره مصمم كنند.
از مصرف نوشابه بپرهیزید.

به چیزهایی كه می‌نوشید، توجه كنید. ما توصیه می‌كنیم كه در این مدت از انواع نوشابه‌ها استفاده نكنید. برای آنكه به یك عادت سالم برسید، باید از عوامل تحریك كننده و مخرب حداقل برای چند هفته دوری كنید. نوشیدنی‌های مختلف كه حاوی برخی محرك‌ها هستند، شما را بیشتر به سمت سیگار كشیدن سوق می‌دهند. به جای آنها از سالم‌ترین نوشیدنی‌ها مثل آب، شیر، چای و. . . استفاده نمایید.
چیزی بخورید

وقتی كه گرسنه هستید، برایتان سخت می‌شود كه تصمیم‌های مهم و سخت بگیرید؛ مثلاً اینكه یك نخ سیگار روشن نكنید. همیشه مقداری آجیل و یا میوه به همراه داشته باشید تا در مواقع گرسنگی‌ خیلی سریع و راحت گرسنگی خود را برطرف نمایید.

زمان مربوط به غذا خوردن را به زمانی شاد مبدل كنید
اغلب افراد سیگاری بعد از آنكه غذای خود را می‌خورند (وعده غذایی شام) میل به سیگار كشیدن باعث می‌شود كه زود از سر میز غذا بلند شوند، اما اگر سعی كنید بعد از شام مدت بیشتری روی صندلی‌تان بنشینید یا اینكه به هنگام غذاخوردن در مورد كاری كه انجام می‌دهید، بیشتر تمركز كنید و به جای آنكه فقط بخواهید شام‌تان را سریع تمام كنید و بلافاصله سیگار بكشید از شام بیشتر لذت ببرید تا كم‌كم این عادت بعد از غذا سیگار كشیدن را ترك نمایید.
  

برچسب ها: ترک سیگار، سیگار کشیدن، راه های ترک سیگار، درمان ترک سیگار، سیگار کشیدن ممنوع، ترک عادت سیگار، جلوگیری از سیگار کشیدن تعداد بازديد: 3054 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز