Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 13:09

17
دی
لطفا سیگار نكشید

لطفا سیگار نكشید

ترك سیگار كار دشواری است و اگر دوست یا یكی از افراد خانواده‌تان در وسط كار شكست می‌خورد و دوباره سیگار را لای انگشتانش می‌بینید، از او انتقاد و او را سرزنش یا تمسخر نكنید.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

بسیاری از مردم در سراسر دنیا سیگار می‌كشند و بسیاری از آنها هم هر روز تصمیم می‌گیرند از فردا دیگر سیگار نكشند و آن را ترك كنند! ولی تعداد كسانی كه در این كار موفق می‌شوند، از عده‌ای كه تصمیم‌ می‌گیرند، خیلی كمتر است. كنار گذاشتن یك عادت، مانند ناخن جویدن، كار ساده‌ای نیست و ترك سیگار هم بسیار دشوار است.

جدا از اینكه بدن فرد سیگاری به مواد موجود در سیگار عادت كرده، روان او بیشتر به این عادت وابسته شده و همین بزرگ‌ترین مانع ترك سیگار است. در فرایند ترك سیگار تغییرات جسمی و روانی زیادی رخ می‌دهد كه فرد برای تحمل آن باید از حمایت اطرافیان برخوردار باشد. اطرافیان باید از این تغییرات آگاه باشند و بدانند چه كنند كه او دوباره به طرف سیگار نرود. در ادامه درباره روش‌های كمك به فرد سیگاری برای ترك سیگار، خواهید خواند.

در ابتدا باید بدانید كه ترك سیگار كار دشواری است و اگر دوست یا یكی از افراد خانواده‌تان در وسط كار شكست می‌خورد و دوباره سیگار را لای انگشتانش می‌بینید، از او انتقاد و او را سرزنش یا تمسخر نكنید. اگر می‌بینید سخت تلاش می‌كند، او را تشویق و به خاطر تلاش و كوششی كه از خود نشان می‌دهد تحسین و ستایش كنید. برای موفقیت‌های كوچك به او تبریك بگویید و بدانید كه طی مدت ترك سیگار عصبی و تحریك‌پذیر خواهد بود و ممكن است از كوچك‌ترین اتفاقی عصبی شود و داد و بیداد راه بیندازد. این رفتارها را تا حدامكان تحمل كنید و طاقت بیاورید.

بدانید كه این بدخلقی‌ها دائمی نخواهند بود. با روش‌های زیر می‌توانید این دوران سخت را هم برای خودتان و هم او ساده‌تر كنید.

تشویق به ترك سیگار

شما می‌توانید با ملایمت و آرامش فرد سیگاری را به ترك سیگار تشویق كنید. برای این كار به نكات زیر توجه نمایید:

 بحث درباره ترك سیگار را با ملایمت و آرامش شروع كنید.

 طوری صحبت كنید كه او بفهمد چرا از او می‌خواهید سیگار را ترك كند. دلایلی را مطرح كنید كه هم برای شما مهم باشد و هم برای او؛ مثلا به جای اینكه غر بزنید و بگویید: «دیگر از خالی كردن زیرسیگاری‌های كثیف خسته شده‌ام»، با مهربانی به او بگویید: «من دوست دارم سال‌های سال با تو زندگی كنم.»

 یكی از راه‌های موثر دیگر این است كه صحبت‌تان را با توضیح روش جدیدی كه برای ترك سیگار ابداع شده شروع كنید.

 پرحرفی نكنید. در پنج دقیقه حرف‌های‌تان را بزنید.

 به او بگویید كه آماده‌اید از هر راه مناسبی به او كمك كنید.

 مرتب سراغ او نروید و كلافه‌اش نكنید. هر شش ماه یكبار دوباره تلاش كنید.

كمك به كسی كه در حال ترك سیگار است

خانواده و دوستان بهترین افراد برای كمك به چنین فردی هستند. همچنین كسانی كه به تازگی و با موفقیت سیگار را ترك كرده‌اند هم می‌توانند به او كمك كنند.

اگر كسی كه در حال ترك است از شما كمك خواست، می‌توانید:

 كاری كنید كه او حواسش از سیگار كشیدن پرت شود و میلش به سیگار كاهش یابد. مثلا بعد از ناهار برای قدم زدن بیرون بروید یا برایش‌ سرگرمی فراهم كنید.

 رفتارهای عصبی یا پرخاشگرانه او را تا حد ممكن تحمل كنید و به او خرده نگیرید.

 از او بپرسید به چه چیزهایی احتیاج دارد.

 وقتی او موقعیت پرتنشی را بدون سیگار كشیدن پشت سر می‌گذارد یا بدون سیگار كشیدن به هدف سخت و مهمی دست پیدا می‌كند، برایش هدیه‌ای كوچك بخرید.

 اگر سیگاری هستید، اطراف او و جایی كه او شما را ببیند سیگار نكشید. هرگز به او سیگار تعارف نكنید (حتی به عنوان شوخی) همچنین سیگارهای‌تان را در دسترس او و جایی كه ببیند، نگذارید.

 اگر خودتان هم سیگار را ترك كرده‌اید، با او درباره مزایای ترك سیگار و بهبود وضعیت سلامتی‌تان حرف بزنید از زمان‌هایی صحبت كنید كه در وضعیت سختی قرار داشتید و می‌خواستید سیگار بكشید، ولی مقاومت كردید. چگونگی مقاومت خود را برای او شرح دهید.

كمك به كسی كه مدام شكست می‌خورد

بسیاری از افرادی كه در نهایت موفق به ترك سیگار می‌شوند، بارها در این راه شكست خورده‌اند. اگر كسی كه مشغول ترك سیگار است و شما به او كمك می‌كنید شكست خورد، دلسرد نشوید و به طرق مختلف، از جمله روش‌های زیر به او كمك كنید:

 تلاش او برای ترك سیگار را تحسین كنید و برای هر چند مدت كه سیگار نكشیده به او تبریك بگویید. ممكن است این زمان چند روز، چند هفته یا چند ماه باشد.

 وقتی شكست می‌خورد، او را به تلاش دوباره تشویق كنید. به او نگویید «اگر باز هم تلاش كنی...» بلكه بگویید «وقتی دوباره تلاش كنی...» تحقیقات نشان داده است كسانی كه در ترك سیگار شكست می‌خورند، در آینده نزدیكی دوباره تلاش خواهند كرد.

 به او كمك كنید از تجربه قبلی درس بگیرد و نكات ضعف خودش را بشناسد. چیزهایی كه فرد سیگاری از تجربه ناموفق قبلی می‌آموزد، می‌تواند در تجربه بعدی او را یاری كند.

 پیشنهاد كنید كه وقتی دوباره شروع به ترك كرد، از روش‌های موثرتری برای ترك سیگار استفاده كند.

برچسب ها: راه هاي مناسب ترك سيگار، چگونه به كسي كه مي خواهد ترك كند كمك كنيم، تشویق به ترك سیگار، كمك به كسی كه مدام در ترك سيگار شكست می‌خورد، پيشگيري از بازگشت به كشيدن سيگار تعداد بازديد: 604 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز