Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 10:44

21
مهر
آشنایی با مشاوره پزشكی ژنتيک

آشنایی با مشاوره پزشكی ژنتيک

مروزه حدود سه هزار بیماری ارثی به خوبی شناخته شده است كه 25 تا 30 درصد موارد موجود در درمانگاه‌های كودكان را شامل می‌شوند.

دكتر سيدحسين علي صابری پزشک و مشاور ژنتیک بالینی

 

والدین فرزند مبتلا به یك بیماری وخیم، ناخودآگاه در پی جستجوی علت وقوع بیماری و احتمال ابتلای دیگر فرزندان خود در آینده هستند. همچنین، افرادی كه سابقه خانوادگی یك بیماری وخیم را دارند، نگران بروز بیماری و انتقال آن به نسل‌های آینده هستند. به منظور تحقق بخشیدن به نیازهای این افراد و زوج‌ها و همچنین ارائه اطلاعات كافی و دقیق به آنها، امروزه كلینیك‌های مشاوره پزشكی – ژنتیك با هدف تشخیص و مدیریت ابعاد طبی، اجتماعی و روانشناختی بیماری‌های ارثی، در دسترس می‌باشند.
امروزه حدود سه هزار بیماری ارثی به خوبی شناخته شده است كه 25 تا 30 درصد موارد موجود در درمانگاه‌های كودكان را شامل می‌شوند و از این تعداد، اختلالات تك ژنی در بین كودكان بستری 8-6 درصد شیوع دارد.
مشاوره پزشكی – ژنتیك ساده‌ترین، در دسترس‌ترین، ارزان‌ترین و در عین حال موثرترین روش پیشگیری از معلولیت‌ها و ناهنجاری‌های مادرزادی می‌باشد و عبارت است از ایجاد یك روند ارتباطی و آموزش، با توجه به نگرانی‌های مربوط به پیشرفت و یا انتقال یك بیماری ارثی كه طی آن پزشك مشاور ژنتیك باید با ارائه اطلاعات به مشاوره‌كننده، مطالب ذیل را برای او تفهیم كند:
1- تشخیص پزشكی و دیگر اثرات آن، به معنای پیش آگهی و درمان‌های ممكن
2- الگوی وراثت بیماری و خطر پیشرفت و یا انتقال آن
3- انتخاب‌های موجود جهت پیشگیری و یا مقابله با خطرات بیماری
بنابراین، مشاوره پزشكی ژنتیك به معنای جلوگیری از ازدواج نیست، بلكه نوعی افزایش آگاهی نسبت به واقعیت‌های ژنتیكی مربوط به هر فرد است و موثرترین روابط حمایتی را فراهم می‌كند تا فرد قادر به اخذ تصمیمات آگاهانه به دور از هرگونه فشار و استرس باشد.
لذا، انجام مشاوره پزشكی ژنتیك، در هر شرایطی، حتی ازدواج‌های غیرخویشاوندی و بدون سابقه فامیلی نیز توصیه می‌گردد. برای مثال، سندرم داون (منگولیسم) كه شایع‌ترین علت عقب‌ماندگی ذهنی در دنیاست و فقط 4 درصد موارد آن علت ارثی دارد، به طور صد درصد، به وسیله مشاوره پزشكی ژنتیك قابل پیشگیری است.
با وجود این، برخی از شایع‌ترین اندیكاسیون‌های مشاوره ژنتیك، عبارتند از:
- فرزند قبلی با آنومالی‌های متعدد مادرزادی، عقب‌ماندگی ذهنی، یا یك نقص ایزوله هنگام تولد، مثل نقص لوله عصبی یا شكاف لب و كام
- تاریخچه خانوادگی یك بیماری ارثی مثل سیستمیك فیبروزیس، سندرم X شكننده و یا دیابت 
- تشخیص پیش از تولد به دلیل سن بالای مادری و یا دیگر اندیكاسیون‌ها
- همخونی (ازدواج فامیلی)
- قرار گرفتن در معرض عوامل تراتوژن مانند مواد شیمیایی، داروها، الكل و...
- سقط مكرر یا ناباروری
- انبورمالیتی یا بیماری ژنتیكی تازه تشخیص داده‌شده
- قبل از انجام آزمایش‌های ژنتیكی و بعد از دریافت نتایج، به ویژه آزمایش‌های مربوط به مستعد بودن به بیماری‌هایی با شروع دیررس مثل كانسر یا بیماری نرولوژیك
- به عنوان پیگیری یك نتیجه مثبت در آزمایش نوزاد، مثل PKU، یك آزمایش غربالگری هتروزیگوت، مثل تای ساكس، یا یك غربالگری سرم مادری مثبت در تریمستر اول یا دوم و یا آزمایش سونوگرافی انبورمال جنینی
امیدواریم با آشنا شدن پزشكان با مقوله مشاوره ژنتیك و بیماری‌های ژنتیكی و راهنمایی خانواده‌ها، در آینده نزدیك از شیوع بروز تزاید چنین بیماری‌هایی در كشورمان جلوگیری نماییم.

 

برچسب ها: ژنتیک، آزمایش های ژنتیکی، جلوگیری از مشکلات ژنتیکی، مشاوره پزشکی، مشاروه ژنتیک تعداد بازديد: 1036 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز