Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 10:48

27
اردیبهشت
راه‌كار‌هایی برای حفظ هوشیاری ذهن

راه‌كار‌هایی برای حفظ هوشیاری ذهن

افكار منفی نه تنها برای روحیه شما بد و ناخوشایند هستند، بلكه برای مغز نیز مخربند.

 تحریریه دنیای زنان

 

 

 

سال‌های عمرتان می‌گذرد و شما برخلاف آنچه تاكنون در مورد پیری و زوال مغز و ذهن در رسانه می‌‌خواندید و می‌شنیدید، همچنان از ذهن هوشیاری برخوردارید اغلب ما از بیماری‌های ذهنی مثل آلزایمر، در دوران كهولت رنج نخواهیم بُرد؛ چرا كه در سال‌های گذشته به فكر این روزها نیز بوده‌ایم.

ممكن است برخی لغات را فراموش كنیم، اما توانایی ما در مورد تركیب لغات با هم و به وجود آوردن مفاهیم جدید، بهبود می‌یابد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند با افزایش سن و سال بخش خاصی از مغز تحلیل می‌رود و چروكیده می‌شود؛ اما نواحی دیگر مغز بیشتر رشد می‌كنند. با افزایش سن نوعی انرژی لطیف یا همان انرژی هوا به مقدار بیشتری در بدن نفوذ می‌‌كند.

اگر این انرژی به تعادل نرسد، باعث می‌شود تا احساس فراموشی و خالی بودن كنیم. تمركز ذهنی كمتر می‌شود و افكار به صورت پراكنده درمی‌آیند. اما اگر این انرژی به تعادل برسد، ظرفیت‌های ذهنی به طرز باور نكردنی رشد می‌كنند و بارور می‌شوند. این تعادل از طریق برنامه‌های سالم روزانه،  روابط اجتماعی خوب و . . . ایجاد می‌شود.

نتیجه‌ای كه ایجاد می‌شود چیست؟ خلاقیت بیشتر برای رویارویی با مسائل پیچیده ذهنی. برای آنكه ذهن‌تان به این حالت برسد و بهترین فرصت ممكن برای تمركز، خلاقیت و تیزهوشی را داشته باشید، بهتر است به این موارد توجه ویژه‌ای كنید:

به خورشید سلام بگویید

ویتامین D فقط به متابولیزم كلسیم كمك نمی‌كند؛ بلكه باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود و علاوه بر آن یك وظیفه مهم دیگر نیز بر عهده دارد و آن اینكه به عملكرد شناختی كمك می‌كند. برای آنكه مطمئن شوید بدن‌تان ویتامین D كافی جذب می‌كند، مدتی از روز بدون استفاده از كرم ضد آفتاب در معرض نور خورشید قرار بگیرید. البته این زمان نباید در ساعات اوج آفتاب (11 صبح تا 4 بعدازظهر) باشد یا اینكه هر روزIU 800-400 ویتامین D3 دریافت كنید.

یافتن دوستان جدید

در برخی بازی‌ها و تفریحات گروهی شركت كنید؛ مثل والیبال، بسكتبال، مسافرت و . . . این كار باعث می‌شود كه كمتر در معرض خطر زوال مغز و فراموشی قرار بگیرید.پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه شركت در فعالیت‌های گروهی و اجتماعی تأثیر زیادی در تحریك مغز (برخی نواحی مغز) و جلوگیری از ضعف و تحلیل توانایی‌های آن دارد.

مثبت‌اندیش باشید

افكار منفی نه تنها برای روحیه شما بد و ناخوشایند هستند، بلكه برای مغز نیز مخربند. خشم و خشونت‌های شدید، تنفر، استرس بیش از حد . . . باعث می‌شوند كه غدد آدرنال هورمون كورتیزول بیشتری ترشح كنند. بالا رفتن میزان كورتیزول باعث چروكیدگی بخشی از مغز كه مربوط به خاطرات و عواطف است، شده و از این‌رو میزان افكار منفی بیشتر می‌شود.

وقتی‌كه افكار منفی به شما هجوم می‌آورند، از خودتان سوال كنید: «آیا می‌توان به این افكار و این شرایط از زاویه دیگری نیز نگاه كرد؟» این سوالات و سوالات بی‌شمار دیگری كه می‌توانید از خودتان بپرسید، به شما كمك می‌كنند تا افكار منفی خود را تغییر دهید و آنها را به فكرهای مثبت تبدیل كنید.

دریافت ویتامین B12 را افزایش دهید

پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه كمبود ویتامین B12  اثر مستقیمی روی كاهش توانایی‌های ذهنی دارد. ساده‌ترین راه برای دریافت این ویتامین و افزایش توانایی مغز، خوردن تخم‌مرغ، محصولات لبنی و گوشت است.

مدیتیشن انجام دهید

پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه مدیتیشن به‌طور مرتب و منظم باعث چالاكی و شفافیت ذهن می‌شود. افرادی كه مدیتیشن تمرین می‌كنند، فعالیت ذهنی بیشتری دارند و قدرت توجه و تمركز‌شان بیشتر است. ذهن این افراد زرنگ‌تر و چالاك‌تر است، سریع‌تر به خاطر می‌آورند و بیشتر روی چیزهای مهم متمركز می‌شوند. به‌طور كلی آنها نسبت به سایر افراد بیشتر احساس خوشبختی و رضایت می‌كنند.

ورزش كنید

ورزش كردن به‌طور مرتب (مثلا پیاده‌روی) بهترین و قدرتمندترین راه برای مقابله با كاهش توانایی‌های شناختی است. طبق پژوهشی كه در سال 2011 به عمل آمد، قسمتی از مغز در افراد 60-55 ساله كم‌كم شروع به جمع شدن و چروكیدگی می‌‌كند؛ اما در افرادی كه هر روز حدود 40 دقیقه پیاده‌روی می‌كنند، به طرز شگفت‌انگیزی حجیم شده و به این ترتیب حافظه آنها تقویت می‌شود؛ به این معنی كه كمتر پیش می‌آید وسایل خود را پیدا نكنند.

 

برچسب ها: خلاقیت، آلزایمر، مدیتیشن، دوران کهولت، زوال مغز، تمرکز ذهنی، مثبت‌اندیش تعداد بازديد: 888 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز