Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:06

2
مهر
گفتگو با دکتر راستی؛ رئیس انجمن صنفی جراحان زیبایی ایران (1)

گفتگو با دکتر راستی؛ رئیس انجمن صنفی جراحان زیبایی ایران (1)

پیشینه پربار و نام نیک دکتر مجید راستی اردکانی ما را بر آن داشت تا در مصاحبه‌ای هر چند اجمالی گوشه‌ای از تجربیات این موسفید کرده عرصه جراحی پلاستیک کشورمان را با در میان بگذاریم.

گفت‌وگو: مریم یاوری

 

دکتر مجید راستی اردکانی اسفند سال 43 در شهر گنبدهای فیروزه‌ای زاده شده و با گذراندن دوره ابتدایی و راهنمایی در مدرسه حکیم صناعی تحصیلات آکادمی خود را در در گام نخست در دانشگاه علوم پزشکی تهران گذرانده و پس از دو سال تحصیل در تهران با دریافت انتقالی به زادگاهش برگشت و در سال 69 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شد.

او دوران تخصصی جراحی عمومی خود را در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سپری کرد و به مدت 5 سال و در راستای طرح سربازی به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد فعالیت کرد.


دوره فوق تخصصی جراحی پلاستیک را دانشگاه علوم پزشکی ایران بیمارستان حضرت فاطمه (س) گذراند و در نهایت از سال 81 به عنوان فوق تخصص جراحی ایران فارغ التحصیل شد و امروز این پزشک برجسته اصفهانی به عنوان یکی از بهترین متخصصان جراحی پزشکی دنیا و همچنین رئیس انجمن صنفی جراحان زیبایی ایران شناخته می‌شود و در کارنامه کاری‌اش رئیس مرکز تحقیقاتی و درمانی جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی ایران و عضویت انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران و امریکا را نیز دارد.

متن این گفت‌وگوی ماهنامه دنیای سلامت در ذیل آورده شده است....

جناب آقای دکتر راستی پیشینه شما برای ورود به عرصه پزشکی چه بوده و چرا جراحی پلاستیک را برای ادامه حیات کاری خود انتخاب کردید؟

پزشکی در خانواده موروثی است چرا که از پنج فرزند خانواده سه نفر پزشک هستیم ضمن اینکه همسر و فرزندانم نیز پزشک هستند و یا در حال حاضر دراین رشته در حال تحصیل می‌باشند و از این رو به گونه‌ای می‌توان گفت راه خانوادگی ما پزشکی است.

اما در خصوص چرایی علاقه‌ام به جراحی زیبایی باید بگویم زمانی که در رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شدم به کارهای اورژانس و اقدامات مداخله گرانه حاد توجه ویژه‌ای داشتم تا اینکه بعد از چندین سال فعالیت در رشته جراحی عمومی و دوران رزیدنتی استرس ناشی از این کار بر روی روحیه‌ام تاثیر منفی داشت و دیگر تمایلی به ماندن در این رشته نداشتم.

بعد از 9 سال فعالیت در جراحی عمومی نسبت به ادامه تحصیل اقدام کردم و پس از گذراندن دوره جراحی قلب و همچنین قفسه سینه به اغناء نرسیدم و در نهایت وارد عرصه جراحی پلاستیک شدم.

که البته باید یادآور شوم در ماه‌های اول با جراحی پلاستیک سر ناسازگاری داشتم چرا که انسانی اهل بِبُر و بدوز و کارهای اورژانسی بودم و با جراحی زیبایی سر سازگاری نداشتم و از این رو در ابتدای امر وارد جراحی ترمیمی شدم و بعد از گذشت زمان به زیبایی‌های جراحی پلاستیک ایمان اورده و با قوت وارد این عرصه شدم.

 اما باید توجه داشته باشیم که جراحی پلاستیک به عنوان جراحی زیبایی صرف معنا ندارد و تمام پزشکانی که تمایل به انجام جراحی زیبایی دارند باید دوره جراحی‌های ترمیمی را نیز گذرانده باشند تا در صورت بروز مشکل در هنگام عمل زیبایی بتوانند ترمیم‌های لازم را با برداشتن پوست و یا استخوان از دیگرمحل‌های بدن انجام دهند.

تعریف شما از جراحی زیبایی چیست؟

جراحی زیبایی به نوعی محصول جانبی جراحی‌های ترمیمی است و در این راستا باید توجه داشته باشیم که ریشه جراحی زیبایی از دوران پس از جنگ جهانی دوم و زمانی که بسیاری از افراد به دلیل ضایعات گلوله و خمپاره جراحت دیدند مورد توجه قرار گرفت.

باید باور داشته باشیم که جراحی پلاستیک، جراحی ترمیمی و درمان سوختگی سه اصل جدایی ناپذیرند و پزشکان برای انجام جراحی پلاستیک باید در دو حوزه دیگر تبحر کافی داشته باشند و این در حالی است که اخیراً زنگ خطری در بین پزشکان جوان به صدا درآمده است که قصد دارند در ابتدای امر نسبت به آموزش در حوزه جراحی پلاستیک بدون گذراندن دوره‌های ترمیمی و سوختگی اقدام کنند که این امر هم برای پزشکان و هم برای جامعه دارای عوارض زیادی خواهد بود.

پزشک متخصص زیبایی باید توانایی انجام عمل بر روی تمام اعضای بدن و از فرق سر تا نوک پا را داشته باشد، باید این پزشکان به اندازه‌ای توانایی، تجربه و آگاهی داشته باشند که بتوانند در صورت بروز هر گونه مشکلی اقدامات ترمیمی را با استقاده از دیگر اجزای بدن انجام دهند و در غیر این صورت دچار ضایعات فراوانی خواهیم شد.

 ما اجازه نمی‌دهیم به منظور راحت طلبی برخی از افراد راه‌های فرعی برای ورود به جراحی زیبایی باز باشد چرا که آمار بالای مشکلات ایجاد شده در حوزه جراحی پلاستیک به واسطه فعالیت افراد غیر متخصص است و این امر چالش امروز این رشته پزشکی در کشور ایران و دیگر کشورهای جهان است.

هر دانشجوی پزشکی باید نسبت به  آناتومی، فیزیولوژی فالماکولوژی و بیماری‌های نادر آگاهی کافی را داشته باشد که البته خوشبختانه در کشور ایران همه این آموزش‌ها به دانشجویان رشته پزشکی ارائه می‌شود و در این راستا کشورمان در بین سه کشور برتر جهان قرار دارد.

پژوهش در بین جراحان پلاستیک ایران چه جایگاهی دارد؟

پزشکان جراحان زیبایی ایران در حوزه پژوهش و ارائه مقالات دارای ضعف جدی هستند و باید توجه داشته باشیم که آمار انجام اعمال جراحی زیبایی در کشور ایران بسیار بالاست و این موضوع مورد انتقاد بسیاری از بزرگان جراحی پلاستیک دنیاست که چرا در کشور ایران با توجه به این حجم بالای اعمال جراحی چرا پژوهشی در این زمینه ارائه نمی‌شود.

در کشور فرانسه هر پزشکی كه ماهانه 300 عمل زیبایی انجام داده باشد ماهانه ویک مقاله و یا پژوهش را ارائه می‌دهد این در حالی است که تعداد اعمال جراحی زیبایی رزیدنت‌ها در ایران بسیار بیشتر از تعداد اعمال جراحی پلاستیک صورت گرفته توسط پروفسورهای اروپایی است.

شاید بتوان گفت که آمار بالای اعمال جراحی زیبایی در کشور فرصت تحقیق و پژوهش را از پزشکان ما صلب کرده است و کمتر زمان پرداختن به این موضوع را دارند.

آسیب‌دیدگان ناشی از قصور پزشکی در عرصه جراحی زیبایی چه پیگیری‌های قضایی را می‌توانند داشته باشند؟

باید توجه داشته باشیم که کابردهای عکس‌های گرفته شده از افراد در زمان قبل و بعد از اعمال زیبایی این  است که این عکس‌ها علاوه بر جنبه تبلیغاتی جنبه پیگیری‌های حقوقی  را نیز دارند که پزشکان بعد از عمل کار خود را رصد کنند و طبق ارزیابی صورت گرفته عمل بعد خود را در راستای بهبود جایگاه شغلی‌اش انجام دهد...

 

 

برای خواندن بخش دوم -عمل لیزری جراحی زیبایی بینی نداریم- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: جراحی بینی، جراحی زیبایی، جراحی پلاستیک، دکتر مجید راستی اردکانی، گفتگو با پزشک، گفتگو با جراح، عمل لیزری تعداد بازديد: 2871 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز