Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 18:39

26
تیر
معرفی کتاب مانون لسکو

معرفی کتاب مانون لسکو

کتاب مانون لسکو با عنوان فرانسوی: Manon Lescaut رمانی کلاسیک اثر نویسنده فرانسوی قرن هجدهم آبه پره‌وو است که نویسنده در آن یک داستان خطی که قواعد سبک کلاسیک را در ساختمان روایی‌اش رعایت می‌نماید

تحریریه زندگی آنلاین : کتاب مانون لسکو با عنوان فرانسوی: Manon Lescaut رمانی کلاسیک اثر نویسنده فرانسوی قرن هجدهم آبه پره‌وو است که نویسنده در آن یک داستان خطی که قواعد سبک کلاسیک را در ساختمان روایی‌اش رعایت می‌نماید اما در محتوا بسیار مدرن پیچیدگی روابط و احساسات انسانی را مطرح کرده و به اخلاقیات می‌پردازد به رشته تحریر درآورده است.

آنتوان فرانسوا پره‌وو داگزیل که بیشتر به نام آبه پره‌وو شناخته می‌شود، نویسنده، پژوهشگر و تاریخ نگار معروف فرانسوی که در مدرسه مذهبی یسوعیان تحصیلات درخشانی انجام داد و به سلک روحانیان در آمد، اما خوی ناپایدار و طبع ماجراجوی او باعث شد که چند بار شغل خود را تغییر دهد و گاه زندگی مذهبی و گاه زندگی نظامی پیش گیرد.

رنه ولک منتقد برجسته آمریکایی در اثر سترگ خود یعنی «تاریخ نقد جدید» در مبحث رمانتیسم این رمان کوچک پرهوو را مهمترین رمان مکتب رمانتیسم می‌داند چرا که همه عناصر مکتب پر شور رمانتیسم را در خود دارد: خود انگیختگی، برتری احساسات بر عقل و منطق، آزدی از قید و بندهای جامعه، شدت احساسات عاشقانه و شورش علیه نام و موقعیت اجتماعی و پشت پا زدن به همه قوانین و آداب اجتماع در این شاهکار پرهوو به تمامی و به وجهی خواندنی و با قلمی رسا دیده می‌شوند. جالب آن که این رمان رمانتیک در دهه سوم قرن هجده و در آغاز جنبش انسان گرای رمانتیسم نوشته شده است و از این منظر پیشگام و پیشرو ادبیات پر شور و پر بار بعد از خود است. ادبیات پر شر و شوری که با غول‌هایی چون ویکتور هوگو و گوته به اوج می‌رسد.

بیشتربخوانید:

کتاب ظرافت جوجه تیغی

 

 

 

خلاصه داستان کتاب مانون لسکو

داستان کتاب درباره شوالیه دگریو، نجیب‌زاده‌ای ثروتمند است که دلباخته‌ی دخترکی زیبا به نام مانون لسکو از طبقه فرودست می‌شود که به اجبار قرار است وارد صومعه شود. عشق باعث می‌شود این دو با یکدیگر فرار کنند و این فرار آغاز سرنوشتی آمیخته به عشق، خیانت و ندامت است. دگریو همه هستی و اعتبارش را به پای عشق مانون دلربا و خیانت پیشه می ریزد و دست از نام و ننگ می شوید و تا اعماق تباهی فرو می‌رود.

روایت داستان از زبان راوی گم‌نامی‌ است که تلاش می‌کند با تحریک احساسات و گاه غلو نمودن، مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و درستی روایت خویش را بباوراند، او در پی هم‌زادپنداری مخاطب است اما خواننده با یک راوی غیرقابل‌اعتماد روبه‌رو است.

جهان داستان از منظر و دیدگاه یک فرد تمامی مولفه‌ها و رویدادها را بازگو می‌نماید و هیچ برداری از زوایای دیگر مشروح نمی‌گردد تا وقایع به‌درستی قابل ارزیابی باشد. هرچه روند قصّه پیش می‌رود مخاطب به منطق و خرد راوی بیش‌تر ظنین شده و به‌درستی‌ سیر اتفاقات شک کرده و به باور جنون راوی نزدیک می‌گردد؛ نویسنده با یک راوی اول‌شخص مجنون، خط سیر تک‌بعدی‌ ارائه می‌دهد که هدفمند ذهن مخاطب را نشانه گرفته است و می‌خواهد نگرش مطلقی به نفع روایت خویش ایجاد نماید. در واقع آبه پره‌وو هوشیارانه یک راوی مزاحم در ذهن خواننده بازآفرینی می‌نماید که نگاه انکاری وی برخلاف جریان داستان در سیر وقایع تردید می‌کند.

داستان کتاب مانون لسکو انسان را در مدرن‌ترین حالتش توصیف می‌کند. انسانی که اگرچه پاک‌نهاد است، اما عشق و لذت را در روی زمین جست‌وجو می‌کند و با آنکه به آسمان‌ها ایمان دارد، معنای عشق را در انسان دیگری می‌یابد؛ داستانی آمیخته به عشق پرشور و خیانتی که ضرورت خطاپذیری انسان است، با این حال، این نیروی عظیم عشق است که با قدرت، نه تنها از میان لذایذ و ظواهر زندگی، که در میان رنج و مصایب فراوان سر بیرون می‎آورد و پیروز میدان است.

بیشتربخوانید:

کتاب سال بلوا

 

 

نویسنده بر بستری از تقابل لذت و فضیلت، پرده از ایدئولوژی خطرناکی برمی‌دارد که با اتکا به تقدس عشق، جهان فردی‌ خلق می‌نماید که در آن فحشا، سرقت، قتل و غیره، قابل توجیه است و پهلو به پهلوی پندارهای مذهبی سعی بر ارزش‌گذاری مباحث ایدئولوژیک دارد. دلالت‌های شخصی که با اتکا به دلایل درونی (بلاهت) یا بیرونی (مذهب) تلاش می‌نماید ویرانی حاصل را توجیه نماید اما آبه پره‌وو تقوای برآمده از آموزه‌های مذهبی را یک نوع آشفتگی عاطفی معرفی می‌نماید چنان که در روند داستان نشان می‌دهد بلاهت و حماقت مذهب کلیسایی نمی‌تواند ارزش اخلاقی بیافریند.

 بیشتربخوانید:

درباره کتاب «خانواده تیبو»

 

 

 

مشخصات کتاب

عنوان: کتاب مانون لسکو

نویسنده: آبه پره‌وو

ترجمه: محمود گودرزی

انتشارات: نشر افق

تعداد صفحات: ۲۰۰

قیمت چاپ دوم: ۶۸۰۰۰ تومان

بیشتربخوانید:

کتاب بخوانیم : کتاب «درباره خوب بودن»

کتاب بخوانیم : بدن هرگز دروغ نمی‌گوید

 

 

برچسب ها: مطالعه، معرفی کتاب، کتاب، رمان، کتاب خوب تعداد بازديد: 78 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز