Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 14:17

16
تیر
کـتاب بخوانیم : بدن هرگز دروغ نمی‌گوید

کـتاب بخوانیم : بدن هرگز دروغ نمی‌گوید

کتاب بدن هرگز دروغ نمی‌گوید با عنوان انگلیسی The Body Never Lies و نیز با عنوان فرعی اثرات پایدار تربیت خشن اثری از آلیس میلر نویسنده سوئیسی است که در آن به بررسی رنج‌های ما در کودکی

به قلم : مهشید موسوی

 

تحریریه زندگی آنلاین : کتاب بدن هرگز دروغ نمی‌گوید با عنوان انگلیسی The Body Never Lies و نیز با عنوان فرعی اثرات پایدار تربیت خشن اثری از آلیس میلر نویسنده سوئیسی است که در آن به بررسی رنج‌های ما در کودکی و طبیعتاً اثرات آن به هنگام بزرگ شدن می‌پردازد. ممکن است در مواجهه با این کتاب احساسات متفاوتی داشته باشیم اما در هر صورت مباحث مطرح شده توسط میلر شایسته توجه هستند. آلیس میلر، روانکاو و نویسنده سوئیسی متولد لهستان، کتاب‌های زیادی درباره علل و نتایج کودک‌آزاری و خشونت علیه کودکان نوشته است. او با نظریه‌های سنتی روان‌کاوی مخالف است و اعتقاد دارد تنبیه بدنی و دیگر روش‌های تحقیرآمیز تربیت کودک، آسیب جدی به مغز کودک وارد می‌کند. میلر چند اثر هم درباره خشونت‌ها و دوران کودکی دیکاتورهای بی‌رحم نوشته است.

بیشتربخوانید:

کتاب بخوانیم: چگونه با مشکلات رفتاری کودکم برخورد کنم؟!

 

 

 

موضوع کتاب بدن هرگز دروغ نمی‌گوید

آلیس میلر خود می‌گوید موضوع اصلی همه کتاب‌هایش بررسی اثراتی است که در نتیجه انکار رنج‌های دوران کودکی در ما باقی می‌ماند. و در هر کدام از کتاب‌هایش به جنبه خاصی از این تاثیرات اشاره می‌کند. در این کتاب نیز به بررسی تاثیراتی می‌پردازد که انکار هیجانات قوی و واقعی روی بدن ما می‌گذارد. میلر در این مورد در پیشگفتار کتابش می‌نویسد:

طبق دانش و تجربه شخصی من از روان‌درمانی، و نیز روایت‌هایی که از افراد زیادی شنیده‌ام، افرادی که در کودکی آزار دیده‌اند تنها زمانی می‌توانند فرمان چهارم از ده فرمان* را انجام دهند که از احساسات واقعی خود فاصله بگیرند و آنها را به‌شدت سرکوب کنند. این افراد نمی‌توانند پدر و مادر خود را دوست داشته باشند و به آنها احترام بگذارند، زیرا هنوز ناخودآگاه از آنها می‌ترسند؛ آن‌ها هر قدر هم تلاش کنند نمی‌توانند رابطه‌ای راحت و مطمئن با والدین خود برقرار کنند.

شخصاً نسبت به کتاب بدن هرگز دروغ نمی‌گوید هزاران احساس متناقض را تجربه کردم. در اینجا تلاش می‌کنم با نوشتن در مورد آن حس خودم نسبت به کتاب‌ را پدیدار کنم. بنابراین مطالبی که در اینجا می‌خوانید صرفاً واکاوی خوانده‌ها و نتیجه‌گیری‌های شخصی من از این کتاب است. از آموزه‌های سرخپوست‌ها می‌توان آموخت که توجه به ندای بدن و اعضا و جوارح‌مان‌ ما را با ابعاد جدیدی از روحمان آشنا می‌کند. عضو آسیب دیده همیشه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد که توجه به آن می‌تواند ما را به زخم‌های خون‌چکانی در کودکی رهنمون کند. و متعاقب آن توجه، درد ناپدید می‌شود. از سویی مثل هر درد جسمانی، توسل به مسکن‌ها می‌تواند ما را فرسنگ‌ها از هدف دور کند.

بخش اعظمی از کتاب بدن هرگز دروغ نمی‌گوید یا شاید بتوان گفت تمام آن حول همین موضوع می‌گردد که «شما مجبور نیستید والدین بی‌رحمی که در کودکی با شما بدرفتاری می‌کردن را دوست داشته باشید!» بنابراین بیاید با خودمان صادق باشید. صرف اینکه خدا و جامعه می‌گویند یا چون آنها پدر و مادرتان هستند و ‌شما با بخشش قلب خودتان را صاف می‌کنید، نباید تلاش کنید حس واقعی‌ای که دارید نادیده بگیرید. اگر نسبت به آنها احساس خشم و‌ نفرت می‌کنید خودتان را ندامت نکنید. احساسات خود را بپذیرید تا دردهای ناشناخته‌ای که به واسطه‌ی این انکار به بدن‌تان تحمیل کردید بهبود پیدا کنند. البته که لازم نیست تجربیات دلخراش کودکی‌تان را‌ به دیده‌ی اغماض بنگرید و بعد تلاش کنید حسی که در شما نیست را به فرزندان‌تان منتقل کنید. اگر شما در کودکی عشقی از والدین خود دریافت نکرده باشید در بزرگسالی مدام به دنبال جبرانی برای آن می‌گردید و قادر نخواهید بود عشقی هم به دیگران ارزانی کنید.

 بیشتربخوانید:

کتاب بخوانیم: عاقلانه انتخاب کنید و عاشقانه ازدواج کنید!

کتاب بخوانیم: چگونه با مشکلات رفتاری کودکم برخورد کنم؟!

 

 

 

مشخصات کتاب

کتاب بدن هرگز دروغ نمی‌گوید

نویسنده: آلیس میلر

ترجمه: امید سهرابی‌نیک

انتشارات: نو

تعداد صفحات: ۲۳۰

قیمت چاپ اول: ۳۳۰۰۰ تومان

ده فرمان منظور دستورهای مذهبی است که از جانب خدا بر موسی وحی شد. فرمان چهارم می‌گوید: «پدر و مادر را احترام بگذار.»

 

برچسب ها: مطالعه، معرفی کتاب، کتاب، ترجمه کتاب تعداد بازديد: 152 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز