Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 14:01

28
بهمن
خودکفایی در تولید گندم از رویا تا واقعیت

خودکفایی در تولید گندم از رویا تا واقعیت

امنیت غذایی امروزه مهمترین نقش را در مناسبات سیاسی دنیا دارد، بنابراین کشورها دو سیاست عمده را در این راستا دنبال می کنند نخست اینکه برای افزایش خودکفایی و خود اتکایی در محصولات اساسی تلاش می کنند

به قلم : د کتر مهد ی کریمی تفرشی*

 

تحریریه زندگی آنلاین : امنیت غذایی امروزه مهمترین نقش را در مناسبات سیاسی دنیا دارد، بنابراین کشورها دو سیاست عمده را در این راستا دنبال می کنند نخست اینکه برای افزایش خودکفایی و خود اتکایی در محصولات اساسی تلاش می کنند دوم تا جایی که می توانند ذخایر کالاهای اساسی را افزایش می دهند که در این زمینه چین مهمترین کار را انجام داده و نیمی از گندم صادراتی دنیا را ذخیره کرده است.

حدود ۶۰ درصد سطح مزارع جهان را غلات تشکیل می دهد که از این مقدار ۳۳ درصد به کشت گندم اختصاص دارد. گندم، مستقیماً با تغذیه و اقتصاد جهانی رابطه دارد و بیش از ۳۵ درصد از جمعیت جهان، از لحاظ تغذیه ای به گندم وابسته اند. از نظر تهیه نان و ارزش نانوایی، آرد هیچ یک از غلات به پای آرد گندم نمی رسد. گندم بخاطر نقش مهمي كه  در عرصه سياسي و اقتصادي كشورها به خصوص كشور هاي در حال توسعه ايفا مي كند، يك محصول استراتژيك در تمام دنيا به حساب مي آيد.

کشور پهناور ایران با دارا بودن ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهانی، جزو معدود کشورهای جهان است که دارای آب و هوای چهار فصل است، این امکانات مهم به تنهایی می‌تواند یکی از بزرگترین مزیت‌های کشور در توسعه بخش کشاورزی باشد. ایران با تولید بیش از ۱۴ میلیون تن گندم در برخی سال‌ها موفق شده است به خودکفایی نزدیک شود. با اين حال عليرغم بهره مندي از استعدادها و ظرفيتهاي بالقوه كشور، ميزان واردات ما نسبت به گذشته افزايش بيشتري يافته است.به گونه اي كه 30 تا 50 در صد گندم مورد نياز داخلي در ازاي صدور نفت ،‌ از خارج وارد وتأ‌مين مي گردد . روند رو به رشد جمعیت و بالا گرفتن مصارف سرانه انسانی، موجب شده که هر سال میزان مصرف گندم زیادتر شده و در شرایط تولید نسبتاً مساوی، پیوسته بر میزان واردات اضافه گردد.

بیشتربخوانید:

خودکفایی دارویی دستاورد تاب‌آوری در شرایط تحریم ( قسمت اول)

 

 

مصرف سالانه گندم ایران حدود ۱۱.۵ میلیون تن است که با توجه به پیش‌بینی برداشت حداکثر ۹ میلیون تن گندم در سال ۱۴۰۱، دولت برای امسال باید حداقل ۲.۵ میلیون تن گندم وارد کند.

 بر طبق بررسي هاي انجام گرفته، سالانه مبلغ كلاني ارز به واردات گندم اختصاص مي يابد ‌بطوريكه بيش از 90 در صد يارانه هاي اعطايي دولت به كالا هاي اساسي، صرف واردات گندم وتوليد و توزيع آن مي شود. توليد گندم در كشور به دليل مشكلا ت جغرافيايي طبيعي و كمبود منابع مالي و تأسيساتي در زمينه شبكه هاي آبياري و زهكشي،‌ رواج كشت سنتي و ديم،‌ عدم توسعه مكانيزاسيون، در دسترس نبودن بذور مرغوب وكودهاي مناسب شيميايي، مشكلات آب و خاك و عدم دسترسي به تكنولوژي و علوم روز، ضعف بازاريابي و بازار رساني و ... نتوانسته از روند رو به رشد مطلوبي بر خوردار باشد . نان گندم یکی از ضروری‌ترین مواد غذایی و قوت اصلی اکثریت عظیمی از مردم کشورمان را تشکیل می‌دهد. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، در پایان اسفند ۱۴۰۰، گروه نان و غلات با تورم ۴.۸۷ درصدی نسبت به یک ماه پیش از آن، بالاترین تورم ماهانه را داشت. در بهمن ۱۴۰۰، نیز این گروه کالایی تورم بسیار بالایی را ثبت کرد. بر این اساس، تورم ماهانه گروه نان و غلات در بهمن‌ ۱۴۰۰ به عدد ۷.۶ درصد رسید که از آذر ۱۳۹۳ بی‌سابقه بود. ثبت این رکوردهای تورمی برای نان و غلات در زمستان گذشته در حالی است که متوسط رشد ماهانه شاخص تورم در این فصل نزدیک به دو درصد بود.

بیشتربخوانید:

اهمییت امنیت غذایی در کودکان را می دانید؟

 

 

با توجه به افزایش هزینه گندم وارداتی از یک سو و سیاست‌های دولت در خصوص ارز ترجیحی کالاهای اساسی، می‌توان انتظار داشت که در سال جاری قیمت نان بیشتر افزایش یابد. البته دامنه این مسئله تنها به نان محدود نیست و کالاهای خوراکی دیگر با پایه آرد نیز همین روند را در پیش خواهند داشت. بنابراین پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده قدرت خرید مردم برای تامین نان بیشتر تحت‌فشار قرار گیرد. و اگر تحولی اساسی در عرصه خودکفایی گندم در کشور صورت نگیرد قطعا این فشار در سالهای آتی نیز با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت. خرید تضمینی دولت با قیمت مناسب، گسترش چتر بیمه محصولات کشاورزی و حذف دلال بازی‌های مرسوم همراه با کاهش واردات منجر به افزایش انگیزه کشاورزان و تقویت بنیان کشاورزی در کشور خواهد شد. منابع خاک برای خودکفایی گندم در کشور فراهم است و بهبود نظام آبیاری ظرفیت جدید می‌تواند برای افزایش تولید گندم باشد و انتخاب توسعه تولید گندم، "تولید بیشتر با آب کمتر" وبهینه سازی نظام آبیاری است. به منظور افزایش تولید محصولات زراعی در واحد سطح، انجام عملیات به نژادی و به زراعی ضروری است، و هنگامی که این دو روش همراه با یکدیگر بکار گرفته شوند از ثمربخشی بیشتری برخوردار خواهند بود.

موضوع تامین بذر باکیفیت و مقرون به صرفه موضوع بسیار حیاتی است و اهمیت آن از افزایش قیمت خرید تضمینی گندم کمتر نیست. توسعه تولید دانش بنیان و معرفی ارقام مقاوم به شوری خاک و کم آبی هم ظرفیت تازه‌ای ایجاد خواهد کرد و البته اصلاح الگوی مصرف و فرهنگ مصرف بهینه گندم و نان هم ظرفیت دیگری برای استقرار خودکفایی پایدار در تولید گندم است. توسعه مراکز دانش بنیان در حوزه کشاورزی بویژه در سالی که تولید دانش بنیان مورد توجه ویژه رهبری قرار گرفته از موضوعاتی است که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده و به یک بازنگری جدی و برنامه ریزی اصولی نیاز دارد.

تحولات اخیر جنگ روسیه و اکراین نشان داد که یک محصول استراتژیک مثل گندم حتی می تواند قدرتمندتر از سلاح نظامی عمل کند و کشورهایی که غول تولید گندم در جهان هستند می توانند با تحریم صادرات این محصول کل معادلات اقتصادی جهان را بر هم بریزند.

بیشتربخوانید:

تغییرات اقلیمی تهدیدی برای امنیت غذایی

 

 

حال این سوال مهم مطرح می شود که چرا ایران که از اولین کشورهای جهان در تاریخ تولید گندم می باشد و بخشی از تمدن دنیا با تولید گندم در ایران شکل گرفته و از ایران به سایر نقاط جهان گسترش یافته، علیرغم داشتن شرایط مساعد آب و هوایی و خاک حاصلخیز و پتانسیل های بالای کشاورزی هنوز در تولید این محصول به خودکفایی کامل نرسیده و هم اکنون یکی از وارد کنندگان اصلی گندم در جهان است؟

* رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو

رئیس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها و هلدینگ آل ام کاتی (MKT GROUP) 

ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور، رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی های توزیع و فروش محصولات غذایی،  نائب رئیس  هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران،  عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی کشور، کارآفرین برتر جهان اسلام

بیشتربخوانید:

تاثیر شیوع کرونا بر وضعیت صنعت غذا

 

 

 

برچسب ها: نان، مواد غذایی، گندم، غلات، آرد، امنیت غذایی، کشاورزی، کالاهای اساسی، د کتر مهد ی کریمی تفرشی، تولید تعداد بازديد: 106 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز