Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 14:11

2
خرداد
کـتاب بخوانیم : آیا مادر خوبی هستم

کـتاب بخوانیم : آیا مادر خوبی هستم

کتاب آیا مادر خوبی هستم اثر عبدالحسین رفعتیان است که تحصیلات خود را در زمینه روانپزشکى – روانکاوى در پاریس گذرانده است و عضو کالج ملى روانپزشکى فرانسه نیز می‌باشد، به مدت پانزده سال در پاریس

به قلم : مهشید موسوی

 

تحریریه زندگی آنلاین : کتاب آیا مادر خوبی هستم اثر عبدالحسین رفعتیان است که تحصیلات خود را در زمینه روانپزشکى – روانکاوى در پاریس گذرانده است و عضو کالج ملى روانپزشکى فرانسه نیز می‌باشد، به مدت پانزده سال در پاریس و پس از آن از سال ١٣٧١ در ایران به درمان، تألیف کتب روانشناسى و تدریس مشغول بوده است.

پشت جلد کتاب آیا مادر خوبی هستم آمده است:

در این کتاب به معیارها و ابزارهایى اشاره مى‌شود که یک مادر براى رسیدن به بلوغ عاطفى و پرورش دادن کودکى سالم نیاز دارد. معیارهایى که شاید با باورهاى فعلى مادران متفاوت و دور از ذهن آنان باشد. اما اگر کمى به کاربردى و مؤثر بودن باورهاى فعلى خود بیندیشند و باورهاى نادرست خود را اصلاح کنند، درمى‌یابند که با توجه به نکات مطرح شده در این کتاب و با استفاده از معیارها و پیشنهادهاى آن مى‌توانند فرزندان سالم‌ترى پرورش دهند و عامل موثرى باشند در ایجاد جامعه‌اى سالم‌تر، بهتر و پربارتر.

بیشتربخوانید:

کتاب بخوانیم: چگونه با مشکلات رفتاری کودکم برخورد کنم؟!

 

 

 

محتوای کتاب

کتاب شامل مجموعه گفت و گوهایى است که ویراستار کتاب، على طاهرى، با دکتر عبدالحسین رفعتیان در بابِ مادرى کردن انجام داده است. ساختارِ گفتگو محور کتاب سبب شده است تا دنبال کردنِ مطالب و نکته بردارى از این مصاحبه براى خواننده‌اى که به قصد یادگیرى کتاب را مى‌خواند، آسان شود. از این رو هر بخش از مصاحبه زیر لواىِ تیترى ارائه شده است و این جزء‌بندى مى‌تواند به جستجوى راحت مطلب چه در کتاب و چه در ذهن کمک شایانى کند.

رفعتیان در مقدمه از لزومِ شکل‌گیرى بسترى در خانواده مى‌گوید که همانند گهواره‌اى امن آماده فراهم آوردن آسایش براى کودک و مادر است. پدر و مادرى که با تولد و رشد کودک، بار دیگر مراحل کودکى، نوجوانى و جوانى را مى‌گذرانند.

دوباره طى کردن مراحل اولیه‌ى زندگى همراه فرزند، از یک جهت به والدین امکان مى‌دهد که به سیر زندگى خود نگاهى بیندازند و در صورت امکان جاهایى را اصلاح، ترمیم یا پُر کنند و همچنین کودک درون خود را بشناسند و یاد بگیرند که چگونه بالغانه رفتار کنند. و از جهت دیگر به والدین مى‌آموزد و مى‌قبولاند که فرزندشان در حال بزرگ شدن است. و بزرگ شدن فرزند، با آنکه شیرین و دلپذیر است، اما گاهى به والدین یادآورى مى‌کند که زمان دارد مى‌گذرد و آنان دارند پیر مى‌شوند. این عامل در موارد زیادى آنان را وادار مى‌کند که به صورت ناخودآگاه رشدکردن و بزرگ شدن فرزندشان را انکار کنند تا پیرشدن خود را نادیده بگیرند. کودک هم مثل همیشه قرارداد و فرمان ناگفته مادر را مى‌پذیرد و پذیرفتن این نقش یعنى ساکن ماندن در نقش کودک و بزرگ نشدن، مشکلات

 بیشتربخوانید:

کتاب بخوانیم: عاقلانه انتخاب کنید و عاشقانه ازدواج کنید!

کتاب بخوانیم: چگونه با مشکلات رفتاری کودکم برخورد کنم؟!

 

 

رفعتیان در مقدمه کتاب «مادر خوب» را چنین معنا مى‌کند:

«مادر خوب» به اندازه‌ى کافى و بنا بر مقتضیات سنى، توانایى‌ها و نیازهاى فرزندش در کنار او خضور دارد و نیازهاى فرزندش را در زمان مناسب و پس از درخواست او، به شیوه‌اى مناسب رفع مى‌کند. «مادر خوب» کسى است که به بلوغ عاطفى رسیده و براى پرورش دادن یک کودک سالم آماده است و هویت فرزندش را به عنوان یک شخص مجزا و مستقل به رسمیت مى‌شناسد.

 

مشخصات کتاب

عنوان: آیا مادر خوبی هستم

نویسنده: دکتر عبدالحسین رفعتیان

انتشارات: قطره

تعداد صفحات: ۱۱۸

قیمت چاپ ششم: ۱۰۰۰۰ تومان

برچسب ها: مطالعه، معرفی کتاب، کتاب، نمایشگاه کتاب، رمان، خرید آنلاین، کتاب روانشناسی تعداد بازديد: 194 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز