Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 19:09

5
اردیبهشت
کتاب بخوانیم : زنده باد زندگی

کتاب بخوانیم : زنده باد زندگی

کتاب زنده باد زندگی یک اثر بسیار کوتاه از فیلمنامه‌نویس و مترجم ایتالیایی پینو کاکوچی است که درباره زندگی فریدا کالو – نقاش مکزیکی و یکی از زنان نامدار تاریخ هنر معاصر که به خاطر خودنگاره‌های

تحریریه زندگی آنلاین : کتاب زنده باد زندگی یک اثر بسیار کوتاه از فیلمنامه‌نویس و مترجم ایتالیایی پینو کاکوچی است که درباره زندگیپینو کاکوچی– نقاش مکزیکی و یکی از زنان نامدار تاریخ هنر معاصر که به خاطر خودنگاره‌های هنرمندانه‌اش، مشهور است – منتشر شده. از نشر ثالث کتاب کامل‌تر و حجیم‌تری درباره زندگی این نقاش مکزیکی منتشر شده است اما کتاب حاضر کمتر از صد صفحه است که شامل عکس‌ها و نقاشی‌های فریدا کالو نیز می‌باشد.

فریدا کالو در سال ۱۹۰۷ در مکزیکوسیتی به دنیا آمد و زندگی پرفراز و نشیبی را از سر گذراند. پدرِ فریدا از عکاسان مشهور مکزیک بود که در دوران کودکی دخترش، عکس‌های زیادی از او گرفته است. اما حوادث زندگی به گونه‌ای باورنکردنی برای فریدا رقم خورد؛ فقط هجده سال داشت و در دانشگاه در رشته پزشکی تحصیل می‌کرد که در تصادف وحشتناک اتوبوس دچار آسیب‌های شدید بدنی شد. پس از این تصادف و بستری شدن بود که فریدا برای فرار از سکونِ بستر به نقاشی کشیدن روی آورد.

پس از حادثه تصادف، نامزد فریدا از ازدواج با او منصرف شد و این مسئله، زمینه‌ای شد برای آشنایی فریدا با دیه‌گو ریورا، نقاش معروف مکزیکی که در نهایت این آشنایی به ازدواج آن دو ختم شد که جریان زندگی این دو نقاش مکزیکی به شکل خلاصه در کتاب حاضر پرداخته شده است. البته ماجراها و داستان‌های زندگی فریدا بسیار بیشتر از چیزی است که در کتاب زنده باد زندگی آمده است اما در این کتاب به بخش‌های پررنگی از زندگی فریدا پرداخته شده است. فریدا در سال ۱۹۵۴ بر اثر انسداد جریان خون درگذشت.

بیشتربخوانید:

کتاب بخوانیم: چگونه با مشکلات رفتاری کودکم برخورد کنم؟!

 

 

 

پشت جلد کتاب چنین آمده است:

آندره برتون فریدا را چنین توصیف می‌کرد: «یک بمب پیچیده شده در روبان ابریشم.» رفتاری سرکشانه با افکاری ویرانگر. با جوری از زیبایی که برای هرکس قابل درک نبود. با صدای قوی و خنده‌هایی انفجاری و چشمانی نافذ و تا ابد زنده که هرگز بسته نمی‌شوند و به ما که اتوپرتره‌هایش را نگاه می‌کنیم، خیره مانده‌اند. همان‌طور که در دفترچه‌اش کمی قبل از سیزدهم ژوئیه ۱۹۵۴ نقاشی کرد که: «من به نوشتن برایت ادامه خواهم داد، همیشه.»

 

کتاب زنده باد زندگی

این کتاب شبیه اتوبیوگرافی است با این تفاوت که نویسنده آن فریدا کالو نیست. پینو کاکوچی در کتاب زنده باد زندگی از زبان فریدا کالو از رنج‌ها و سختی‌هایی که کشیده می‌گوید. از رنج عشق و شاید مهمتر از هر چیز دیگری از نقاشی صحبت می‌کند. بخش دوم کتاب شامل مستندات بیشتری از زندگی و مرگ فریدا کالو است. در آخر نیز نویسنده به شکل خلاصه از رابطه خود و این نقاش مکزیکی و از انگیزه‌اش برای نوشتن کتاب می‌گوید.

فریدا توانست درد خود را به هنر تبدیل کند هر چند خود معتقد بود زبان قادر به بیان درد نیست. او معتقد بود صرفاً خود واقعی‌اش را به تصویر می‌کشد چون آدم با رنج تنهاست، چون رنج تنهایی می‌آورد و چون او خود درد و رنج بود و حاصل این یکی شدن، انقلابی درونی بود. انقلابی که مرز بین خیال و واقعیت و مرگ و زندگی را چنان یکی کرده بود که گویی حقیقتی جز آن‌چه او به تصویر می‌کشید وجود نداشت. حقیقتی که خود فریدا بود. حقیقتی که روح مکزیک بود و نمایان‌گر ریشه‌های آبا و اجدادی‌اش بود.

 بیشتربخوانید:

کتاب بخوانیم: عاقلانه انتخاب کنید و عاشقانه ازدواج کنید!

کتاب بخوانیم: چگونه با مشکلات رفتاری کودکم برخورد کنم؟!

 

 

 

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم:

اما چه کسی تصمیم گرفت که من باید تمام روزها و شب‌های این زندگی جنایتکار در حال جنگیدن باشم؟ برای چه و برای که باید بجنگم؟ و مرز میان رنج بردن شرافتمندانه و ناپسند کجاست؟ مرگ ممکن است بی‌رحم، ناروا یا خائن باشد… اما فقط زندگی می‌تواند پوچ، مبتذل و تحقیر کننده باشد. من با خوشحالی منتظر رفتنم و امیدوارم که دیگر هرگز برنگردم.

بدون تردید نوع نگاه این نقاش مکزیکی به زندگی، خواننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. درباره فریدا فیلم و مستندهای زیادی وجود دارد اما پیشنهاد می‌کنم این کتاب کوتاه را نیز برای آشنایی با فریدا کالو بخوانید.

 

مشخصات کتاب

عنوان: زنده باد زندگی

نویسنده: پینو کاکوچی

ترجمه: نیکو عسگری

انتشارات: ثالث

تعداد صفحات: ۸۰

قیمت چاپ سوم: ۳۲۰۰۰ تومان

عکس‌دار

 

 

برچسب ها: مطالعه، معرفی کتاب، کتاب، کتابخوانی تعداد بازديد: 186 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز