Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 11:36

28
دی
کتاب بخوانیم : خانم دالاوی

کتاب بخوانیم : خانم دالاوی

دغدغه‌ی ویرجینیا وولف این بود که با واژه‌ها هیجان، درد، زیبایی و ترس‌های دوران مدرن را به تصویر بکشد. وولف در کتاب خانم دالاوی یک روز از زندگی زنی اشرافی به نام کلاریسا دالاوی را در انگلستان پس از جنگ جهانی اول روایت می‌کند.و

تحریریه زندگی آنلاین : دغدغه‌ی ویرجینیا وولف این بود که با واژه‌ها هیجان، درد، زیبایی و ترس‌های دوران مدرن را به تصویر بکشد. وولف در کتاب خانم دالاوی یک روز از زندگی زنی اشرافی به نام کلاریسا دالاوی را در انگلستان پس از جنگ جهانی اول روایت می‌کند. روایتی سخت و دشوار که هر خواننده‌ای توانایی ارتباط برقرار کردن با آن را ندارد.

ویرجینیا وولف رمان‌نویس، مقاله‌نویس، منتقد، فمینیست و از زنان برجسته زمان خود بود که رمان‌های مهمی خلق کرده است. زندگی وولف فراز و نشیب بسیار داشت اما او از جوانی همواره رویای نویسندگی در سر داشت و به همین دلیل به دنبال استقلال مادی و معنوی بود. استقلالی که بعدها به شکلی جالب به دست می‌آورد و در کتاب اتاقی از آن خود به آن اشاره می‌کند. وولف در طول زندگی بارها دچار بیماری روانی شد و نهایتاً در سال ۱۹۴۱ به زندگی خود پایان داد.

 بیشتربخوانید:

کتاب بخوانیم: چگونه با مشکلات رفتاری کودکم برخورد کنم؟!

 

 

درباره کتاب خانم دالاوی

کتاب خانم دالاوی شاهکار ویرجینیا وولف است و همواره از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و ماندگارترین کتاب‌های ماندگار در تاریخ یاد می‌شود. در پشت جلد کتاب، درباره این رمان آمده است:

خواندن این رمان تجربه‌ای است منحصربه‌فرد که در آن همراه با راوی از ضمیر هشیار به ضمیر ناهشیار می‌لغزیم؛ شخصیت‌ها را از درون و بیرون می‌بینیم؛ از ذهنی به ذهن دیگر نفوذ می‌کنیم؛ از خیال به واقعیت و از خاطره به این دم، اکنون، که پیوسته در تغییر است و سنگین‌بار از تمام لحظه‌های پیشین، تمامی تاریخ، پیش از تاریخ. وولف شیوه‌ای را که برای نوشتن این رمان کشف کرده چنین وصف کرده است: «غارهای زیبایی پشت‌شخصیت‌هایم حفر می‌کنم… قضیه این است که غارها به هم متصل شوند و هرکدام در لحظه حال به روشنایی روز بیایند.» تعریف وولف از سبک خود می‌تواند راهنمای خواننده نیز باشد. ما خوانندگان با او به اعماق می‌رویم، به زیر سطح واقعیت که مرزی با خیال ندارد، سیال است، به غار تیره و دورِ روح، آنجا که ذهن هر فرد به ذهن دیگران می‌پیوندد، به مغازه‌ای وسیع که همه نقب‌ها به آن ختم می‌شود و در نهایت به روشنایی ختم می‌شود. بنابراین ضروری است که خواننده در اعماق، راه را گم نکند و به سمت روز حرکت کند تا بتواند کتاب را به خوبی درک کند.

 بیشتربخوانید:

کتاب بخوانیم: عاقلانه انتخاب کنید و عاشقانه ازدواج کنید!

کتاب بخوانیم: چگونه با مشکلات رفتاری کودکم برخورد کنم؟!

 

 

 

کتابی که باید دوبار بخوانیم

نوشتن از رمان «خانم دالاوی» همان اندازه برایم سخت است که خواندش در اولین تلاش. تقریباً هر خواننده‌ای که برای اولین بار سراغ این رمان می‌رود، می‌داند که باید دوباره به سراغ آن بیاید. و به این شکل بود که ضمن لذت از خوانش مجدد با دنیای عجیب جملات ویرجینیا وولف بیشتر اُخت گرفتم. رمان خانم دالاوی مملو از ارجاعات به آثار ادبی بزرگی چون «کمدی الهیِ» دانته، «دل تاریکیِ» جوزف کنراد، «ادیسه‌» هومر و چند اثر از شکسپیر است. مملو از اشارات و تشبیهاتی که گاه درکشان می‌کنی و گاه نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

کلاریسا دالاوی زنی میانسال و حدوداً ۵۲ ساله است. کل داستان مربوط به یک روز از ماه ژوئنِ سال ۱۹۲۳ است. صبح‌ این‌روز خانم دالاوی درحالی که خدمتکارانش مشغول تدارک مقدمات مهمانی شب هستند، برای گرفتن گل از خانه خارج می‌شود. کلاریسا به گلفروشی می‌رود و برمی‌گردد، در اتاقش مشغول آماده‌سازی لباس مهمانی است که دوست دوران جوانی‌اش پیتر که از قضا خواستگار عاشق‌پیشه و پروپاقرصش بوده، به دیدارش می‌آید. شب، مهمان‌ها یکی‌یکی می‌آیند و مهمانی تا بامداد برقرار است. در این ۲۴ ساعت، خانم دالاوی گذشته و کل زندگی‌اش را در ذهن خود احیا می‌کند. (جریان سیال ذهن در کتاب حاکم است).

 

داستان کتاب درباره کیست؟

در واقع در کتاب خانم دالاوی ما به زنی روبه‌رو هستیم که خود تازه از بستر بیماری برخاسته و حال که با پیر شدن، شب‌ها تنها به بستر رفتن و خوابیدن و حتی مرگ کنار آمده، زندگی خود را با دوستان گذشته و حال خود در میهمانی شبانه زنده می‌کند.

رمان به نوعی تکرار گذشته در حافظه است. در حافظه‌ی شخصیت‌های این داستان و در حافظه‌ی راوی داستان. داستانی چند صدایی؛ صدایی از انواع روابط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و عاطفی انسان‌هایی در کنار هم و به دور از هم. که راوی بدون هیچ گذاری از ذهن شخصیتی بیرون و وارد ذهن شخصیت دیگر می‌شود.

شخصیت‌هایی که خود در تنهایی و خیالات خود اسیرند. که جهان‌بینی و بینش آن‌ها از درک دنیایی که پیوسته توضیح‌ناپذیرتر می‌شود، عاجزند. در اروپای قرن بیستی که الگوهای سنتی آن شکسته می‌شود. با انسان‌هایی که سعی دارند به نوعی کنترل جامعه و سنت‌ها را به دست گیرند. با مردانی‌ که کشتار جنگ و موج انفجار و سربازان قربانی را فراموش نکرده‌اند و حال خود رفته رفته فراموش می‌شوند. با صدای هزل‌آلود زنانی که نظام مردسالارانه را زیر سؤال می‌برند.. با صدای رمانتیک گذشته‌ای عاشقانه که فراموش نشده… گذشته‌ای که یاد و خاطره‌اش باعث ایستایی زمان و آسیب دیدن هر حس و عاطفه‌ای در حال و آینده شده. بنابراین به طور کلی درباره کتاب خانم دالاوی می‌توان گفت که این رمان از زندگی و مرگ، جنون و عقل، نظام اجتماعی، جنون و خودکشی می‌گوید و جهان را از منظر عاقلان و دیوانگان بررسی می‌کند.

 

مشخصات کتاب

عنوان: خانم دلوی

نویسنده: ویرجینیا وولف

ترجمه: فرزانه طاهری

انتشارات: نیلوفر

تعداد صفحات: ۴۳۰

قیمت چاپ چهارم – سال ۱۳۹۷: ۵۸۰۰۰ تومان

برچسب ها: مطالعه، کتاب تعداد بازديد: 136 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز