Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 20:06

18
آبان
حذف ستاره پورتو در آستانه دو بازی حساس تیم ملی ؛ حق با اسکوچیچ است؟

حذف ستاره پورتو در آستانه دو بازی حساس تیم ملی ؛ حق با اسکوچیچ است؟

خداداد عزیزی گفت: مهدی طارمی ستاره بی‌رقیب فوتبال ما در ۱۰سال گذشته بوده است و نباید او را از تیم ملی یک کشور گرفت.

به گزارش روزنامه صبح نو  «بازیکنان ایران در توانایی تاکتیکی ضعیف هستند» این جمله سوژه اصلی حاشیه‌ها و بحران اخیر فوتبال ملی ایران در هفته‌های گذشته بوده که حالا و در حساس‌ترین مقطع، آماده‌ترین بازیکن فعلی تیم ملی را از فهرست اسکوچیچ خارج کرده است. دراگان اسکوچیچ در گفتگو با یک سایت کروات این جمله جنجالی را بر زبان آورد.

هرچند این اظهارات مقدمه و موخره‌ای دارد که نشان می‌دهد در قالب یک بحث کاملا فنی و تخصصی مطرح شده، از سویی چلنگر مترجم سنتی کروات‌ها در ایران که حدود ۳۰ سال وظیفه ترجمه اظهارات مربیان قبلی تیم‌ملی، پرسپولیس و باشگاه‌های دیگر را برعهده داشته اساسا معتقد است این ترجمه نادرست تحلیل صحیحی از اظهارات تیم‌ملی در خصوص بازیکنان ایرانی به همراه نداشته و طبیعتا باعث یک سوءتفاهم بزرگ شده است!

اما مهدی طارمی قبل از همه این توجیهات به جمله جنجالی سرمربی با یک توییت واکنش نشان داد و نوشت: «باید عرض کنم که بازیکنان ایرانی علاوه بر تکنیک فردی و جنگندگی و... ازلحاظ دانش فوتبال و تاکتیک خیلی درک بالایی دارند، ولی متاسفانه مشکلات جایی دیگر است. زنده‌باد ایران.»

طارمی، نماینده یک جریان

جایگاه اسکوچیچ در تیم‌ملی فوتبال ایران مستحکم نیست. حتی با وجود رکورد تاریخی پیروزی‌های پیاپی یا شکست‌ناپذیری در بازی‌های دوستانه و رسمی. این اصلی‌ترین عاملی است که موجب می‌شود مهدی طارمی به اظهارات اسکوچیچ چنین پاسخ صریحی بدهد. اواسط سال جاری بحث برکناری اسکوچیچ و حتی مذاکره با برخی گزینه‌ها برای جانشینی وی مطرح شد و گفته می‌شد مسوولان فدراسیون فوتبال به مربی کروات اعتقاد چندانی ندارند. همچنین بار‌ها اخبار و شایعاتی درخصوص اختلاف بازیکنان تیم ملی با اسکوچیچ مطرح شد و گزارش‌ها از نارضایتی ملی‌پوشان از عملکرد این مربی حکایت داشت.

آنچه مسلم است اسکوچیچ رزومه مناسبی برای رسیدن به نیمکت یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های فوتبال آسیا و خاورمیانه نداشته، از پرستیژ و کاریزمای کافی برخوردار نیست و درنهایت با توجه به شرایط اضطراری فدراسیون فوتبال و تیم‌ملی در این جایگاه قرار گرفت. همین مساله نارضایتی‌هایی را در سطح جامعه، رسانه‌ها و حتی اعضا و بازیکنان تیم‌ملی ایجاد کرده به‌شکلی که مهدی طارمی با صراحت پاسخ سرمربی تیم‌ملی را در فضای مجازی می‌دهد و درنهایت چنین بحران و حاشیه‌ای در آستانه دو بازی حساس مقابل لبنان و سوریه برای تیم‌ملی فوتبال ایران پیش می‌آید.

ستاره پورتو در سکوت حذف شد

پیش از اعلام فهرست جدید بازیکنان تیم‌ملی اخبار و شایعاتی درخصوص احتمال خط خوردن نام طارمی مطرح بود، اما این گزارش‌ها مورد تایید رسمی قرار نمی‌گرفت و درنهایت مهاجم آماده این روز‌های پورتو از فهرست تیم ملی جامانده تا شایعات رنگ واقعیت به خود بگیرد. این موضوع البته تنها موردتوجه رسانه‌های داخلی قرار نگرفت و حتی ابعاد و بازتاب گسترده بین‌المللی داشت؛ به‌طور مثال، روزنامه الرایه قطر در شماره روز گذشته خودش غیبت مهدی طارمی، مهاجم موفق باشگاه پورتو در اردوی تیم‌ملی ایران را مورد بررسی قرار داد. در این گزارش آمده است: مهدی طارمی، مهاجم باشگاه پورتوی پرتغال به اردوی تیم ملی ایران برای دو بازی پیش روی مقابل لبنان و سوریه دعوت نشده است.

دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم‌ملی ایران درخصوص دلیل غیبت طارمی توضیحی نداده درحالی‌که این بازیکن ۱۰ گل برای صدرنشین جدول لیگ پرتغال به ثمر رسانده و همکاری طارمی با آزمون در خط حمله تیم‌ملی ایران طی بازی‌های گذشته و صدرنشینی ایران در گروه بسیار تاثیرگذار بوده است. تیم‌ملی ایران تاکنون ۱۰ امتیاز از چهار بازی به دست آورده و بالاتر از کره‌جنوبی صدرنشین گروه است. خداداد عزیزی هم که یکی از منتقدان جدی سرمربی تیم ملی است، اعتقاد دارد اسکوچیچ با خط زدن نام طارمی اشتباه بزرگی مرتکب شده است.

او در این‌باره می‌گوید: مهدی طارمی درحال‌حاضر چه آقایان خوش‌شان بیاید یا نیاید برند فوتبال ایران در آسیا و دنیاست. او ستاره بی‌رقیب فوتبال ما در ۱۰سال گذشته بوده است و نباید او را از تیم ملی یک کشور گرفت. دعوت نکردن مهدی طارمی مثل این است که آرژانتینی‌ها مسی را دعوت نکنند یا اینکه فرانسه امباپه را خط بزند یا در آسیا کره‌جنوبی سون ستاره تاتنهام را نادیده بگیرد. این تصمیم مسخره و خنده‌دار است که یک بازیکن را به‌خاطر ابراز عقیده ساده خط بزنیم. این اشتباه بزرگ اسکوچیچ است.

حق با اسکوچیچ است؟

نام‌های بزرگ و ستاره‌های بزرگ تحت مدیریت نام و مربی بزرگی هم‌شأن با خود می‌توانند بالاترین کارایی مطلوب را داشته باشند، اما آیا دراگان اسکوچیچ در چنین جایگاهی قرار دارد؟

بازیکنان بزرگ، تاثیرگذار و لژیونر‌های شاخص تیم‌ملی که سال‌ها با کارلوس کی‌روش مقتدر و دارای رزومه در سطح جهانی همکاری داشته‌اند، طبیعتا به سوابق گزینه‌ای مثل اسکوچیچ نگاه می‌کنند و بر همین مبنا نمی‌توانند چنین تعامل دوجانبه‌ای با او و دستیارانش همچنین کادر فعلی تیم ملی داشته باشند. شاید کریم باقری موجه‌ترین و شناخته‌شده‌ترین عضو کادر فعلی تیم‌ملی است.

سرمربی با کمترین و پایین‌ترین رزومه ممکن که حتی سابقه قهرمانی در رده باشگاهی را نیز نداشته، سرپرستی که بدون سابقه سرپرستی در سطح حرفه‌ای فوتبال یکباره به تیم ملی رسیده و برخی دیگر از گزینه‌هایی که با شرایطی مشابه به تیم ملی ایران رسیده‌اند. این شاخصه‌ها موجب تضعیف جایگاه سرمربی و همکارانش روی نیمکت تیم‌ملی می‌شود و برای جبران همه کمبود‌ها الگوبرداری از قاطعیت و کاریزمای کی‌روش منجر به حذف نام ستاره پورتو از فهرست تیم‌ملی شده است.

مهدی طارمی از تیم‌ملی خط خورد تا شاید اقتدار و کاریزمای نداشته اسکوچیچ به این شکل در تیم ملی احیا شود، اما در سوی دیگر ماجرا به نظر می‌رسد طارمی نه یک بازیکن که در تیم ملی یک جریان است. حالا که موقعیت تیم برای صعود به جام‌جهانی تقویت شده و به نظر می‌رسد کار سختی در پیش نیست می‌توان تصور کرد که خروجی نهایی این پروژه چیزی غیر از عبرت گرفتن سایرین و حتی تادیب طارمی باشد. شاید اسکوچیچ بازی خطرناکی را آغاز کرده که ممکن است درنهایت به زیان خودش تمام شود.

برچسب ها: خداداد عزیزی، مهدی طارمی، تیم ملی فوتبال تعداد بازديد: 171 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز