Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 12:38

7
شهریور
کـتاب بخوانیم : جای خالی سلوچ

کـتاب بخوانیم : جای خالی سلوچ

جای خالی سلوچ روایتگر روستایی است کویری، خشک، بی‌همت و بی‌برکت با مردمانی فقیر، طماع، حریص و نامهربان. داستان خانواده سلوچ در غیاب او بسیار تراژیک است.

تحریریه زندگی آنلاین :  درباره کتاب محمود دولت‌آبادی

جای خالی سلوچ روایتگر روستایی است کویری، خشک، بی‌همت و بی‌برکت با مردمانی فقیر، طماع، حریص و نامهربان. داستان خانواده سلوچ در غیاب او بسیار تراژیک است. بعد از رفتن سلوچ، مرگان می‌ماند و فقر و بدبختی و به دندان کشیدن بچه‌هایش؛ بچه‌هایی که کمتر از دیگران آزارش نمی‌دهند. مرگان در غیاب سلوچ مرارت‌ها می‌کشد، هتک حرمت می‌شود و….

به‌طورکلی کتاب فضایی سیاه، ترسناک و غم‌آلودی را به تصویر می‌کشد. بارها فضای داستان آن‌چنان غم‌آلود بود که از خواندنش برای چند دقیقه دست کشیدم. هرچند کتاب بسیار گیراست ولی فضای عجیبی را به تصویر می‌کشد. مخصوصاً برای کسی که در یک محیط روستایی بزرگ‌شده باشد و یا این شرایط را از نزدیک دیده و با شرایط زندگی روستایی و کشاورزی آشنا باشد.

بخش‌های مختلف کتاب و زندگی سخت خانواده‌ای که هرلحظه‌اش درد، رنج و فغان است بدون تردید خواننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مثلاً صحنه کتک خوردن مظلومانه «ابراو» یا دست‌های یخ‌زده‌اش و یا گریه‌ها و جیغ‌های «هاجر» دوازده‌ساله که شوهر داده شد و شبانه گریزان با مشت و کتک دوباره به خانه شویش فرستاده شد. هرکدام از این صحنه‌ها بار سنگینی دارد که احساسات شمارا درگیر می‌کند.

بیشتربخوانید:

کتاب بخوانیم: چگونه با مشکلات رفتاری کودکم برخورد کنم؟!

 

در ابتدای کتاب با اولین مکالمه‌ها، متفاوت بودن کتاب مشخص می‌شود. بنابراین خواننده با رمانی روبه‌رو است که از درد و مشکلات قشری زجرکشیده صحبت می‌کند. از یک زندگی حقیقی که احتمالاً خیلی‌ها آن را تجربه کرده باشند.

در این کتاب فضا به‌شدت مادی است و این شامل تمام افراد داخل داستان می‌شود. این موضوع امری عادی محسوب می‌شود و ما کسانی را می‌بینیم که برای یک قران تمام انسانیتشان را زیر پا می‌گذارند و حاضر هستند زمین و زمان را به هم بدوزند. این واقعیتی است که دولت‌آبادی بسیار عالی بازتاب می‌دهد. نویسنده همچنین نشان می‌دهد فقر و زندگی سخت چه بلایی سر مردم می‌آورد.

در کتاب جای خالی سلوچ می‌بینیم که یک مادر در چنین جامعه‌ای چه زجرهایی می‌کشد، یک دختر چه زود از همان دوران بچگی زن می‌شود و از همه مهم‌تر چه بچه‌هایی که بچگی نکرده و از دوازده‌سالگی باید مردانگی خود را زیر فشار کار پیدا کنند. این کتاب واقعیتی جالب را از یک زندگی سرد و بی‌روح با افکاری محدود که خیلی‌ها را سوزاند و می‌سوزاند در یک برهه زمانی به تصویر می‌کشد.

نکته نهایی اینکه نویسنده نیز فضای داستان را به‌خوبی می‌شناسد و از آن آگاه هست. دولت‌آبادی با دقت و ظرافت صحنه‌ها و مکالمات کتاب را شکل داده و درست همان چیزی را به ذهن خواننده منتقل می‌کند که واقعی و حقیقت است. پیشنهاد می‌کنیم اگر از محمود دولت‌آبادی کتابی مطالعه نکرده‌اید با این رمان شروع کنید و یا درهرصورت از مطالعه این کتاب غافل نشوید.

بیشتربخوانید:

کتاب بخوانیم: عاقلانه انتخاب کنید و عاشقانه ازدواج کنید!

 

مشخصات کتاب  جای خالی سلوچ

 نویسنده: محمود دولت‌آبادی

 انتشارات: چشمه

 تعداد صفحات: ۴۰۵

 قیمت: ۳۲۰۰۰ تومان

 بیشتربخوانید:

کتاب بخوانیم: چگونه با مشکلات رفتاری کودکم برخورد کنم؟!

کـــــتاب بخوانیم : تاریکیِ معلقِ روز

کــــتاب بخوانیم : درباره خوب بودن

 

برچسب ها: مطالعه، کتاب خواندن، معرفی کتاب، کتاب تعداد بازديد: 262 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز