Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:42

17
فروردین
بدرقه مشایخی با اشک های نصیریان: هنرمندی که پهلوانی را زندگی کرد

بدرقه مشایخی با اشک های نصیریان: هنرمندی که پهلوانی را زندگی کرد

جمشید مشایخی در آفرینش نقش‌های ماندگار خود آن‌چنان به صحنه رنگ می‌بخشید که کمال گونه، ملک دل مخاطب را تسخیر می‌کرد و آن نقش در ذهن‌ها ماندگار می‌شد...

کمال‌الملک سینمای ایران شامگاه 13 فروردین ماه از دنیا رفت از بین ما رفت و خاطرات شیرین حضورش در تصویر ذهن ما پاینده و باقی ماند.

جمشید مشایخی در آفرینش نقش‌های ماندگار خود آن‌چنان به صحنه رنگ می‌بخشید که کمال گونه، ملک دل مخاطب را تسخیر می‌کرد و آن نقش در ذهن‌ها ماندگار می‌شد...

مشایخی از بازیگران پیشکسوت و چهره‌های ماندگار سینما، تئاتر و تلویزیون در ششم آذرماه ۱۳۱۳ در تهران متولد شد.

او دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بوده و فعالیت هنری خود را پیش از انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۳۶ با بازی در نمایش «وظیفه پزشک» آغاز کرد، با فیلم کوتاه «جلد مار» در سال ۴۲ مقابل دوربین رفت و دو سال بعد با فیلم «خشت و آینه» وارد سینما شد.

این بازیگر پیشکسوت در بیش از ۹۰ فیلم سینمایی و ۵۰ سریال بازی کرد که با نگاهی به تمام این فیلم‌ها آثاری دیده می‌شود که سازنده آنها یا از کارگردان اولی‌ها بوده‌اند یا در زمانی که مشایخی در آثارشان بازی کرده از افراد شناخته شده‌ای در سینما نبوده‌اند.

او در همین مورد، علت پذیرفتن بعضی نقش‌ها را کمک به کارگردان آن فیلم دانسته است؛ حتی اگر به کارنامه بازیگری‌اش لطمه وارد شود.

مشایخی در دوران فعالیت هنری خود دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را در جشنواره فیلم فجر به ترتیب برای فیلم‌های «کمال‌الملک» و «گل‌های داودی» دریافت کرد.

او همچنین جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای ایفای نقش در فیلم «بانوی من» در هفتمین دوره جشن خانه‌سینما گرفت و نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد در سومین دوره جشن خانه سینما شد و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم «پدربزرگ» از جشنواره بین‌المللی پیونگ یانگ به دست آورد.

این هنرمند تا به امروز ایفاگر نقش‌های متفاوت و ماندگاری در ژانرهای و سبک‌های مختلفی در سینما و تلویزیون بوده و با کارگردانان برجسته‌ای در طول تاریخ سینما همکاری کرده است.

 از جمله آثاری که او در آنها ایفای نقش کرده است، می‌توان به بازی در فیلم‌های «گاو»، «قیصر»، «شازده احتجاب»، «سوته‌دلان»، «خانه عنکبوت»، «کمال‌الملک»، «گل‌های داودی»، «آوار»، «پدربزرگ»، «طلسم»، «سرب»، «روز واقعه»، «خانه روی آب»، «یک بوس کوچولو»، «جرم» و «سیزده ۵۹» و مجموعه‌های «هزاردستان»، «داستان‌های مولوی»، «سلطان صاحبقران»، «امام علی (ع)»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «ستایش» اشاره کرد. 

نصیریان : مشایخی یکی از ۵ ستون هنرهای نمایشی بود

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در مراسم تشییع پیکر مشایخی در حالی که از شدت گریه منقلب شده بود، خطاب به پیکر جمشید مشایخی گفت: آقای مشایخی در درگذشت آقای رشیدی گفتم که انتظار نداشتم بیایم اینجا برای این مراسم؛ من انتظار داشتم با تو، انتظامی و رشیدی روی صحنه برویم و نمایش اجرا کنیم.

این روزها حال خوشی ندارم، همسرم را از دست دادم و بعد رشیدی، انتظامی و حالا مشایخی که این‌ها ضربه‌های بزرگی بر پیکر من بود.

وی ادامه داد: ما تئاتر را در کشور راه انداختیم و با مشایخی در سال ۱۳۳۶ آشنا شدم، این هنرمند در چند دوره رشد کرد.

اول دوره تئاتر تلویزیونی در تلویزیون خصوصی بود و همه هنرمندان قدیمی با هم شروع به کار کردند و مشایخی در آن دوران بسیار خوش درخشید.

دوران بعدی تئاتر سنگلج بود و دوران بعدی سینما و تلویزیون بود که آثار بسیار خوبی را ارائه کرد، این هنرمند در هر دوره‌ای درخشید و پخته‌تر شد.

مشایخی در فیلم «گاو» بسیار خوش درخشید هرچند نقش کوچکی داشت و چقدر زیبا و ظریف این نقش را اجرا کرد.

نصیریان افزود: مشایخی کمال‌الملک را زنده کرد و به تصویر کشید.

او یکی از ۵ ستون هنرهای نمایشی ایران بود و با رفتن این هنرمندان، این هنر سست می‌شود، اگرچه بسیاری هنرمندان با استعداد و خلاق داریم اما کسی جای جمشید مشایخی را نمی‌گیرد.

این بازیگر پیشکسوت تأکید کرد: مشایخی علم عشق را از دفتر نیاموخت بلکه خودجوش به آنچه می‌خواست رسید. 

گیل‌آبادی: آخرین وصیت مشایخی این بود که در خدمت مردم باشیم

شهرام گیل‌آبادی نیز در این مراسم گفت: فقدان بارز عشق و محبت زنده‌یاد جمشید مشایخی به مردم، برای خانواده بزرگ تئاتر جبران‌ناپذیر است. وی افزود: آخرین وصیت مشایخی این بود که باید قلبمان را بشوییم و در خدمت مردم باشیم.

ما نیز باید یاد بگیریم در کنار مردم باشیم و خانواده تئاتر به خود می‌بالد در شرایط سخت در کنار مردم باشد و در شرایط سختی که مردم ما امسال شروع کردند کنارشان باشند. 

شاهسواری: مشایخی نان به نرخ روز نخورد

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینماهم اظهار داشت: جمشید مشایخی نان به نرخ روز نخورد بلکه نان به خون جگر خورد که ماندگاری هنر این مملکت جز به خون دل امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: او از آن‌ها بود که ماه را از آسمان با گیسوی هنر خود به زمین کشید.

سپاسگزار همه کسانی هستیم که در این سال‌ها در دوره بیماری این هنرمند از وی پرستاری کردند. 

جعفری جلوه: هنرمندی که پهلوانی را زندگی کرد

محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما نیز در ادامه این مراسم در سخنان کوتاهی ضمن اشاره به منش و اندیشه جوانمردانه جمشید مشایخی تأکید کرد: این هنرمند پهلوانی را نه بازی که زندگی کرد.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی نیز ضمن تسلیت در سخنانی گفت: همه می‌دانند این هنرمند چه منش و شخصیتی داشت، ما باید از این هنرمند درس جوانمردی یاد بگیریم.

وی افزود: متأسفانه این اواخر در فضای مجازی با برخوردها و کلماتی استفاده کردند که درست نبود. 

سام مشایخی: پدر همیشه می‌گفت که خاک پای مردم است

در ادامه این مراسم سام مشایخی فرزند زنده‌یاد جمشید مشایخی در سخنانی گفت: دوست داشتم از مردم مهربان که قدر هنر و هنرمند را می‌دانند تشکر کنم، بی شک پدرم خیلی خوشحال است که شکوه حضور مردم را می‌بیند.

وی افزود: پدر همیشه می‌گفت که خاک پای مردم است، هرچند خیلی‌ها به این حرف وی ایراد می‌گرفتند.

خیلی دوست دارند بگویند جمشید مشایخی کمال الملک سینمای ایران است، اما جمشید مشایخی، جمشید مشایخی سینمای ایران است، ما در عرصه نقاشی کمال‌الملک داشتیم.

 

برچسب ها: سینمای ایران، بازیگر، هنرمند، جمشید مشایخی، زندگی آنلاین، کمال الملک، درگذشت مشایخی تعداد بازديد: 273 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز