Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 22:59

1
مرداد
طرز تهیه مربای خربزه

طرز تهیه مربای خربزه

مربای خربزه یکی از مرباهای مقوی و پرخاصیت تابستانی است که می‌توانید با دو روش با آهک و بدون آهک، این مربای خوشمزه را تهیه کنید.

خربزه یکی از میوه‌های تابستانی شیرین و آبدار و سرشار از خاصیت است. مربای خربزه به دو روش تهیه می‌شود و در برخی از دستورها مثل مربای کدو حلوایی برای ترد شدن و قوام گرفتن بافت خربزه از آهک استفاده می‌شود. 

مربای خربزه با آهک

مواد لازم:

خربزه سبز ( ایوانکی ) ۱ کیلوگرم
آهک ۱ پیمانه
آب برای آهک ۳ لیتر ( ۱۲ پیمانه )
شکر ۱.۵ کیلو گرم
آب برای شربت ۷۵۰ میلی‌ لیتر
آب لیمو ترش ۲ قاشق سوپ‌ خوری
وانیل ۱/۴ قاشق مربا خوری

  

طرز تهیه

خربزه را بشویید و پوست و تخمه های آن را بگیرید و به قطعات کوچک در اندازه دلخواه برش بزنید. آب و آهک را مخلوط کنید و ۵ دقیقه صبر کنید تا آهک ته نشین کند. آب زلال روی آب آهک را جدا کنید و روی خربزه ها بریزید و ۲۴ ساعت کناری بگذارید. 

خربزه‌ها را آبکش کنید و ۳ ساعت در آب معمولی بریزید . در این مدت ۲ – ۳ بار آبش را عوض کنید تا آهکش گرفته شود. آب و شکر را مخلوط کنید و ۱۵ دقیقه روی حرارت متوسط قرار دهید تا شکر حل شود. آب لیموترش را به شربت اضافه کنید و صبر کنید شربت قوام بگیرد. 

خربزه‌ها را اضافه کنید و ۵ دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید. کمی وانیل اضافه کرده و ۱ دقیقه بجوشانید و حرارت را خاموش کنید. 

بیشتربخوانید:

طرز تهیه مربا کنجد مقوی و خوشمزه

 

 

 

مربا خربزه بدون آهک

مواد لازم:

خربزه مشهدی ربزه رنده شده ۱ کیلو گرم
شکر ۹۰۰ گرم
وانیل ۱ قاشق چای خوری
گلاب ۱/۲ استکان

 طرز تهیه

شکر و خربزه را مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد و قوام بیاید. کف روی مربا را بگیرید. گلاب و وانیل را اضافه کرده ۱ دقیقه دیگر بجوشانید و شعله را خاموش کنید.

وقتی مربا کاملا خنک شد، در شیشه تمیز در بسته در یخچال نگهداری نمایید. در صورت تمایل می‌توانید در مرحله آخر پخت مقداری گردو یا بادام هم به این مربا اضافه کنید تا مقوی‌تر و خوشمزه‌تر شود.

بیشتر بخوانید:

برچسب ها: مربا، انواع مربا، پیمانه تعداد بازديد: 81 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز