Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 13:47

14
آذر
طرز تهیه دیزی سنگی + نکات

طرز تهیه دیزی سنگی + نکات

ارزش غذای آبگوشت خصوصا در زمان‌های که در دیزی سنگی یا سفال طبخ می‌شود به قدری زیاد است که نباید به سادگی از کنارش گذشت.

دیزی یا همان آبگوشت یکی از قدیمی‌ترین غذا‌هایی است که شاید در زندگی امروزی کمتر آن را طبخ کنند. غذای نام آشنا که در اکثر شهر‌ها با نام‌های متفاوتی آن را می‌شناسند. ارزش غذای آبگوشت خصوصا در زمان‌های که در دیزی سنگی یا سفال طبخ می‌شود به قدری زیاد است که نباید به سادگی از کنارش گذشت.

پختن این دیزی در یک روز زمستانی عطر شگفت‌انگیزی در فضای خانه پخش می‌کند. پخت دیزی نیز مانند بیشتر غذا‌ها روش‌های بسیار زیادی دارد که ما امروز در این بخش آسان‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه دیزی سنگی را به صورت مرحله به مرحله و با ذکر تمام نکاتی که در طبخ ان باید بدانید را آموزش خواهیم داد پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

قبل از شروع طبخ غذا لازم است بگوییم که در صورتی که دیزی سنگی یا سفالی دارید بهتر است از آن استفاده کنید، اما اگر در دسترستان نیست تمام مراحل زیر در قابلمه قابل اجراست و شما می‌توانید در قابلمه یک دیزی بسیار خوشمزه و جذاب بپزید.

 
 

طرز تهیه دیزی سنگی خوشمزه؛ با تمام نکات ریز و درشت

طرز تهیه آبگوشت دیزی سنگی

مدت زمان آماده‌سازی تهیه این دیزی ۱۲۰-۱۸۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این دستور مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی با جمع و ضرب ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید و در حجم‌های بیشتری این غذای لذیذ را طبخ کنید.

درجه سختی تهیه این دیزی در دسته بندی متوسط قرار دارد.

در اولین مرحله برای تهیه دیزی سنگی به سراغ حبوبات روید. نخود و لوبیا را تمیز کنید و بشویید. بهتر است حبوبات را از شب قبل یا چند ساعت قبل از طبخ غذا بخیسانید. در این بازه زمانی بهتر است چندین بار آب روی آن‌ها را بریزید و با آب تازه خیس کنید. این کار نفخ حبوبات را تا حد زیادی می‌گیرد.

در دومین مرحله به سراغ پیاز روید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به صورت نگینی خرد کنید و درون دیزی بریزید. کمی دنبه یا روغن به آن بیفزایید و مقداری تفت دهید تا پیاز سبک و طلایی شود.

در این مرحله تکه‌های گوشت گوسفندی شسته شده را به دیزی اضافه کنید و گوشت‌ها را به خوبی تفت دهید تا بوی خامیشان گرفته شود.

بیشتربخوانید:

آبگوشت آجيلی

 

 

در چهارمین مرحله زردچوبه، ادویه گوشت و مقداری فلفل به گوشت‌ها زنید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود. حال رب گوجه فرنگی را به آن بیفزایید و مجدد کمی تفت دهید تا رب رنگ باز کند.

در پنجمین مرحله آب حبوبات خیسانده شده را بریزد و به قابلمه بیفزایید. حبوبات را کمی با محتوای درون دیزی بهم زنید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود. تفت دادن حبوبات در این مرحله روند پخت آن‌ها را کوتاه‌تر می‌کند. حال مقداری آب جوش به محتوای درون دیزی بیفزایید و درب دیزی را ببندید. حرارت را کم کنید و ۶۰-۹۰ دقیقه زمان دهید تا گوشت و حبوبات به خوبی بپزند.

توجه داشته باشید که بافت گوشت‌ها با هم متفاوت است و ممکن است شما برای پخت کامل گوشت و حبوبات زمان کمتر یا بیشتری نیاز داشته باشید. پس مدیریت کردن این مرحله به عهده شماست.

در ششمین مرحله زمانی که گوشت و حبوبات به خوبی پختند زمان افزودن گوجه فرنگی و سیب زمینی فرا می‌رسد. سیب‌زمینی را بشویید و پوست بگیرید، گوجه فرنگی شسته شده را به چهار قسمت برش زنید.

سیب زمینی‌ها را نیز به همین شکل به ۴-۶ قسمت برش زنید و به محتوای درون دیزی بیفزایید. مجدد درب دیزی را ببندی و ۲۰-۳۰ دقیقه‌ای زمان دهید تا سیب زمینی و گوجه فرنگی به خوبی بپزند.

پس از پخته شدن تمام محتویات دیزی زمان افزودن چاشنی‌ها فرا می‌رسد. لیمو امانی‌ها را بشویید و با چاقو چند سوراخ در آن‌ها ایجاد کنید. لیمو‌ها را به همراه مقدار مناسبی نمک به آبگوشت بیفزایید و مجدد کمی زمان دهید تا همه مواد با هم بپزند و طعم‌ها به خوبی با هم ترکیب شوند.

پس از پخته شدن استخوان‌های گوشت را جدا کنید. حال می‌توانید آب‌گوشت آن را برای تلیت جدا کرده و محتوای دیزی را با گوشکوب بکوبید.

به ترکیب بدست آمده کوبیده دیزی گویند. حال این کوبیده بسیار خوشمزه و لذیذ را با نان و سبزی تازه، نارنج نوش جان کنید و از طعم بی‌نظیرش لذت ببرید.

 

فوت‌وفن‌های که برای پخت یک دیزی اعلا باید بدانید!

در این بخش به چند نکته برای پخت دیزی سنگی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

پخت دیزی زمان‌بر و طولانی است، در همان ابتدای زمان پخت آب جوش کافی به دیزی اضافه کنید تا در بین پخت آب تمام نشود و نیاز به افزودن آب نباشد.

اگر در بین زمان پخت مدام به دیزی آب بیفزایید دیزی شما اصلا طعم و مزه غلیظی به خود نمی‌گیرد.

در اواخر پخت و زمان چاشنی کردن دیزی ۱-۲ قاشق غذا خوری آب لیمو ترش تازه به آن بیفزایید.

اگر در پخت دیزی از دیزی سنگی یا سفال استفاده می‌کنید بهتر است برای پخت بهتر آن از شعله پخش کن کمک بگیرید.

حتما در پخت دیزی از دنبه استفاده کنید، دنبه طعم و عطر بی‌نظیری به دیزی شما می‌دهد.

 بیشتربخوانید:

برچسب ها: غذای سنتی، آبگوشت، حبوبات، دیزی، طرز تهیه دیزی تعداد بازديد: 106 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز