Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:42

17
آذر
دلمه‌کلم برگ

دلمه‌کلم برگ

کلم را بشوئید و قسمت چوبی آن را بگیرید. آن‌گاه قابلمة مناسبی را تا نیمه آب کنید و به همراه 2 قاشق سوپخوری نمک روی اجاق بگذارید تا به‌جوش آید. حالا کلم را از قسمت جدا شدة بوته درون قابلمه قرار دهید و به مدت 10-15 دقیقه بپزید.

 اعظم گلزارمنش:

 

مواد لازم برای 10 عدد دلمه

کلم برگ............... 1 عدد متوسط

نمک ..............به میزان لازم

گوشت چرخکرده 300 گرم

روغن........... به میزان لازم

پیازداغ.............. 3 قاشق سوپخوری

نمک و فلفل ............به میزان لازم

زردچوبه................ یک دوم قاشق چایخوری

سبزی دلمة خرد کرده............ 250 گرم(تره، شوید، گشنیز، نعنا، جعفری و ترخون)

لپه.................. 60 گرم

برنج............... 150 گرم (1پیمانه)

خلال نارنج شیرین کرده.............. 3 قاشق سوپخوری

خلال پسته............... 2 قاشق سوپخوری

خلال بادام.............. 2 قاشق سوپخوری

زعفران حلکرده............. 2 قاشق سوپخوری

شکر............. 5 قاشق سوپخوری

سرکه............. به میزان دلخواه

 

بیشتربخوانید:

طرز تهیه دلمه کاهو

 

 

 روش‌تهیه

کلم را بشوئید و قسمت چوبی آن را بگیرید. آن‌گاه قابلمة مناسبی را تا نیمه آب کنید و به همراه 2 قاشق سوپخوری نمک روی اجاق بگذارید تا به‌جوش آید. حالا کلم را از قسمت جدا شدة بوته درون قابلمه قرار دهید و به مدت 10-15 دقیقه بپزید. سپس برگ‌های نرم شده را به آرامی جدا سازید. اینک این‌کار را تکرار کنید تا برگ‌های کلم نرم شوند و شما بتوانید به میزان دلخواه برگ کلم آماده کنید. حالا در تابة مناسبی گوشت و روغن را بریزید و روی اجاق بگذارید و پیوسته آن را هم بزنید تا گوشت تفت داده شود. سپس پیازداغ، نمک، فلفل و زردچوبه را بیفزائید و مخلوط کنید. اکنون سبزی را اضافه کنید و 5 دقیقه با گوشت روی حرارت مخلوط نمائید. حالا ظرف را از روی حرارت بردارید، لپة پخته و برنج آبکش کرده، خلال نارنج، خلال پسته، خلال بادام، نیمی از زعفران، نیمی از شکر و کمی سرکه را با مواد ترکیب کنید. سپس قسمت برجستة پشت برگ کلم را با چاقو ببرید و درون هر برگ به میزان 3 قاشق سوپخوری از مواد بریزید و به صورت بقچه یا رول بپیچید. کف تابة مناسبی چند برگ کلم بگذارید و دلمه‌های آماده شده را روی آن قرار دهید. اینک به میزان 2 پیمانه آب، باقیماندة شکر و زعفران باقیمانده را ترکیب کنید و روی دلمه‌ها بریزید و با حرارت ملایم به مدت یک ساعت دلمه را بپزید. رویش را با خلال نارنج و خلال پسته بیارائید.

 

بیشتربخوانید:

دلمه کدو حلوایی + طرز تهیه

 

 

خواص  کلم

کلم خاصیت دفاعی دارد و سبزی است که رفلاکس و زخم را بهبود می بخشد ، مصرف منظم برگهای کلم دردهای جسمی، ذهنی و حتی خارش را کنترل میکند .تحقیقات نشان داده ارتباطی بین فلانوئید و اپیگنین وجود دارد که تأثیر آرام بخشی دارد و در مواقع درد می توانید از آن استفاده کنید که این عوامل با استفاده از کلم فراهم خواهدشد.

منبع : شور و شیرین

برچسب ها: غذای سنتی، آموزش آشپزی، طرز تهیه، دلمه‌کلم برگ، طرز تهیه دلمه‌کلم برگ تعداد بازديد: 256 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز