Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 08:09

14
اردیبهشت
آش کارده شیرازی - شيـراز

آش کارده شیرازی - شيـراز

طرز تهیه آش کارده شیرازی - شيـراز

آش کارده شیرازی 

 

 

 کهن شهر شیراز که در میان اهل فرهنگ و هنر به پایتخت فرهنگی نیز نام گرفته از دیرباز به دلیل برخورداری از اقلیم مناسب آب و هوایی خاستگاه طراوت و فراوانی عطر و گل بوده است، از این رو همچنان نیز بسیاری از گردشگران و میهمانانی که به شیراز می‌‌آیند، این شهر را به نام شهر گل و بلبل می‌‌شناسند و طراوت هوای بهاری و اعتدال آن را مثال زدنی توصیف می‌‌کنند. آوازه بهار و نوروز در شیراز در اشعار شاعران پارسی‌گو نیز نهفته است، غزلسرای نامی ایران زمین حافظ شیرازی دراین باره گفته است، خوشا تفرج نوروز خاصه در شیراز - که بر کند دل مرد مسافر از وطنش. نزدیک شدن به ایام نوروز، حال و هوای شیراز نیز رنگی می‌‌شود، شهر گل و بلبل این روزها غرق در گلهای بهاری است که در هرجای شهر بوی آن به مشام می‌‌رسید. 

 

 

غذاهای معروف بومی شیراز

کلم پلو، شوید لوبیا با گوشت قیمه، شکر پلو، آش انار،آش ماست ، قورمه به، دو پیازه، یخنی نخود، رب پلو، یخنی عدس کلم، کوفته هلو، کوفته سبزی، خورشت سبزی، حلیم بادمجان، پاچه پلو،خورشت دمبل،خورشت کنگر،باقلا پلو، دمپخت شیرازی ، آلبالو پلو، کلم پلوی شیرازی که به سبک خاصی و متفاوت با سایر شهرها پخته می‌شود، از جمله غذاهایی است که در ایام نوروز بوی آن از خانه‌های شیرازی‌ها بیرون می‌آید. سالاد شیرازی نامی است آشنا که در سراسر شهرهای ایران شناخته شده و جزئی از منوی غذایی اغلب رستوران‌های ایران می‌باشد. ولی طعم واقعی آن را فقط می‌توان در شیراز چشید. این سالاد که با خورد کردن پیاز، خیار و گوجه‌فرنگی که بدون استفاده از کاهو تهیه می‌شود و با آب نارنج تازه یا کمی آبلیمو یا آبغوره و نمک و نعنای خشک به آن طعم و لطافتی فراموش نشدنی می‌دهد تزئین کننده سفره غذای نوروزی شیرازی‌هاست.

 

یکی از آش‌‌های محلی استان شیراز است که معمولا خانواده‌‌ها در دوران عید آن را مصرف می‌كنند.

 

مواد لازم جهت(8- 6 نفر)

 

سبزی کارده خرد شده ..............نیم تا یک کیلو

آردگندم..................................1پیمانه

آبغوره...................................1 پیمانه

ماست ترش یا دوغ.................1پیمانه

خرده برنج یا جو پرک شده....... یك‌دوم پیمانه

پیاز ساطوری شده.................1عدد بزرگ

زردچوبه 1قاشق................... چایخوری

شنبلیله خشک....................2قاشق غذاخوری

روغن و نمک....................... به میزان لازم

 

روش تهیه

اگر کارده‌‌ها تازه باشند بعلت تیز و برنده بودن سبزی تازه ،آرد گندم را به کارده‌‌ها اضافه و بعد از کوبیدن آنها با سبزی آبغوره یا دوغ را بدان اضافه و به مدت 24ساعت در محیطی گرم و سرپوشیده گذاشته تا خاصیت کارده‌‌ها (برندگی و تیزی) از بین برود و بعد از این مدت این مخلوط را روی اجاق گذاشته و خرده برنج یا جو پرک را اضافه کرده.

 مراحل پخت را ادامه می‌‌دهیم و در آخر پیاز داغ و زرچوبه و شنبلیله خشک به آن اضافه می‌کنیم.

این آش هرچه بیشتر بجوشد ترش مزه‌تر خواهد شد.

هشدار: کارده تازه برندگی و تیزی زیادی دارد و اگر طبق روش مراحل را طی نکنید باعث زخم شدن زبان و گلو می‌شود.

 

خواص آش کارده: سرشار از ویتامین B کمپلکس بوده، فیبر موجود در آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود و ملین است. به دلیل رقیق کردن خون از عوارض قلبی عروقی پیشگیری می‌کند. و باعث کاهش فشارخون و چربی خون می‌شود و در بهبود عفونت هم موثر است.

 

برچسب ها: آموزش آشپزی، زندگی آنلاین، آش کارده شیرازی - شيـراز تعداد بازديد: 24830 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز