Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 10:49

29
آذر
طرز تهیه نان توموشی یا تموشی

طرز تهیه نان توموشی یا تموشی

نان توموشی یا تموشی، نان سنتی و خوشمزه‌ای است و یکی از محبوب‌ترین نان‌های استان هرمزگان است.

نان توموشی یا تموشی، نان سنتی و خوشمزه‌ای است که قدمتی طولانی در استان‌ هرمزگان دارد. این نان به دلیل طعم و عطر منحصر به فرد خود، یکی از محبوب‌ترین نان‌های این استان است.

اگر دوست دارید با طرز تهیه این نان سنتی و خوشمزه آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بیشتربخوانید:

طرز تهیه نان روتی ؛ نان سنتی هندی

 

 

 

 مواد لازم جهت تهیه نان توموشی برای ۳ نفر:

آرد ۱ کاسه

تخم مرغ ۳ عدد

آب به میزان لازم

مهیاوه یا سوراغ به میزان لازم

روغن به میزان لازم

بیشتربخوانید:

طرز تهیه نان کاکولی ؛ نان سنتی چهارمحال و بختیاری

 

 

 

مراحل پخت نان توموشی

نان توموشی، یک نان خوشمزه و مقوی از جنوب ایران است که می‌توان به راحتی آن را در خانه تهیه کرد. در ادامه، مراحل تهیه این نان لذیذ را به صورت مرحله به مرحله آموزش خواهیم داد.

مرحله اول، آماده کردن خمیر نان توموشی

برای تهیه خمیر نان توموشی، آرد را در ظرفی ریخته و آن را الک کنید تا یکدست شود و گلوله‌های آن از بین برود. سپس آب را کم‌کم به آرد اضافه کرده و با دست هم بزنید. در حین اضافه کردن آب باید خمیر را مدام هم بزنید تا به‌خوبی با آب مخلوط شده و گلوله نشود. همچنین باید به‌اندازه‌ای آب اضافه کنید تا خمیر به حالتی نسبتا روان برسد.

مرحله دوم، استراحت دادن به خمیر

پس از آماده شدن خمیر نان توموشی، آن را در یک ظرف تمیز و بزرگ قرار دهید و روی ظرف را با یک پارچه تمیز بپوشانید. سپس ظرف را به مدت ۳۰ دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا خمیر استراحت کند و به اصطلاح ور بیاید و پس از پخت کیفیت بهتری داشته باشد.

بیشتربخوانید:

طرز تهیه قماق ؛ نان سنتی مازندران

 

 

 

مرحله سوم، داغ کردن روغن

برای شروع سرخ کردن نان توموشی، ابتدا یک تابه را روی شعله گاز قرار دهید و اندکی روغن درون آن بریزید. مقدار روغن باید به اندازه‌ای باشد که کف تابه را به طور کامل بپوشاند. سپس روغن را با استفاده از یک قلمو، پارچه یا دستمال تمیز در همه جای تابه پخش کنید و اجازه دهید تا داغ شود. حرارت شعله در این مرحله باید در حد متوسط باشد.

مرحله چهارم، سرخ کردن نان توموشی

هنگامی که روغن داغ شد، مقداری از خمیر نان توموشی را روی تابه قرار دهید. سپس با دست خمیر را به صورت دایره‌وار پهن کنید تا به وسط تابه برسید. در صورت عدم مهارت در پهن کردن خمیر با دست، می‌توانید از کاردک استفاده کنید. پس از پهن کردن خمیر، خمیر اضافه را برداشته و درون ظرف قرار دهید. توجه داشته باشید که خمیر توموشی نرم و روان است، بنابراین باید آن را به صورت بسیار نازک و با قطر کم پهن کنید.

مرحله پنجم، اضافه کردن تخم مرغ به نان در حال پخت

در این مرحله، یک کاسه آب کنار دست خود بگذارید تا پس از کشیدن خمیر نان توموشی به تابه، دستتان را داخل آب تمیز کنید. در ادامه، تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی جدا هم بزنید و با قاشق روی نان در حال پخت بمالید.

مرحله آخر، اضافه کردن مهیاوه یا سوراغ به نان توموشی

روی نان را با مهیاوه و سوراغ آغشته کنید و اجازه دهید تا پخته شود. وقتی اطراف نان از تابه جدا شد، روی آن روغن بمالید و با کاردک از تابه خارج کنید. به این ترتیب نان توموشی یا تموشی آماده است. نان توموشی خوشمزه شما آماده است. حالا نوبت شما است تا آن را در ظرف دلخواهتان سرو کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

بیشتربخوانید:

طرز تهیه نان کاکولی ؛ نان سنتی چهارمحال و بختیاری

چند فوت و فن کوزه‌گری در تهیه نان توموشی

در این بخش به چند نکته طلایی در رابطه با طرز تهیه نان توموشی اشاره خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

- برای تهیه نان توموشی باید از تابه مخصوص استفاده کنید. تابه مخصوص باعث می‌شود که نان توموشی پس از پخت کیفیت بهتری داشته باشد.

- توجه داشته باشید که به دلیل نازک بودن نان توموشی، زمان پخت آن کم است.

- برای پخت نان توموشی می‌توان از آرد نانوایی استفاده کرد، اما توجه داشته باشید که آرد باکیفیت باشد.

- نان توموشی معمولا با مهیاوه سرو می‌شود که به تنهایی طعم شور دارد. به همین دلیل در پخت این نان معمولا از نمک استفاده نمی‌شود. اما اگر دوست دارید نانتان طعم شورتری داشته باشد، می‌توانید از نصف قاشق چای‌خوری نمک برای تهیه نان استفاده کنید.

- در مناطق مختلف هرمزگان، نان توموشی را با پنیر و تخم‌مرغ تهیه می‌کنند. این مواد طعم نان را دلچسب‌تر می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید نان توموشی خوشمزه‌تری داشته باشید، حتما از پنیر و تخم‌مرغ در پخت آن استفاده کنید.

- برای اینکه نان توموشی خوش‌رنگ و خوش‌عطرتر شود، می‌توانید مقداری زعفران دم کرده یا زردچوبه به خمیر آن اضافه کنید.

- برای اینکه نان توموشی پس از پخت به راحتی از تابه جدا شود، باید تابه را به اندازه کافی داغ کنید، زیرا اگر تابه به اندازه کافی داغ نباشد خمیر از آن جدا نمی‌شود و اگر بیش از حد داغ باشد نان زود می‌سوزد.

- استفاده از آرد سبوس‌دار و چاودار در تهیه نان توموشی، کیفیت نان را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. بنابراین هرچه در انتخاب آرد دقت بیشتری داشته باشید نان شما خوشمزه‌تر خواهد شد. همچنین توجه داشته باشید که از آرد شیرینی‌پزی استفاده نکنید، زیرا این آردها به دلیل پایین بودن میزان گلوتن برای تهیه نان مناسب نیستند.

- استراحت خمیر نان توموشی باعث می‌شود که نان در هنگام پخت به خوبی پف کند و بافتی نرم و لطیف داشته باشد. اگر خمیر نان توموشی را بدون استراحت بپزید، نان شما کیفیت خیلی خوبی پیدا نمی‌کند.

سخن آخر

اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت از نان‌های سنتی ایرانی هستید، نان توموشی یا تموشی که با نام‌های تمشی، نون تاوه، لیتک و … نیز معروف است را حتما امتحان کنید. این نان خوشمزه و مقوی با طعمی بی‌نظیر و متفاوت شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

برچسب ها: نان تعداد بازديد: 125 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز