Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 10:16

8
دی
راهکارهایی برای کودکانی که میوه نمی‌خورند

راهکارهایی برای کودکانی که میوه نمی‌خورند

بد غذایی در کودکان پدیده‌ای شایع است و معمولا اصرار به کودکان برای مصرف یک ماده غذایی نتیجه عکس می‌دهد. زمانی که به کودک‌تان برای مصرف هر ماده غذایی از جمله میوه‌ها اصرار می‌کنید، کودک نخوردن

به قلم : دکتر گلبن سهراب ؛ عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

تحریریه زندگی آنلاین : بد غذایی در کودکان پدیده‌ای شایع است و معمولا اصرار به کودکان برای مصرف یک ماده غذایی نتیجه عکس می‌دهد. زمانی که به کودک‌تان برای مصرف هر ماده غذایی از جمله میوه‌ها اصرار می‌کنید، کودک نخوردن آن ماده غذایی را وسیله جلب توجه قرار می‌دهد. در این مقاله راهکارهایی برای تشویق غیرمستقیم کودکان به مصرف میوه‌ها ارائه شده است.

 

الگوی خوبی باشید

زمانی که همه افراد خانواده کنار هم هستید، یک ظرف میوه آماده کنید و خودتان اول شروع به خوردن کنید. معمولا وقتی بدون هیچ اظهار نظری والدین و سایر کودکان شروع به خوردن می‌کنند، کودکان بدغذا هم به مصرف تشویق می‌شوند.

 

 شکل میوه را تغییر دهید

میوه را به قطعات کوچک خرد کنید و مخلوط با ژله یا بستنی به کودک بدهید یا در تهیه کیک یا پنکیک از پوره میوه یا قطعات میوه استفاده کنید.

بیشتربخوانید:

نمره خوب با تغذیه خوب

 

 

 

 برخی میوه‌ها را بکارید

اگر می‌خواهید فرزندان‌تان میوه‌ها و سبزیجات جدید را امتحان کنند، با همراهی و کمک آنها مواد غذایی سالم بپزید، بخرید و بکارید. وقتی بچه‌ها در این فرایند شرکت می‌کنند، احتمال اینکه چیزهای جدید را امتحان کنند بسیار بیشتر است.

 

 بستنی یخی درست کنید

کدام بچه را می‌شناسید که بستنی یخی دوست نداشته باشد؟ خودتان با آب انار، گیلاس، آلبالو و انواع توت‌ها، بستنی یخی درست کنید تا تمام آن مواد مغذی میوه‌ها را در یک خوراکی منجمد به او برسانید.

 

 ماست میوه‌ای خانگی تهیه کنید

با انواع میوه‌ها و افزودن ماست کم‌چرب، ماست میوه‌ای درست کنید. کودکان همچنین چیزهایی مثل موز آغشته به خامه ترش کم‌چرب و پودر نارگیل را دوست دارند. پس از افزودن میوه به ماست و خامه‌ها نترسید.

بیشتربخوانید:

تغذیه دانش آموز در یک روز

 

 

 

 

 سبزی‌ها را جایگزین میوه‌ها کنید

میوه‌ها و سبزیجات مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی یکسان دارند، بنابراین اگر کودک شما از میوه بیزار است، اما سبزیجات را می‌خورد، احتمالا مقدار زیادی از مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می‌کند. پس اگر او به جای پرتقال، فلفل دلمه‌ای قرمز بخورد، هنوز هم ویتامین C دریافت می‌کند.

 

میوه‌‌های خشک را پیشنهاد دهید

برخی از کودکانی که تمایلی به مصرف میوه ندارند، میوه‌های خشک را با تمایل بیشتری می‌خورند. مصرف انواع برگه میوه‌ها، کشمش و توت خشک و ... می‌تواند به تامین بخش خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در میوه‌ها کمک کند.

 

 کودک را درآماده سازی میوه مشارکت دهید

از کودک بخواهید در شستن و خرد کردن میوه‌ها به شما کمک کند. معمولا وقتی کودکان در تهیه غذایی مشارکت می‌کنند، با تمایل بیشتری  آن را می‌خورند.

 

 میوه را با سایر غذاها مخلوط کنید

از قطعات موز یا توت‌فرنگی در مخلوط شیر و غلات آماده مصرف استفاده کنید. اگر کودک شما به شیر علاقه دارد از مخلوط میکس شده شیر با میوه‌های مختلف استفاده کنید. مثلا شیر موز یا شیر توت‌فرنگی درست کنید.

بیشتربخوانید:

چگونه بی‌اشتهایی کودکان را درمان کنیم؟

 

 

 

 

 آبمیوه را در حد محدود جایگزین میوه کنید

آبمیوه‌های طبیعی حاوی مقادیر قابل‌توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در میوه‌ها هستند، ولی چون حاوی فیبر نیستند. اگر بیش از حد مصرف شوند می‌توانند باعث چاقی کودک شوند. بر حسب سن کودک می‌توانید روزانه از نصف تا حداکثر یک لیوان آبمیوه طبیعی به او بدهید.

 

 کودکان را برای خرید ببرید

برای خرید میوه و سبزی‌ها کودک را با خود ببرید و از او بخواهید میوه مورد علاقه‌اش را بردارد و برای او بخرید.

 

 اطلاعات کودک‌تان را افزایش دهید

از فیلم‌ها و کتاب‌هایی که دانش تغذیه سالم را به کودکان آموزش می‌دهند، جهت ترغیب کودک به تغذیه سالم استفاده کنید.

برچسب ها: کودک، تغذیه، توت فرنگی، موز، میوه، بد غذایی، دکتر گلبن سهراب تعداد بازديد: 76 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز