Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:56

19
آبان
13 روش برای ترغیب کودکان به نوشیدن آب

13 روش برای ترغیب کودکان به نوشیدن آب

آب، دمای بدن را تنظیم می‌کند، مواد مغذی را به سلول‌ها می‌رساند و از ارگان‌های داخلی بدن و بافت‌ها حفاظت می‌کند. بدن ما در طول شبانه‌روز آب خود را از دست می‌دهد. این روند با تعریق، ادرار و حتی تنفس، اتفاق می‌افتد

ترجمه :  اعظم اسلامی مجد‌

 

تحریریه زندگی آنلاین : آب، دمای بدن را تنظیم می‌کند، مواد مغذی را به سلول‌ها می‌رساند و از ارگان‌های داخلی بدن و بافت‌ها حفاظت می‌کند. بدن ما در طول شبانه‌روز آب خود را از دست می‌دهد. این روند با تعریق، ادرار و حتی تنفس، اتفاق می‌افتد، بنابراین برای جبران آب از دست رفته، باید مقدار آب بیشتری نوشید. نوشیدن آب برای کودکان ضروری است. میزان آب مورد نیاز بدن هر یک از کودکان بستگی به سن، فعالیت روزانه و جنسیت آنها دارد. اگر می‌خواهید برای این پرسش‌تان که «فرزندم در طول شبانه روز به نوشیدن چه مقدار آب نیاز دارد؟ برسید، حتما فعالیت روزانه و سن و جنسیت او را در نظر بگیرید. به غیر از آب آشامیدنی، کودکان از نوشیدنی‌های سالم، میوه‌ها و سبزیجات نیز تغذیه می‌کنند که باعث افزایش آب مصرفی آنها در روز می‌شود. اگر فرزند شما مدت زمان بیشتری را در خارج از منزل آن هم زیر نور آفتاب است، قطعا بیشتر تعریق می‌کند. پس به نوشیدن آب بیشتری هم احتیاج دارد. قبل و بعد از تمرین حتما آب بنوشد.

 بیشتربخوانید:

چند نکته تغذیه ای برای حفظ آب بدن کودک

 

چگونه بدانم میزان آب بدن فرزندم کافی است؟

کم‌آبی بدن کودکان معمولا زمانی رخ می‌دهد که مقدار زیادی آب و املاح از دست می‌دهند و مایعی جایگزین آن نمی‌شود. برای بررسی اینکه آیا فرزند شما به خوبی هیدراته شده و مایعات بدنش تامین است یا نه، به این علائم توجه کنید:

1- به تعداد دفعات ادرار کردن او و رنگ ادرارش توجه نمایید. اگر ادرار کردن در فواصل منظم رخ دهد و رنگ ادرار روشن و شفاف باشد، جای نگرانی نیست، اما اگر سخت ادرار کند و رنگ آن هم زرد تیره باشد، به آب بیشتری نیاز دارد.

2- روش دیگر این است که تست نیشگون گرفتن را امتحان کنید. برای این کار پشت دست فرزند خود را نیشگون بگیرید تا واکنش پوست او را مشاهده کنید. اگر پوست او بلافاصله به حالت قبلی بازگشت، نشانه آبرسانی خوب است. اگر مدت زمانی طول کشید، نشانه کم‌آبی بدن او است.

3- خشکی دهان و زبان

4- گریه کودک بدون سرازیر شدن اشک

5- تب بالا

6- خواب‌آلودگی غیر عادی

7- حساسیت و زودرنجی

8- تاری دید

9- کمبود ادرار

 بیشتربخوانید:

کودک نوشیدنی های ورزشی و آب های با طعم ميوه

 

چند روش برای تشویق کودکان برای نوشیدن آب و مایعات بیشتر

کودکان معمولا نوشیدن آب را فراموش می‌کنند. پس باید به نحوی آنها را وادار به این کار کرد، ولی وادار کردن همیشگی کار سختی است و باید روش‌های دیگری را هم امتحان کرد:

 هنگام سفر، با خودتان چند بطری آب همراه داشته باشید. یک بطری را در ماشین بگذارید. یکی را در کوله‌پشتی فرزندتان و یکی را در کیف خودتان تا هر زمان احساس تشنگی کرد، آب در اختیارباشد.

 کاری کنید که نوشیدن آب برای کودک‌تان یک عادت شود. اگر این عادت را از دوران کودکی شروع کند، در بزرگسالی نیز ادامه خواهد داد. برای نوشیدن آب زمان تعیین کنید، مثلا یک لیوان صبح زود، یک لیوان یک ساعت قبل از خواب و ... .

 سعی کنید آنها را از نوشیدنی‌های ناسالم دور نگه دارید. بگذارید آب اولین گزینه نوشیدنی آنها باشد.

 در منزل یک بطری را به او اختصاص دهید و به او بگویید که آن بطری مخصوص خودش است تا در طول روز از آن آب بنوشد. هر بار که بطری آب خالی می‌شود، او را تحسین کنید.

 با افزودن برخی توت‌ها و لیمو در کنار لیوان آب (برای تزئین) می‌توان در آنها وسوسه نوشیدن ایجادکرد.

 یک بطری یا لیوان شیک و زیبا برای او در نظر بگیرید. لیوان را جایی بگذارید که در دسترس کودک‌تان باشد، مثلا روی میز و به این ترتیب او هر بار که چشمش به آن می‌افتد، تشویق می‌شود آب بنوشد.

 به آب آشامیدنی او، هر بار مقدار کمی از میوه‌های متنوع اضافه کنید تا طعم‌دار شود.

 یک برنامه خانوادگی ترتیب بدهید، مثلا هر روز مقدار آب نوشیده شده را تعیین کنید و به عضوی از خانواده که به مقدار ایده‌آل نوشیدن آب رسیده است، جایزه بدهید.

 با تهیه یک نی زیبا و فریبنده، کودک خود را تشویق به نوشیدن آب کنید. این کار باعث جذابیت نوشیدن آب می‌شود.

 وقتی به کودکان کارهایی را که بزرگ‌تر‌ها انجام می‌دهند آموزش می‌دهیم، از انجام آن کار هیجان‌زده و خوشحال می‌شوند. استفاده از آب سرد کن را به آنها آموزش بدهید.

 اگر زمانی که به کودک‌تان آب می‌دهید، سرسختی می‌کند، مقدار میوه و سبزیجات مصرفی او را بیشتر کنید.

 از تکنولوژی و فناوری‌های روز (مثلا سیستمی که در ساعت‌های مشخص شبانه روز، صدای زنگ و هشدار می‌دهد) برای نوشیدن آب استفاده کنید.

 در نهایت سعی کنید در ابتدا خودتان الگوی خوبی برای این کار باشید. بطری‌های آب را برچسب بزنید تا مشخص شود چقدر آب نوشیده‌اید. آب در طول شبانه‌روز در اختیار و دسترس کودک باشد. اهمیت نوشیدن آب را به او توضیح دهید.

برچسب ها: کودکان، آب، آب بدن تعداد بازديد: 376 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز