Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 20 اردیبهشت 1400 - 07:16

17
دی
مقوی و مغذی کردن غذای کودک

مقوی و مغذی کردن غذای کودک

اغلب کودکان در سال دوم زندگی دچار کم و یا بی‌اشتهایی می‌شوند. اکثر مادران از بدغذایی کودکان 2 ساله و بالاتر شکایت دارند. از طرفی حجم معده کودکان کمتر از 5 سال اندک بوده و چنانچه از غذاهای رقیق و پُر حجم برای تغذیه آنان استفاده شود.

دکتر ناصر کلانتری : متخصص کودکان – استاد دانشگاه

 

تحریریه زندگی آنلاین : اغلب کودکان در سال دوم زندگی دچار کم و یا بی‌اشتهایی می‌شوند. اکثر مادران از بدغذایی کودکان 2 ساله و بالاتر شکایت دارند. از طرفی حجم معده کودکان کمتر از 5 سال اندک بوده و چنانچه از غذاهای رقیق و پُر حجم برای تغذیه آنان استفاده شود، احتمال بروز سوء‌تغذیه و اختلالات رشد در آنان زیاد می‌شود. بدین منظور لازم است روش‌های مقوی و مغذی کردن غذای کودکان را بدانیم.

 

بیشتربخوانید:

روش های کاربردی در تغذیه تکمیلی شیرخوار

 

 

سعی کنید غذاها را با آب کم بپزید

 بعد از پخت تکه‌های جامد غذا مانند گوشت، حبوبات، سیب‌زمینی و سبزی‌ها را از آب سوپ جدا و له و سپس آب سوپ را به آن اضافه کرده تا یک پوره غلیظ درست شود.

 

 افزودن شیر خشک

 در صورت امکان یک قاشق مرباخوری شیرخشک به حریره یا سوپ کودک اضافه کنید.

 

 افزودن روغن یا کره

 به غذای کودکان بالاتر از 8 ماه مقدار کمی (به اندازه یک قاشق مرباخوری) کره یا روغن اضافه کنید. این کار بدون آنکه حجم غذای کودک را افزایش دهد مقدار کالری آن را افزایش می‌دهد، ضمن آنکه بلع غذا برای کودک آسان‌تر می‌شود، البته اگر مقدار زیادی روغن به غذا اضافه شود، ممکن است کودک زودتر احساس سیری کند و نتواند همه غذایش را بخورد. این بدان معنی است که کودک از روغن غذا انرژی گرفته، اما سایر مواد مغذی را کم دریافت نموده است. بر روی نان یا بیسکویت کودک که معمولا به عنوان میان‌وعده مصرف می‌شود کمی کره یا روغن بمالید.

 

 توجه به میزان شکر

 میزان شکر موجود در غذای کودک در محدوده دستور تهیه غذا باشد. غذاهای شیرین ضمن تغییر ذائقه کودک می‌توانند جایگزین غذاهای اصلی و حتی شیرمادر شده و به‌دلیل فقدان ریزمغذی‌ها موجبات ابتلای کودک را به سوء‌تغذیه فراهم آورند.

 

بیشتربخوانید:

توصیه های مهم تغذیه برای شیرخواران

 

 

 

 زرده تخم‌مرغ

 زرده تخم‌مرغ پخته علاوه بر انرژی، ویتامین‌ها و آهن نيز دارد. در کودکان بالاتر از 8 ماه، برخی از غذاها (مانند پوره سیب‌زمینی، پوره هویج، ماکارونی، سوپ و کته) را می‌توان با زرده تخم‌مرغ مقوی و مغذی نمود.

 

 استفاده از مغزها

 انواع مغزها مانند گردو، بادام و پسته (به استثنای بادام‌زمینی) داراي انرژی و نيز پروتئین و ریزمغذی‌ها به‌ميزان نسبتا خوبی هستند. از این مواد غذایی به صورت پودر شده می‌توان جهت مقوی کردن غذای کودک بزرگ‌تر از  9 ماه استفاده کرد.

 

برای مغذی کردن غذای کودک روش‌های زیر پیشنهاد می‌شود.

افزودن پودر جوانه غلات و حبوبات یا عصاره استخوان

 در کودکان بعد از 9 ماهگی، پودر جوانه غلات و حبوبات به برخی غذاها (به‌ویژه سوپ، فرنی یا شیر مادر و کته) اضافه شود. افزودن عصاره استخوان به غذاهای کودک نیز مفید است، به طور مثال می‌توان کته را با عصاره استخوان تهیه کرد و یا آن را به سوپ کودک اضافه نمود.

 

افزودن میوه‌ها و سبزی‌ها

 میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله مواد غنی از ویتامین و املاح به شمار می‌روند که می‌توانند در مغذی‌سازی غذای کودک مورد استفاده قرار گيرند. برای جلوگیری از افزایش حجم ناشی از سبزیجات، می‌توان از آب سبزیجات در پُخت غذا (سوپ یا آش) استفاده کرد.

 

نــکــتــه

سوپ از جمله غذاهای بسیار مغذی است که البته اگر رقیق تهیه شود، مقدار انرژی آن در حد کافی نخواهد بود، لذا از دادن سوپ رقیق به کودک خودداری کنید و سعی کنید با استفاده از روش‌های مختلف مانند اضافه کردن کره، روغن یا برنج آن را مقوی کنید.

 بیشتربخوانید:

تغذیه سالم کودک سالم

برچسب ها: غذای کودک، تغذیه کودک، دکتر ناصر کلانتری تعداد بازديد: 144 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز